Hej Mindhelper
Jeg har i flere uger haft det mega dårligt indeni (ELENDIGT!) 🙁 Jeg har rigtig mange tanker som bare har kørt rundt i ring. Tankerne er bl.a. Hvorfor gør jeg altid alt forkert, hvorfor sagde jeg ikke noget, jeg er tyk, jeg burde tabe mig osv.
Tankerne gør også at jeg tit får kvalme og føler at jeg skal til at kaste op bare ved tanken om at skulle spise noget. Og de gør desværre også at jeg tit har rigtig svært ved at koncentrere mig i skolen.
Jeg er stort set hele tiden ked af det, og har lyst til at græde næsten hele tiden fordi de bare fylder så meget og jeg bare slet ikke føler mig god nok.
Jeg er hele tiden bange for at komme til at græde henne i skolen, for jeg har op til flere gange været ved det…
Oveni alle mine tanker er der bare sket så mange dårlige ting henne i skolen. bl.a. jeg har de sidste par år haft det svært ved at skulle fremlægge foran min klasse og har derfor i langtid ikke sådan rigtig gjort det, da jeg fik en aftale med min lærer om at jeg ikke behøves. Men nu er jeg begyndt at fremlægge også foran hele klassen, men det gik forfærdeligt med en fremlæggelse i denne uge. Jeg var virkelig nervøs for den + så blev jeg udstillet (ved ikke om udstillet er det helt rigtige ord) foran hele klassen af en fra min gruppe, jeg var så tæt på at græde + jeg jo havde det elendigt indeni i forvejen:(
Jeg kan snart bare ikke mere, det bliver bare værre og værre:(

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Øv, det lyder virkelig til, at tankerne og bekymringerne flyver rundt og fylder alt for meget inde i dit hoved. Det tærer rigtig meget på ens energi og humør, at gå rundt og have det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er helt normalt at bekymre sig
Tanker og bekymringer er helt almindeligt og en del af det at være menneske. Vi bekymrer os nemlig alle sammen. Nogle bekymrer sig om små hverdagsting og andre om store ting. For sådan er vi mennesker skabt. Bekymringerne hjælper os med at passe på os selv og hinanden. Men sommetider kan bekymringerne komme til at rulle ligesom en snebold og vokse sig større og større. Og hvis tankemylderet begynder at fylde alt for meget i ens hverdag, er det vigtigt at reagere på det. Heldigvis er der flere forskellige ting, som man kan gøre for at skabe lidt mere ro i ens hoved og få en pause fra alle bekymringerne. I vores nødhjælpskasse til dig der er alt for bekymret, kan du finde en masse gode råd til lige præcis det.
Når ens indre kritiker fylder meget, kan det komme til at gå ud over ens selvværd
Når jeg læser dit brev, lyder det til, at din indre kritiker fylder meget. Den indre kritiker er den der stemme, som sidder inde i hovedet og hele tiden fortæller én alle de negative ting. Det kan være rigtigt hårdt at gå rundt og have det sådan, for det påvirker ens humør rigtig meget. Og så er det en helt naturlig reaktion, at man bliver ked af det og i dårligt humør.
Det er sådan, at vores hjerner rigtig godt kan lide vaner og de ting, som den kender. Så hvis ens hjerne er vant til hele tiden at fortælle én alt det negative, så kan den komme til helt at glemme at minde én om alle de positive sider. Det er helt normalt, at man engang imellem kommer til at se de negative ting lidt mere, men hvis ens indre kritiker fylder rigtig meget i lang tid, kan det komme til at gå ud over ens selvværd. Men heldigvis kan selvværdet godt styrkes igen, så man kan få skruet ned for alle de negative tanker. I vores artikel om lavt selvværd, kan du læse lidt mere om det. Der står også en masse gode råd til, hvad man kan gøre for at bygge ens selvværd op igen. Og hvis du har lyst, kan du også tage et kig på vores artikel om at dæmpe din indre kritiker
Kroppen har brug for benzin
Når ens indre kritiker fylder rigtig meget, kan det også komme til at gå ud over den måde, som man ser sin krop på. Og det lyder til, at tankerne om krop og mad fylder rigtig meget for dig. Og det kan være super svært, at have det sådan.
Mad er rigtig vigtigt for os mennesker, for vores kroppe har brug for energi. Du kan prøve, at tænke på din krop lidt ligesom en bil. Bilen har brug for benzin for at kunne køre og virke. Og det er på samme med os mennesker, vi har brug for mad for at kunne fungere. Men sommetider kan vi godt komme til at glemme at lytte efter vores krop. Og nogle mennesker oplever, at de negative tanker om krop og mad kommer til at fylde så meget, at det kommer til at styre deres hverdag. Hos nogle mennesker udvikler det sig til det,  man kalder en spiseforstyrrelse.
Du kan læse mere om spiseforstyrrelser i artiklen Det skal du vide om spiseforstyrrelser. I artiklen står der også en masse om, hvilke tegn som er vigtige at være opmærksom på.
Snak med dine forældre
Det er rigtigt hårdt, at gå rundt og bære på alle de negative tanker alene. Derfor er det også rigtigt godt, hvis du kan få snakket med nogen om,  hvordan du har det. Jeg tænker, at dine forældre måske er nogle af de mennesker, som måske er allertættest på dig, så måske du kunne snakke med dem, om hvordan du har det. De fleste forældre vil nemlig rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Men det kan sommetider være svært for dem at hjælpe, hvis de ikke ved hvordan, man går og har det. Derfor tænker jeg også, at de ville blive rigtig glade for, hvis du fortæller dem, hvordan du har det.
Hvis du ikke kan snakke med dine forældre, kan det være, at der er en anden voksen, som du er tryg ved, som du kan snakke med. Det kan måske være en venindes mor eller din yndlingslærer. Det lyder til, at din lærer er sød og gerne vil hjælpe, så måske du kan tage en snak med ham/hende om alle de negative tanker, som fylder inde i dit hoved.
Snak med dine veninder
Det kan også være, at du har nogle gode veninder, som du kan snakke med om de her tanker. Det kan måske endda være, at der også af nogle af dem, som har prøvet at have negative tanker om sig selv. For det er noget, som de fleste mennesker oplever en gang imellem.
Det kan være rigtig rart, at få snakket med nogen som er tæt på en, og som måske også har oplevet noget af det samme. Så kan det også være, at I kan snakke om, hvad de gør, når de negative tanker begynder at poppe frem.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde frivillige klar til at hjælpe. Det er helt gratis, at komme i Headspace og hvis du synes, at det er rarere, kan du også sagtens være anonym. De frivillige i Headspace er vant til at snakke med unge om svære ting. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Så I kan få snakket om lige præcis de ting, som du går og bøvler med.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som har hjulpet dig og at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For sådan er der ingen som skal gå rundt og have det. Husk på, at du er god nok lige præcis som du er.
De bedste hilsner fra en Mindhelper