Jeg har haft selvmordstanker i 3 år. Jeg har forsøgt at tage mit eget liv før. Jeg er selvskadende og er i tvivl om, hvilken vej jeg skal gå.
Hej…
Jeg er en pige på 16 år og har de sidste 3 år haft selvmordstanker og ved ikke hvad jeg skal gøre jeg er også selvskadne jeg har været tæt på at begå selvmord en gang og ved ikke hvilken vej jeg skal gå
vh mig

(Pige, 16 år)
Kære du
Det lyder godt nok hårdt, at du har gået med selvmordstanker de sidste tre år. Det er rigtig hårdt, og noget man bestemt ikke skal gå alene med. Derfor er det rigtig flot, at du har valgt at dele det. Bliv endelig ved med det!
Flot at du søger hjælp
Det, at du har skrevet herind, fortæller mig, at du gerne vil være i livet. Du søger nemlig hjælp til at få det bedre. Det er virkelig godt. Du skriver, at du er i tvivl om, hvilken vej du skal gå. Så lad mig gøre det helt klart: Den vej, jeg synes, du skal gå, er hen mod hjælp. Tre år er rigtig mange år at gå med så tunge tanker, som selvmordstanker er. Derfor skal du tage fat i nogen omkring dig, så du kan få det bedre.
Hvem skal du tage fat i?
Det kan være svært at finde ud af, hvem man kan tage fat i, når man går med selvmordstanker. Derfor har jeg samlet nogle bud hernede. Faktisk synes jeg, at du skal tage fat i dem alle sammen.
• Dine forældre
Som noget af det første synes jeg, at du skal tage fat i dine forældre og fortælle dem det hele. Det er vigtigt, at de ved, hvordan du går og har det. Og endnu mere vigtigt, at du har været tæt på at begå selvmord, hvis de ikke allerede ved det. Det kan være rigtig svært at sige det højt, men det er vigtigt, at du gør det. Hvis det er for svært at sige, kan du altid skrive dem et brev, hvor du forklarer, hvordan du har det. Så kan du give dem brevet.
• Hjælpetilbuddene Livslinien og LMS
Her i Danmark har vi heldigvis en masse gode hjælpetilbud, når man har det svært. To af dem vil jeg nævne her. Du fortæller, at du har selvmordstanker og været tæt på at tage dit eget liv. Derfor vil jeg gerne fortælle dig om Livslinien. Her sidder der rådgivere klar til at snakke med dig om dine tanker om selvmord. De er virkelig dygtige og er vant til at snakke om lige netop det. Og hvis du har brug for det, kan du altid vælge at være anonym.
Fordi du skriver, at du selvskader, vil jeg også gerne lige tippe dig om LMS. De er eksperter på selvskade. Dem kan du tage fat i, når det bliver for hårdt for dig med din selvskade. Her kan du også vælge at være helt anonym, hvis du har brug for det. Og du kan selv vælge, om du vil ringe til dem eller skrive med dem.
Psykiatrisk skadestue
Bliver tankerne for meget for dig? Eller kan du mærke, at du får lyst til at tage dit eget liv? Så er det meget vigtigt for mig at fortælle dig, at du altid kan kontakte psykiatrisk skadestue. Skadestuerne findes rundt i hele landet. Og fordi jeg ikke ved, hvor i landet du er, har jeg fundet numre og hjemmesider på alle de psykiatriske skadestuer, der findes:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Jeg håber rigtig meget, at du passer på dig selv og fortæller det her til nogen omkring dig. Det er nemlig rigtig vigtigt, at du får hjælp til at komme igennem det her. Så tag fat i dine forældre og få dem til at hjælpe dig.
De varmeste hilsner fra Mindhelper