Hej Mindhelper
jeg er en pig på 11 der snart ikke kan holde mit liv,jeg cutter,og jeg ville bare gerne dø…men på samme tid er der noget der holder mig tilbage.
det er bare meget hårdt og være mig, jeg er næsten helt følses kold, jeg skal nok snart i plejefamilie fordi det ikke går godt der hjemme, og så føler jeg mig alene

(Pige, 11 år)
Hej Pige på 13 år
Det er rigtigt svært at være dig lige nu. Men sådan behøver det ikke altid være. Det kan godt blive bedre igen. Derfor er jeg også så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt på vejen imod at få det bedre.
Det kan blive bedre
Du skriver, at det er mega hårdt at være dig for tiden, og det kan jeg sagtens forstå. For det lyder som om, der sker en masse svære ting i dit liv. Når man måske skal i plejefamilie, så er det i hvert for det meste, fordi det er rigtigt svært at være hjemme hos sig selv. Når der sker en masse svære ting i ens liv, så er det ikke unormalt, at man kan få tanker om, at man gerne vil dø, som du også oplever lige nu. Men for det meste kommer ikke tankerne ikke, fordi man egentligt gerne vil dø. For det meste kommer de fordi, man vil have de ting i livet, som er svære til at holde op med at gøre ondt.
Og når man har det rigtigt svært, så kan det føles som om, døden er den eneste måde, de kan holde op. Men det er den ikke. Jeg ved, at der er hjælp at hente, når man har det ligesom dig. Og jeg ved, at du langt fra er alene om at have det sådan her. Sådan er der desværre mange unge, der har haft det i perioder. Men heldigvis så får rigtigt mange det også godt igen med den rigtige hjælp. Du kan for eksempel prøve at læse Claras historie. Hun havde heller ikke lyst til at leve mere, men i dag har hun fået hjælp og har det rigtigt godt.
Snak med en voksen
Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med en voksen om, hvordan du har det. For når du har det så svært, at du har tanker om, at du gerne vil dø, så skal du ikke gå alene med det. Så skal du have hjælp af en voksen, så du kan få det godt igen. Det lyder ikke som om, du ville kunne snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Derfor tænker jeg på, om der mon er en anden voksen tæt på dig, som du ville kunne snakke med om, hvordan du har det? Det kunne være en sød tante, en rar bedstemor eller en helt tredje person.
Når man måske skal i plejefamilie, så plejer der at være nogle voksne og som snakker med en om, hvordan det går derhjemme. Er det også sådan for dig? Hvis det er, er der så nogle af de voksne, som du ville være tryg ved at fortælle, hvordan du har det for tiden? Så ville det nemlig være super oplagt at snakke med dem, hvis du kan. For de er der allerede for at hjælpe dig. Og derfor tænker jeg også, at de ville kunne hjælpe dig med at få noget hjælp lige nu, mens det hele er svært. Sådan så du ikke skal gå med det hele alene.
Du må altid snakke med en lærer
Du kan også altid tage fat i en lærer på din skole, hvis du har det svært. Så hvis du slet ikke kan komme i tanke om en voksen, du kan snakke med, så kunne det måske være en mulighed. For selvom ens lærere mest bare underviser, så holder de for det meste af sine elever også. Derfor vil de gerne hjælpe og lytte, hvis man har brug for at tale dem. Og så har de faktisk også et ansvar for at hjælpe en, hvis man fortæller dem, at man har det svært.
Tag fat i Livslinien
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender til Livslinien? Dem kan du nemlig altid tage fat i, hvis du har brug for at snakke med nogen om dine tanker om, at du har lyst til at dø. For hos Livslinien sidder der nemlig nogle frivillige rådgivere klar til at snakke med dig, som er vant til at snakke med børn og unge, der har det lidt på samme måde. Derfor skal de også nok gøre alt, hvad de kan for at lytte til dig og hjælpe dig så godt, som de kan. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du endelig bare gøre, hvis du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
De vil altid lytte hos Børnetelefonen
Måske kunne det også være rigtigt rart for dig at tage fat i Børnetelefonen? Der vil de nemlig altid lytte uanset, hvad det er, man har brug for at snakke om. Og de frivillige rådgivere hos Børnetelefonen er vant til at snakke med både børn og unge, som har det rigtigt svært. Du kan også være helt anonym hos Børnetelefonen, hvis det er rarest for dig, så dem kan du også trygt tage fat i.
Når livet bliver rigtigt svært, så er det ikke unormalt, at man kan få tanker om, at man gerne vil dø. Men det kan godt blive bedre igen. Derfor håber jeg også, at du vil holde fast i den del af dig, som holder dig tilbage. For jeg tænker, at det er den side af dig, som tror på, at det godt kan blive bedre. Og så håber jeg, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper