Hej Mindhelper
Hejsa …. Jeg overvejer om jeg stadig skal leve. Hvad skal jeg gøre. Vær sød ikke og del dette med nogle. Det er anonymt ikke?

(14 år)
Hej 14 årig
Når man overvejer, om man ikke har lyst til at leve mere, så gør livet rigtigt ondt. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du er helt anonym
Du slutter med at spørge, om brevkassen er anonym. Og det kan du være helt sikker på, at den er. Jeg har kun den info om dig, som du har skrevet i dit brev. Så det eneste jeg ved om dig er, at du er 14 år gammel. Derfor behøver du ikke være bange for, at jeg eller andre kan genkende dig.
Det kan blive bedre
Det lyder som om, der er nogle ting i dit liv, der er hammer-svære for tiden. For når man har det sådan, at man ikke er sikker på, om man har lyst til at leve videre. Så er det fordi, livet gør rigtigt ondt. Men du skal også vide, at det slet ikke er unormalt at få tanker om, at man gerne vil væk fra livet. Det kan man også kalde for selvmordstanker
Når man har selvmordstanker, så er det som regel ikke fordi, man ikke har lyst til at leve længere. De kommer fordi, man gerne vil have alle de ting i livet, der er svære til at holde op med at gøre ondt. Og så kan døden nogle gange komme til at føles som den eneste udvej – men det er den ikke.
Der er mulighed for, at de ting du kæmper med i livet, som er svære, kan blive bedre. Og det, at du har skrevet herind og delt dine tanker, fortæller mig, at der stadig er en lille del af dig, der har håb. Så prøv at hold fast i den del. For jeg ved, at der er rigtigt mange, der har haft selvmordstanker, der er kommet ud på den anden side og har fået det godt. Du kan for eksempel prøve at læse Claras historie, hvis du har lyst. Nogle gange kan det være rigtigt rart at høre for nogen, der har været lidt samme sted, som man selv er.
Snak med nogen
Når man har det sådan, at man ikke rigtigt ved, om man har lyst til at leve længere, så er det rigtigt vigtigt, at man fortæller det til nogen. For det er ikke noget, som man skal gå alene med. Det er alt for svært og tungt til, at det er noget, som man skal klare sig igennem alene.
Du kan tænke på det lidt som en sportstaske fyldt med mursten. Måske kan du godt selv bære den et lille stykke, men det bliver tungere og tungere og til sidst er den for tung til, at du kan løfte den længere. Men hvis der kommer en og tager fat i den anden hank og hjælper dig med at bære, så bliver tasken pludseligt meget lettere, så du kan bære den igen.
Derfor er det rigtigt vigtigt, at du får fortalt en voksen, vordan du har det. Det kunne for eksempel være dine forældre. De fleste forældre vil nemlig rigtigt gerne vide det, hvis man har det svært, så de kan hjælpe. Men det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Så længe det er en voksen, du er tryg ved, og som du tænker ville være god til at lytte. Så det kan også være en lærer på din skole, en rar faster eller en helt tredje voksen. Hvis du har brug for råd til, hvordan du kan tage snakken, så kan du læse vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting
De vil altid lytte hos Livslinien
Hvis tankerne om, om du stadig skal leve, kommer til at fylde for meget, så kan du også altid tage fat i Livslinien. Hos Livslinien sidder der nemlig nogle super søde og hammer dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der synes, at livet er rigtigt svært at være i. Så de kan godt forstå det, hvis det er lidt svært at snakke om. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du endelig bare gøre, hvis du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Tag en tur til lægen
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtigt god idé, hvis du tog en tur til lægen. For nogle gange så kan man have brug for noget professionel hjælp for at få det godt igen. Det kunne for eksempel være hjælp fra en psykolog. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om du måske har brug for at få noget hjælp fra professionelle. Ligesom din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få den hjælp henne.
Jeg krydser fingre for, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du kan tage med dig fra mit svar, at selvom alting virker svært og måske nærmest håbløst lige nu. Så kan det godt blive bedre. Derfor håber jeg også sådan, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det, så du kan få den hjælp, du har brug for.
De bedste hilsner fra en Mindhelper