Hej
Jeg er en mand på 18 år der har irriterende gener af, at jeg kaster hver gang jeg tager flere tåre af en øl eller anden slags alkohol efter hinanden. Jeg kan ikke bunde en øl uden at kaste op og det irritere mig virkelig. Ren vodka er med garanti efterfulgt med opkast. Det går mig på også fordi der snart er sommer og studentertid.
Har i noget der kan hjælpe mod dette eller kender årsagen?
Hvis det kan hjælpe, så kan jeg også få opkast fornemmelse når jeg børster tænder eller spiser meget mad.
Venlig hilsen

(18 år)
Kære Du
Det kan være super ubehageligt, at få det skidt og kaste op, når man drikker øl. Derfor kan jeg også godt forstå, at du synes det er frustrerende.
Alkohol
Du skriver, at du kaster op, hvis du bunder en øl, eller drikker flere tåre alkohol lige efter hinanden. Når man er ung, og især i studentertiden, kan der godt være en kultur for, at man skal drikke en masse og bunde øl. Derfor er det også naturligt at blive ærgerlig over det, hvis man ikke kan det. For måske kan man føle sig lidt udenfor, eller synes det er lidt pinligt. For hvorfor kan jeg ikke, når alle de andre gør det uden problemer?
Vi er alle forskellige
Men sandheden er, at alkohol på mange måder er ret unaturligt for os mennesker at drikke. Derfor har de fleste også prøvet at kaste op eller blive skidt tilpas, når de har fået for meget alkohol. For når man kaster op er det som regel kroppens måde at reagere på, når den får noget i sig, som ikke er godt for den.
Der er stor forskel på, hvor sensitive vi er i forhold til alkohol. Nogle kan drikke rigtig meget uden at blive dårlige. Andre kaster op hver gang de er fulde. Og andre, som dig selv, får hurtigt opkastfornemmelse, når de drikker. Der er ikke noget, som er mere rigtigt end noget andet. Og vi kan ikke styre hvordan vores krop reagerer – selvom vi nogle gange ville ønske at vi kunne.
Hvad gør man?
Det lyder også til, at du har tænkt en del over, hvordan det skal gå til sommer og studentertiden kommer. Og det giver mening. For det er måske især en tid, hvor der er en forventning om, at der skal drikkes igennem og bundes mange øl. Men sådan behøves det ikke at være. Det er langt fra alle unge, som synes det er fedt at bælle øl. Jeg tror faktisk at der er mange, som ikke synes det er super fedt.
Derfor er det også helt cool at sige fra overfor det, når man kan mærke, at det ikke føles godt. Og hvis der alligevel er nogle af vennerne der presser på med at bunde øl. Så kan man komme langt med at sige med et smil på læben: Prøv at hør her, jeg kommer bare til at brække mig, hvis jeg skal bunde den øl, og det gider jeg altså ikke – men hvis du synes det er så fedt at bælle øl, kan du jo drikke min også. Det er okay at sætte grænser, og det skal dem omkring en også acceptere.
Tal med dine venner
Hvis tankerne fylder meget, kan det også være en god ide, at tale med vennerne om det inden studentertiden. For det kan tage lidt af luften af bekymringerne, hvis man lige har givet en heads up om, at man f.eks. ikke kommer til at bunde en masse øl. Så kan du tale med dine venner om, hvordan du har det?
Hvad er årsagen?
Du spørger også, hvad årsagen er til, at du hurtigt kaster op af alkohol. Og det kan jeg desværre ikke svare dig direkte på. Men du fortæller også, at du generelt har let ved at få opkastfornemmelse. Og som sagt, så er der bare stor forskel på, hvor let vi mennesker har ved, at få det sådan.
Men hvis du gerne vil have svar på det, så tænker jeg at det bedste du kan gøre er, at tage et smut til lægen. Lægen ved nemlig en masse om, hvordan vi mennesker fungere. Så jeg tænker lægen bedre kan svare dig på, hvad årsagen kan være. Det kan også være fint at få snakket om det hvis det er sådan, at du tit får kvalme – for det er ikke særlig rart.
Det kan være mega irriterende at blive hurtigt skidt tilpas, når man drikker. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for at det bliver en mega fed sommer og studentertid.
De bedste hilsner fra en Mindhelper