Hej Mindhelper
Jeg har haft det rigtig svært på det seneste.
Jeg føler at jeg skal sulte mig selv for at se pæn ud og det fylder rigtig meget. Jeg går hver dag og tænker at jeg ikke vil spise noget idag men jeg ender altid med at spise noget fordi jeg bliver rigtig sulten og bare tænker at det er ligemeget med at blive tynd, og når jeg så har spist noget får jeg det rigtig dårligt med mig selv og fortryder det rigtig meget.
Jeg hader mig selv og jeg føler mig ensom og deprimeret.
Jeg har haft nogle perioder i det her år hvor jeg bare falder ned i et sort hul og jeg ikke kan komme op igen. Når det sker føler jeg mig rigtig tom inden i og jeg har ingen motivation til at gøre noget som helst eller snakke med nogen.
Jeg har prøvet at fortælle mine forældre at jeg føler mig deprimeret flere gange og at jeg gerne ville have noget hjælp fra en læge. Men det er som om at de er ligeglade fordi at de ikke har gjort noget ved det. De har ikke ringet til en læge, de har ikke spurgt om jeg er okay osv. De tror nok bare at det er gået væk eller går væk. Derfor har jeg ikke lyst til at snakke med dem om det igen.
Jeg har ikke en god veninde hvor jeg føler at jeg kan snakke med hende om det.
Jeg har en kæreste. Jeg har fortalt det til ham men jeg tror ikke han ved hvad han skal sige til det, fordi når jeg prøver at forklare ham det og fortælle hvordan jeg har det siger han ikke så meget.
Jeg er bare blevet rigtig træt af mit liv.
Jeg kan ikke se en fremtid for mig selv.
Jeg er også begyndt at føle at jeg drømmer istedet for at leve. Det er svært at forklare men det er bare en følelse jeg har rigtig tit.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder til, at der er en del svære ting som fylder hos dig lige for tiden. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet til os. Dét at du har taget kontakt og skrevet til os, er nemlig også et rigtigt godt første skridt på vejen til at få det bedre – sejt gjort!
Kroppen har brug for benzin
Du skriver at mad og dit syn på din egen krop fylder meget i dine tanker, og det virker til, at du bruger meget energi på at tænke over, hvad du skal spise. Der er desværre mange unge, der ligesom dig oplever at være usikre på sig selv og deres krop. Og det kan være hammersvært at håndtere. Men kroppen er ligesom en maskine, og den har brug for energi i form af mad. Derfor er det en naturlig reaktion at din krop er sulten, og at du derfor spiser. Faktisk betyder det, at din krop virker ligesom den skal.
Det lyder til, at du forbinder det at være tynd med at være pæn – er det rigtig forstået? Det kan være en godt at prøve at huske sig selv på, at der ikke findes en perfekt krop. Og at vi alle sammen har et eller andet, som ikke er perfekt ved vores krop. Mange unge kan godt komme til at tro, at hvis de tabte sig lidt, så ville de blive meget gladere for deres egen krop. Men mange oplever også, at selvom det måske lykkedes at tabe sig, så er de ikke et hak gladere end de var før. For sommetider så handler det ikke om tallet på vægten, men om at øve vores hjerner i at se de positive ting, i stedet for de negative ting ved os selv. For der vil altid være et eller andet, som man kan se sig sur på. Det kan være hammersvært arbejde, men du kan prøve at læse vores artikel om, at slutte fred med sin krop. For der står en masse gode tips til, hvordan man kan blive lidt bedre venner med sin krop og alle de ting, som man nogle gange kan komme til at se sig lidt vred på.
De fleste mennesker oplever svære perioder
De fleste mennesker oplever perioder i deres liv, hvor livet er svært og man kan føle, at man er fanget i et sort hul. Det lyder til, at det er den følelse, du står midt i lige nu. Og så kan det være svært for dig at se en fremtid i det hele. Men selvom det hele måske virker lidt håbløst lige nu, så er det vigtigt du ved, at der altid en vej op af hullet. Og der er hjælp at hente derude, når man har det så svært, som du har det lige nu. Det behøver du ikke kæmpe med alene. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, hvis du snakkede med nogen om, hvordan du har det i øjeblikket.
Snak med dine forældre igen
Det lyder ikke til, at det ikke gik helt som du håbede på, da du talte med dine forældre om, hvordan du har det. Det er rigtigt ærgerligt, fordi du måske netop havde brug for, at de lyttede og hjalp. Men du skal stadig vide, at det er sejt, at du har gjort det. Jeg tænker, at dine forældre måske ikke helt forstår, hvordan du har det. Og det er derfor, at de ikke reagerede, som du håbede på. Men hvis man helt stopper med at snakke med sine forældre om det svære, så kan de også godt komme til at tro, at man har det fint igen. Uden det er fordi, at de er ligeglade. Måske er det det, der sker hos jer?
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du prøvede at snakke med dine forældre igen. Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man snakker om svære ting med sine forældre. For der står en masse gode tips til, hvordan man kan få det sagt. Du kan også vise dem det her brev, du har sendt til os, hvor du fortæller så fint, hvordan du går og har det.
Kæresten
Du har også åbnet op overfor din kæreste og det er rigtigt flot, men det lyder til, at han har svært ved at vide, hvordan han skal reagere og forholde sig til det. Når folk ikke siger så meget, er det nødvendigvis ikke fordi de ikke vil lytte eller støtte. Nogle mennesker ved bare ikke lige hvordan, de skal reagere og hvad de skal gøre. Men det lyder til, at din kæreste og dig kan snakke om tingene. Og derfor tænker jeg også, at han vil lytte og støtte dig, hvis du fortæller ham, hvad du har brug for. Men det er vigtigt, at du også får hjælp fra en voksen. For det er for stort et arbejde, at skulle klare alene for dig og din kæreste.
Tal med lægen
Du skriver, at du gerne ville have hjælp fra en læge og det lyder, som en rigtig god ide. Læger er vant til at snakke med unge om deres problemer. Og jeg er sikker på at lægen gerne vil lytte til dig og give dig den rette hjælp. Da du er 15 år, kan du sagtens selv kontakte lægen også uden, at dine forældre er inde over det. Det er helt okay. Men hvis du gerne vil have dine forældre med til lægen. Så kan det være, at du skal forsøge at snakke med dem igen og fortælle dem, hvor meget det fylder hos dig. Lægen kan også hjælpe med at få professionel hjælp til de forskellige problematikker, eksempelvis hos en psykolog, så du ikke skal gå med alle disse tanker alene og kan få hjælp til, at få det bedre igen. Du kan læse mere om at gå til lægen her.
Selvmordstanker?
Du skriver, at du ikke kan se en fremtid for dig selv og at du er blevet træt af livet. Så kommer jeg til at tænke på, om det er selvmordstanker, du oplever? For selvmordstankerne kan nemlig godt dukke op, hvis man har det rigtigt svært og kan se en løsning ud af det. Men oftest er det ikke livet, men alle de svære følelser, man gerne vil af med. Hvis det er selvmordstanker, som du oplever, så er det hammervigtigt, at du får det fortalt til nogen, så du kan blive hjulpet. Det kunne være dine forældre og lægen. Men det kunne også være en lærer, morfar eller helt 3. voksne, som du er tryg ved at snakke med. Det vigtigste er, at du får det sagt, så du ikke går alene med de tanker.
Jeg kan også anbefale dig, at kontakte det der hedder Livslinien. Livslinien er et sted, som hjælper mennesker, der oplever selvmordstanker. Der kan man skrive eller ringe til dem, og så sidder deres søde frivillige klar til at lytte og hjælpe. De er super dygtige og de er helt vant til at snakke med unge, som har det svært. Man må altid ringe til Livslinien – også hvis man bare har spørgsmål eller har brug for, at der lige er nogle, som kan få lidt ro på en. Det er helt gratis og anonymt.
Jeg kan godt forstå, at det er svært at være i lige nu, hvor der er så mange ting som fylder. Men jeg håber, at mit svar har motiveret dig til at få snakket med nogen, så du ikke behøver gå alene med det. Jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper