Hej
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg har ikke lyst til at leve mere jeg har så meget had og smerte i mig jeg syndes livet er noget fucking lort jeg vil væk jeg vil have fred nu jeg tør ikke begå selvmord fordi jeg er bange for smerten ved ikke hvad jeg skal gøre jeg kan ikke leve i den her lorte verden mere

(13 år)
Kære Du
Jeg kan godt høre, at det er rigtig svært at være dig lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For du skal ikke gå med dine følelser alene.
Når svære ting fylder
Du skriver, at du har en masse had og smerte indeni, og at du synes livet er noget fucking lort. Det er hårdt at have det sådan. For had og smerte er begge to nogle tunge følelser. Derfor kan de også virkelig ligge og ulme og nage en. Og det kan være drænende og overvældende.
Når svære ting fylder meget, kan det være svært at se sig ud af. Derfor er det også normalt at føle, at det hele er lidt noget lort, når man har det svært. Og så er det, at selvmordstankerne godt kan dukke op. For når man bøvler med had og smerte, giver det god mening, at man gerne vil have fred for de følelser. Og hvis man ikke ved, hvad man skal gøre, så kan selvmord godt virke som en løsning.
Men selvom det kan være svært at forstille sig lige når man står midt i det, så kan det blive bedre. Mange unge oplever at kæmpe med selvmordstanker på et tidspunkt. Og langt de fleste ender med at få det godt igen. Derfor er selvmord heller ikke løsningen på de svære ting. For man kan godt arbejde med at få hadet og smerten til at lette. Sommetider har man bare brug for noget hjælp til det.
Der er hjælp at få
Når man har selvmordstanker, er det vigtigt at få hjælp. Vi mennesker er nemlig slet ikke designet til at klare os igennem svære ting alene. Derfor har vi også alle sammen brug for en hjælpende hånd en gang imellem. Og lige netop selvmordstanker er alt for tunge at gå med selv.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har fortalt en voksen om, hvordan du har det? Hvis ikke du har, så er det vigtigt at du gør det. De fleste voksne tæt på en vil gerne hjælpe, hvis man fortæller dem, at man har selvmordstanker. Og mange unge synes også at det kan lette lidt på vreden eller smerten, at snakke med andre, om den. Så har du en forældre, en lærer, eller en tredje voksen du er tryg ved, som du kan tale med?
Hvis du synes det er svært at tale om skal du vide, at det er helt normalt. Og derfor har vi på Mindhelper også lavet en artikel om at tale med forældre om svære ting. Her er der nogle tips til at tage snakken. Så den kan du kigge på, hvis du vil. Rådene kan også sagtens bruges til andre end forældre. Nogle unge synes også det kan hjælpe at skrive et brev. På den måde kan man nemlig vise den voksne brevet, og så kan man åben samtalen op på den måde.
Hos Livslinien vil de altid lytte
Et godt sted at tage fat i, når man har selvmordstanker, er Livslinien. Hos Livslinien arbejder der nemlig nogle rigtig søde og dygtige rådgivere. De er vant til at tale om selvmordstanker. Derfor gør de også deres bedste for at gøre det på en måde, som er rar for en. Så Livslinien kan jeg varmt anbefale. Du kan både ringe og skrive til dem.
Lægen kan hjælpe dig videre
Jeg tænker også, at det ville være en god ide, hvis du tog op til din læge. Lægen ved nemlig en masse om, hvordan vi mennesker fungerer, både uden på og inden i. Derfor kan lægen også finde ud af, om der er noget hjælp, som ville være godt for dig at få.
Hvis du synes det er en stor mundfuld at tage derop alene, kan du også spørge en af dine forældre, eller en anden voksen, om de vil tage med. Det kan være meget rart lige at have en med under armen.
Psykiatrisk skadestue
Til sidst vil jeg også lige give dig en liste over de psykiatriske skadestuer. Her kan du finde den, som er tættest på dig. Hvis du får lyst til at handle på selvmordstankerne, så skal du tage fat i dem. De kan hjælpe dig og passe på dig.
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Det er hårdt at gå med en masse had og smerte inden i. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med en om, hvordan du har det. For du fortjener at få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper