Hej Mindhelper
Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at komme af med mine selvmordstanker..
Den eneste person der ved, at jeg har dem er min kæreste og jeg har det simpelthen så dårligt over, at jeg går og tænker sådan.
Jeg har det sidste års tid døjet rigtig meget med stress eftersom jeg har haft alt for meget om ørerne. Da det så kom ud i verden og der blev gjordt noget ved det, så begyndte jeg at få det rigtig dårlig igen.
I efteråret skulle jeg til et helt normalt besøg hos skolesundhedsplejersken på min skole, hvor jeg fandt ud af, hvad min vægt var og jeg var rystet. Også selvom jeg bestemt ikke vejer meget, så havde jeg ikke regnet med det tal, der stod på vægten.
Så jeg begyndte at spise mindre og mindre. Nu sidder jeg så her 5 måneder senere og vejer ikke en skid. Jeg får så dårlig samvittighed efter jeg har spist bare lidt. Så jeg sulter mig selv og selv mennesker på min skole jeg ikke rigtig snakker med er begyndt at spørge mig om jeg har en spiseforstyrrelse..
Efter alt det her er jeg også begyndt at cutte samtidig med, at jeg har mine selvmordstanker og så har jeg tegn på svær depression også..
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre og alt virker bare håbløst.. Bare det at rejse mig fra min seng er blevet uoverskueligt.
Mine forældre ved ikke, hvordan jeg går og har det og jeg har bestemt heller ikke planer om at de skal vide det.
Har I nogle ideer til, hvad jeg selv kan gøre for at få bare lidt livsglæde tilbage?

(Pige, 15 år)
Kære Pige på 15 år
Det lyder som om, at det er mega svært, at være dig i øjeblikket. Og så kan man godt blive ramt af selvmordstanker. Derfor er jeg simpelthen også så glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det er et rigtigt fint første skridt i retning af, at du kan få det bedre igen.
Når tæppet bliver trukket væk under en
Det lyder til, at det har været virkeligt, virkeligt hårdt at være dig hele det sidste års tid. Når man har oplevet stress og stressen så stopper, så kan man godt opleve, at tæppet bliver trukket væk under en og det hele bare ramler. Det er hammersvært, men det kommer, fordi kroppen har været rigtigt overbelastet og når man så begynder at få ro på kroppen, så kan den godt reagere rigtigt voldsomt på den belastning. Og så kan man opleve selvmordstanker. Det betyder ikke nødvendigvis, at man har lyst til at ende sit liv. Men selvmordstankerne kan godt komme som en reaktion på, at man har det så svært, at man føler sig trængt op i en krog. Så kan tankerne poppe frem, fordi man ikke kan se en anden udvej. Men det er helt vildt vigtigt at du ved, at der er hjælp at hente, når man har det, som du har det lige nu.
Nu skriver du selv, at det du godt kunne tænke dig er hjælp til at få livsglæden igen og komme af med selvmordstankerne. Men der sker også en hel masse andre ting i dit liv med spiseforstyrrelse, selvskade og depression. Det er nogle mega svære ting, du oplever. Men for at brevet ikke bliver 4km langt, så vil jeg mest snakke om selvmordstankerne, fordi det lyder til, at det fylder rigtigt meget for dig. Det håber jeg er okay med dig.
Vi kan ikke klare alt selv
Jeg synes det er super flot, at du har fortalt din kæreste om selvmordstankerne. Det er nemlig mega vigtigt, at man får fortalt nogen om selvmordstankerne. Og jeg tænker at det er et super godt tegn, at du gerne vil gøre noget selv, for at få livsglæden igen. Det viser nemlig mig, at du stadig gerne vil livet. Men det du oplever lige nu er alt for svært til, at dig og din kæreste kan klare det alene.
Når man har det så svært og ikke kan overskue, at komme ud af sin seng – så kan man heller ikke overskue, at klare sine problemer selv. Det er der ingen mennesker som ville kunne, hvis de havde det så svært, som du har det. Derfor er det rigtigt vigtigt, at du får snakket med en voksen om, hvad du oplever hurtigst muligt. Her tænker jeg, at det vil være oplagt, at det var dine forældre. Men du skriver, at du ikke har lyst til at fortælle dem, hvordan du har det. Jeg kommer til at tænke på, hvordan det kan være?
Nogle unge har ikke lyst til at fortælle deres forældre, at de har det dårligt, fordi de ikke vil gøre deres forældre kede af det. Men næsten alle forældre vil rigtigt gerne vide, at man har det dårligt, så de kan hjælpe en. Og det vil gøre dem meget mere kede af det, hvis der skete noget med dig, uden at de havde haft mulighed for at hjælpe dig. Så hvis det er fordi, at du er omsorgsfuld og vil passe på dem, der gør, at du ikke har snakket med dine forældre endnu – så vil det være mere omsorgsfuldt, hvis du fortalte dem det. Det er hammersvært, det ved jeg godt – men du kan prøve at læse vores artikel om at snakke om svære ting med sine forældre her. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan få det fortalt til sine forældre, selvom det er rigtigt svært. Og ellers kan du også vise dem det her brev, som du har skrevet til os, hvis det vil være en nemmere måde, at få det sagt på. Det er helt okay, at få det sagt på den måde.
Snak med en anden voksen
Hvis du ikke kan snakke med dine forældre, så er det vigtigt, at du får snakket med en anden voksen hurtigst muligt. Det kunne være en lærer på din skole eller måske sundhedsplejersken. Hvis man fortæller på sin skole, at man har det dårligt, så skal skolen hjælpe en. Og det kan være en rigtig rar måde, at få hjælp på. Du kan læse mere om at få hjælp på sin skole her.
Kontakt Livslinien
Kender du til Livslinien? Livslinien er en et anonymt rådgivningstilbud til mennesker, som oplever selvmordstanker eller har spørgsmål om selvmordstanker. Der kan man skrive eller ringe ind, hvis man har det rigtigt svært og har brug for at snakke med nogen. Jeg tænker, at det måske kunne være rigtigt rart for dig, at snakke med dem. De er super søde og helt vant til at snakke med unge, som oplever selvmordstanker. De kan komme med masser af gode råd til dig og hvor du kan få mere hjælp henne.
Hvis du oplever, at selvmordstankerne begynder at fylde det hele, så er det rigtigt vigtigt, at du ringer til Livslinien med det samme. For så kan de snakke med dig, få dig til at falde ned på jorden og hjælpe dig, så du ikke behøver være alene med tankerne.
Tag fat i LMS
Hvis man oplever spiseforstyrrelser og selvskade, så kan man få hjælp og rådgivning hos Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS). Der kan man både skrive, ringe, chatte og få personlige samtaler. Det er helt gratis og de er mega søde og super dygtige. De er også helt vant til at snakke med unge, som har det rigtigt svært. Hvis du har brug for mere rådgivning om spiseforstyrrelsen og cuttingen, så kan jeg varmt anbefale dem.
Tag en tur til lægen
Når man har det så svært, som du har det, så er det en rigtig god idé, at tage til lægen hurtigst muligt. Lægen kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du bedst kan få det bedre igen. Man må altid tage til lægen, når man har det dårligt – uanset om det er psykisk eller fysisk. Så vil du sidde man sammen med lægen og snakke om, hvad der vil være den rigtige behandling for dig. Lægen er helt vant til at snakke om selvmordstanker – og også spiseforstyrrelser og cutting. Du kan være helt tryg ved at kontakte lægen.
Når man har det rigtigt svært, så kan selvmordstankerne godt poppe frem, som en reaktion på det. Men det er hjælp at hente, så du igen kan få det rigtigt godt og få livsglæden tilbage. Det kræver bare en hjælpende hånd. Jeg håber at du har kunne bruge mit svar til noget og du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper