Hej Mindhelper
Jeg ved egentlig ikke om det her er et spørgsmål jeg stiller, men nok bare fordi jeg søger svar.
Jeg har altid overtænkt siden jeg var lille, ift, om jeg fejlede noget, blev syg, at der ville ske mine forældre noget osv osv…
Når jeg blev ældre og begyndte at gå til fester, kunne jeg over tænke dagen efter om jeg havde gjort noget dumt, kysset med nogle, eller mere…. Selvom jeg nok inderst inde godt vidste jeg ikke havde.
Jeg tror altid det værste, og er en meget følsom person. Men som. Har haft en god og tryg barndom, gode venner altid, støtte osv… så det kommer ikke af noget. Min psykolog siger dog, det nok er fordi jeg ikke har fået nok “modstand”
Men det er bare så frustrerende. Fordi jeg grubler over fortiden, hvis jeg har gjort noget hvis jeg har været lidt beruset, hvor jeg nærmest kan skamme mig. Og tænke hvad andre tænker, og hvilken person jeg er… jeg føler nemlig jeg er en “god pige” som ikke gør noget “dumt”… og nu over tænker jeg om fremtiden ift om jeg kan klare at
Få børn, og grubler over man får bekymringer osv, nu jeg har den her angst…
Det er bare en ondt cirkel, selvom jeg godt ved tanker ikke definere en. Men gad godt slippe for at skal have kontrol
Mvh

(25 år)
Kære du
Det kan være rigtig svært, hvis man bruger en masse krudt på at overtænke og bekymre sig. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er normalt at tænke meget
Når man har mange tanker og bekymringer, så kan det være virkelig frustrerende. Men faktisk så er det ret normalt for os mennesker at tænke meget og have bekymringer.
Man plejer at sige, at det faktisk er noget af det der gør, at vi adskiller os fra andre dyr. For det, at vi kan tænke over ting, planlægge og bekymre os om ting, er noget af det, der har gjort, at vi som art har overlevet så længe.
Så selvom det kan være rart at finde ud af, hvorfor man tænker meget eller måske går med mange bekymringer, så er der ikke altid en konkret grund til det.
Vi er forskellige og nogle tænker mere end andre.
Så mens nogle ikke har helt så mange tanker, eller måske ikke ligger lige så meget mærke til dem, så er der andre som har rigtig mange tanker, de tænker meget over.
Men for nogle kan tankerne og bekymringerne også gå hen og tage så meget overhånd, at det påvirker dem i deres hverdag. Og så kan det være rart at overveje, hvad man kan gøre for at få mere ro i hovedet.
Hvad kan du gøre for at få mere ro i hovedet?
Heldigvis er der rigtig mange ting, som du kan gøre for, at få mere ro i hovedet. Jeg vil prøve at komme med nogle af de bedste her i artiklen.
Du kan også prøve at læse vores artikel: Overtænker du? Få 8 råd til at stoppe overtænkning.
Har du prøvet mindfulness?
Noget af det bedste man kan gøre, hvis man oplever at man har svært ved at få en pause fra tankerne, er mindfulness.
Måske har du hørt lidt om det, og hvis ikke, så er det helt okay. Mindfulness handler i bund og grund om, at slippe tankerne, give dit hoved en pause og være til stede i nuet.
Hvis det lyder en smule abstrakt og flyvsk, så skal du ikke blive nervøs. Det er faktisk ret lige til.
Faktisk kan du udøve mindfulness, næsten hvor som helst og når som helst. Du kan nøjes med at gøre det et par minutter, men man kan også lave mindfulness i længere tid. Det er alt sammen op til dig.
Oveni det har en masse kloge mennesker også fundet ud af, at mindfulness faktisk hjælper med at skrue ned for stress, uro, bekymringer og selvkritiske tanker.
Det kan også hjælpe dig med at fokusere mere i din hverdag og det kan faktisk også hjælpe dig med at sove bedre om natten.
Hvordan udøver man mindfulness?
Hvis du er helt solgt på ideen om at prøve mindfulness, kan du starte med at læse vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulness-øvelser.
Her finder du 6 guidede mindfulness-øvelser, som kan hjælpe dig med at få styr på tankerne og bekymringerne.
Og hvis du føler dig helt bidt af det og har lyst til mere, så kan du prøve vores mindfulness online-forløb. Det er helt gratis og du kan tage det i lige det tempo, som du har lyst til.
Tal med dem omkring dig
En anden ting man kan gøre, hvis man har mange bekymringer, er at tale med dem omkring sig.
Det kan være en god ven, en i din familie eller en helt tredje. For bekymringer har det nogle gange med at vokse sig store indeni vores hovede, hvis der ikke er nogen til at udfordre dem.
Men når vi deler hvad vi tænker med andre, så kan de også hjælpe os med at få bekymringerne til at fylde lidt mindre.
Det kunne for eksempel være, at du har været til en fest, og dagen efter tænker du meget over, om du mon gjorde eller sagde noget dumt.
En god måde at give slip på de tanker og bekymringer kunne være at ringe eller skrive til en af sine venner, som også var der.
Så kan ens ven være med til at bekræfte eller afkræfte, om alt det man tænker, giver mening i andres øre.
For ofte har vi rigtig meget fokus på os selv, men i virkeligheden har folk sjældent tænkt over, eller lagt mærke til, om det vi sagde eller gjorde var pinligt eller dumt.
Vejrtrækningsøvelser
En ting jeg også vil nævne for dig, som du kan prøve hvis tankerne fylder meget, er vejrtrækningsøvelser. Du kan nemlig lave dem, uanset hvor du er.
Vejrtrækningsøvelser er en rigtig smart måde at få ro på og få fokus på sin krop i stedet for alle sine tanker.
Jeg kan for eksempel anbefale Box Breathing eller vekselåndedrættet. Du kan læse om dem i artiklen: Brug din vejrtrækning til at få ro på nervesystemet.
Det kan være både hårdt og drænende, hvis man ikke får styr på tankerne i hovedet. Derfor håber jeg også, at der er nogle råd i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper