Hej BørneTelefonen
Jeg vil ikke mere. Der er ikke rigtig nogle grund. Alt er bare for hårdt. Føler ikke rigtig at der er nogen grund til at jeg er her. Jeg lever ikke jeg overlever bare. Hvorfor er jeg her bare for at dø om 70 år. Jeg gider ikke 70 år mere. Mit liv er hårdt nok som det er. Der er nok beslutninger i forvejen. Jeg ved hvad jeg vil være jeg ved hvad jeg kan lide at lave. Men jeg går på efterskole så har ikke rigtig frihed til at gøre det. Der er for mange regler for mange mennesker og jeg føler mig stadig alene.
Jeg synes bare at det er spild. Mine forældre gør alt for at holde mig glad, men jeg er ikke glad. De prøver og de prøver, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har måske slet ikke lyst til at være glad, jeg vil bare ikke mere. Jeg har venner jeg har familie mit liv er perfekt og alligevel ville jeg ønske at jeg var en anden. En som havde en grund til at være ked af det. Jeg har ikke lyst til at dræbe mig selv. Jeg ville bare ønske jeg var død eller at jeg kom ud i et uheld der gjorde så jeg døde. Jeg føler bare at jeg er spild. Og at alle prøver så hårdt men at jeg ikke prøver hårdt nok.
Kh 16 årige pige

(16 år)
Kære Du
Det lyder til, at det er rigtig svært at være dig for tiden. Derfor er jeg også meget glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Her til en start, vil jeg lige sige, at det ikke er Børnetelefonen, men Mindhelper, som du har skrevet ind til. Bare så du ikke undrer dig over, at du ikke kan finde dit svar på Børnetelefonens hjemmeside.
At have det svært
Det lyder til, at du er ramlet ind i en periode, hvor du har det rigtig svært. Sådan nogle perioder støder alle mennesker ind i fra tid til anden. At have tunge og svære perioder er nemlig en hel naturlig del af det at være menneske. Og sommetider er der en klar grund til, at man er nede, og andre gange er der ikke. Derfor er der også normalt, at man kan have det svært, selvom man har en masse gode mennesker omkring sig, og uden at man kan sætte fingeren på, hvorfor man har det svært.
Selvmordstanker
Det lyder til, at du er ramt af en følelse af magtesløshed og meningsløshed lige nu. Det kan være nogle rigtig tunge følelser at gå med. Og når man har det svært, kan tanken om ikke at ville være her mere godt dukke frem. Fordi det hele virker så uoverskueligt.
For selvmordstanker handler nemlig ofte mere om, at man har det rigtig svært, og har svært ved at se sig ud af det hele end om, at man gerne vil dø. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du skriver, at du ikke har lyst til at dræbe dig selv, men bare at du ikke vil være her mere. For det lyder til, at det hele er lidt meget for dig lige nu.
Og selvom det måske ikke virker sådan lige nu, så kan man heldigvis godt få det bedre igen. Sommetider kræver det bare, at man får lidt hjælp. Og det at du har skrevet herind viser mig også, at du har håb og ønsker, at det skal blive bedre. Så du har allerede taget et rigtig vigtigt første skridt på vejen mod at få det bedre – kæmpe skulderklap herfra.
At være glad
Du skriver, at dine forældre gør alt for at gøre dig glad, men at det ikke rigtig virker, og at du måske egentlig slet ikke har lyst til at være glad. Sådan kan man godt få det, når de tunge og triste tanker har sat sig fast i en. For at være glad virker måske helt uoverskueligt. Og sommetider kan det, at der er rigtig meget fokus på, at man skal være glad næsten komme til at have den omvendte effekt. Fordi man så fx får dårlig samvittighed over, at man ikke bare kan være glad, når nu de andre gør så meget for en. Derfor kan det også sommetider være en god ide bare at forholde sig til, hvordan man har det lige nu, og tage de små sejre. Måske var man lidt mindre trist i dag, selvom man ikke var glad. Eller også fik man måske gjort noget af det, man ikke ellers kunne overskue, eller en helt tredje ting. Giver det mening?
Snak med nogen om det
Du skal endelig også blive ved med at snakke med dine forældre. Jeg tænker også, at det måske kunne være en god ide, at du snakkede med dem om, at det de gør for at gøre dig glad lige nu ikke rigtig virker, og om at selvmordstankerne fylder. For så kan det være, at I måske sammen kan finde noget andet hjælp, som kunne være rart for dig.
En anden voksen, som jeg også tænker kunne være god at snakke med er en lærer fra efterskolen. De fleste lærere vil nemlig gerne have, at deres elever har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe og lytte.
Det kan også være, at der er en helt tredje, som du hellere vil snakke med. Det vigtigste er bare, at du ikke går med alle de svære tanker og følelser alene.
Livslinien
Nogle af dem, som kan være rigtig gode at snakke med, når man bøvler med selvmordstanker er rådgiverne hos Livslinien. De ved nemlig en hel masse om, hvordan det er, at kæmpe med selvmordstanker. Og du må altid gerne tage fat i dem – både når tankerne fylder, men også hvis du har brug for at få en snak om, hvordan du har det. Og hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Tag til lægen
Hvis du bliver ved med at have det svært, kan det være en god ide at tage et smut til lægen. Læger ved nemlig en hel masse om, hvordan vi mennesker fungerer – både udenpå og indeni. Derfor er de også gode at snakke med, når man har det svært. Lægen kan også hjælpe med at finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være godt for dig at få.
Det er mega hårdt, når man bøvler med tunge tanker og følelser. Derfor håber jeg også rigtig meget, at mit svar er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej, og håber, at du får snakket med nogen om det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper