Kære Mindhelper
Jeg er en 19-årig pige, der skriver herind fordi, at jeg har oplevet noget ubehageligt på nettet, som jeg ikke tør at fortælle min familie.
Engang chattede jeg med en fremmed person på Facebook, der var selvmordstruet. Hans kæreste, der også havde en profil derinde, havde droppet ham. Jeg blev så panikslagen og tog bare en forhastet beslutning. Jeg lovede ham at være der for ham som en ven/ny kæreste, da jeg troede, at det var den eneste måde at tale ham fra at begå selvmord. Senere hen foreslog jeg ham nok at gå i terapi, men det ville han kun, hvis vi blev sammen for alvor. Han havde til og med købt en dyr ring til mig og set på flybiletter til os. Det kunne jeg ikke sige ja til, da jeg var bange for, hvad der så kunne ske, så jeg forlod ham bare, selvom jeg havde lovet ham at blive.
Nu er jeg så bange for, at han har taget sit liv. Hans profil er væk og jeg føler kæmpe ansvar og skyld. Han boede nok i udlandet (han var engelsktalende), så jeg vidste ikke, hvilken livslinje jeg skulle henvise ham til og jeg kunne ikke tage sammen med ham til en psykiater.
Jeg kan ikke slippe det. Hvad skulle jeg mon have gjort?
Fra den dumme pige

(19 år)
Hej med dig
Det lyder til, at du er blevet sat i en rigtig ubehagelig situation her. For selvom det ikke er en, du kender, er det et enormt ansvar, hvis man føler, at man skal holde nogen i live ved at skrive med dem.
Derfor giver det også rigtig god mening at du ikke har kunne slippe det, efter du opdagede at hans profil var væk.
Du er et godt menneske
Det at du lover ham at være der for ham, som en ven eller ny kæreste, for at han ikke skal begå selvmord, siger meget om hvem du er. Det siger noget om, at du er en enormt sød og venlig person, som vil folk det bedste.
Så først og fremmest, vil jeg gerne rose dig lidt. For du kan godt være stolt af den medmenneskelige og hjælpsomme person du er.
Det lyder som manipulation
Men når jeg læser din historie, så tænker vi, at du desværre har skrevet med en fyr, som ikke har helt rent mel i posen. Det kunne nemlig godt lyde som om, at du har skrevet med en fyr, som var ude på at snyde dig.
Der er desværre nogle mennesker rundt omkring i verdenen, som bruger deres tid på at bilde folk alt muligt ind på nettet. For så bagefter gennem manipulation, at få dem til at give dem omsorg og opmærksomhed, sende penge, nøgenbilleder eller på andre måder udnytte et andet menneske.
Og det lyder til, at det er tilfældet i din situation her. For når nogen nægter at få hjælp, med mindre du gifter dig med dem eller flyver hjem til dem, så handler det heller ikke længere om at få det bedre, men at få dig til at gøre, som han siger. Og sådan en er det godt ikke at stole for meget på.
Han er upassende og måske farlig
Du skriver, at selvom han tilbød dig en dyr ring og flybilletter, så sagde du nej, fordi du var bange for, hvad det så ville føre til. Det var det helt rigtige at gøre. Det virker enormt upassende at tilbyde en ung pige smykker og flyveture, når man aldrig har mødt hinanden.
Det kunne også være decideret farligt for dig, hvis du fløj hen til ham. Fordi hvem ved, hvem der i virkeligheden sidder bag tasterne og skriver til dig. Man kan aldrig vide sig sikker og derfor gjorde du det helt rigtige i at sige nej.
Det er ikke dit ansvar
Du spørger, hvad du mon skulle have gjort anderledes, da du er bange for at han har taget sit liv. Her er det vigtigt for mig at sige, hvad der er sket, så er det ikke dit ansvar.
At du gerne ville hjælpe ham er rigtig sødt, men du skulle ikke gøre mere, end du allerede gjorde. Du har ikke gjort noget som helst forkert. Du har hjulpet hvor du kunne og fulgt din mavefornemmelse, når du kunne mærke noget var forkert.
Få talt med nogen om det her, for det fylder
Det er måske lettere sagt end gjort, men det er vigtigt at du får talt med nogen om, hvad der er sket. For når jeg læser dit brev, kan jeg mærke at det stadig fylder rigtig meget hos dig.
Hvis du ikke har lyst til at tale med din familie om det, har du mon så en god ven, du kan fortælle det til? For når man går med en masse svære tanker, kan det være rigtig rart og lettende at dele sine tanker og følelser med andre.
Langt de fleste venner vil nemlig rigtig gerne lytte og støtte en, hvis man har oplevet noget ubehageligt.
Der er også altid Headspace
Hvis du synes det er for grænseoverskridende at snakke med nogen du kender, så er du altid velkommen til at kontakte Headspace. Hos Headspace møder du nogle rigtig søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge om alt mellem himmel og jord.
Derfor kunne de også være gode at snakke med, hvis du har lyst til at vende hele situationen med nogen, som du ikke kender.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det. Du kan enten fange dem på chatten eller booke et møde med dem. Der ligger headspacecentre i de fleste storbyer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper