Hej
Jeg kan ikke forstå mine følelser, eller Faktisk så føler jeg ikke ret tit noget. Jeg griner aldrig højlydt, jeg er aldrig glad, jeg bliver aldrig vred, og jeg græder ikke.
Min mor vil gerne snakke om alt muligt følelses noget, for at forstå mig. Men jeg lyver hende direkte op i ansigtet og siger noget i stil med, at jeg er glad og har masser energi. Men det passer jo ikke, men jeg er hellere ikke trist. Alle mine følelser er bare forsvundet. Og jeg tror jeg har en ide om hvorfor. For et år siden forlod min datidige kæreste mig, og jeg tænkte til mig selv at jeg ikke ville græde over hende. Så jeg lagde alle mine følelser til side for en stund. Jeg ved ikke hvordan jeg gjorde men de forsvandt, og jeg kan ikke få dem tilbage. Jeg er helt tom.
Jeg har aldrig kunnet lide at græde, jeg følte mig svag og generelt følte jeg mig ikke tilpas når jeg græd. Så jeg har ikke grædt længe. 4 år siden sidst ville jeg tro.
Derudover så kan jeg ikke lide at spørge om hjælp, ikke i nogen sammenhæng. Om det så er om mig eller matematik. Jeg spørger aldrig om hjælp.
Jeg har svært ved at få venner da jeg virker uinteressant, jeg kommer ikke til at snakke med psykolog.Mor vil blive bange

(17 år)
Kære Du
Det kan være mærkeligt og forvirrende, når man ikke rigtig føler noget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det.
Følelserne
Der kan være mange grunde til, at det er svært og man føler sig tom. Nogle gange handler det om, at der er noget som har været svært, og at man så har lukket ned for sin følelser. Andre gange kan man også være ramlet ind i en periode, hvor alt føles lidt leverpostej-agtigt, og man ikke rigtig føler sig enten glad eller ked af det. Men ligegyldigt hvad grunden er – så kan følelserne godt komme tilbage igen. Nogle gange sker det helt af sig selv, og andre gange har man måske brug for en hjælpende hånd.
At vise svaghed
Du skriver også, at du ikke kan lide at bede om hjælp eller at græde foran andre. Det kan være hårdt at have det sådan. For tit betyder det, at man kommer til at gå med nogle ting selv, eller ikke få den hjælp, som man måske har brug for. Men jeg tror også, at rigtig mange unge, kan genkende det, du skriver. For det med at vise noget, som man føler er en svaghed, kan være ret ubehageligt. De fleste af os vil nemlig gerne fremstå stærke, og som om vi har styr på det hele.
Men sandheden er, at ingen mennesker kan finde ud af det hele. Og selv de stærkeste og sejeste bliver ramt af tristhed og græder, en gang imellem. At græde er nemlig en naturlig fysisk reaktion. Og faktisk er det sådan, at når vi græder, så udløse det endorfiner i hjernen som gør, at vi tit føler og mere afslappede bagefter.
Noget uvant
Det kan være en god ide at øve sig i at række ud efter hjælp og tale om, hvordan man har det. Ved at tale om, at man f.eks. føler sig tom, kan man nemlig lige så stille blive bedre til, at mærke ens følelser igen.
Det er helt normalt, at synes det er svært og mest af alt have lyst til at lade være. For at gøre noget som man ikke er vant til, kan kræve en del energi. Men husk, at øvelse gør mester. Du kan sammenligne det lidt med en muskel. Jo mere du træner den, jo stærkere bliver den – og starten er som regel den sværeste. Men du har allerede taget det første skridt ved at skrive herind, og fortælle om, hvordan du har det.
Tal med en om det
Derfor er mit bedste råd til dig også, at tale med en om, hvordan du har det. Det kan f.eks. være din mor, en lærer, eller en helt tredje, som du tænker kunne være god at snakke med. Og husk at det er okay at starte i de små. Så f.eks. kan man starte med at fortælle en lille ting som at: “Jeg synes jeg føler mig lidt tom for tiden”, eller at bede om hjælp til en lille ting.
Du kan også vælge at skrive det du vil sige ned på papir eller på din telefon. Det kan nogle gange hjælpe med at skubbe snakken i gang.
Du kan læse flere råd i Guiden til at tale med forældre om svære ting. Rådene kan sagtens bruges til andre end forældre også.
Prøv mindfullness
Noget som kan hjælpe, når det er svært at mærke sine følelser, er mindfullness. Man kan nemlig bruge mindfullness til at komme ned i kroppen, og mærke efter. Du kan tjekke artiklen med 4 mindfullness øvelser ud. Især den øvelse med kropsscanning kan være rigtig fin!
Headspace
På falderebet vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Du skriver, at du ikke vil til psykolog, fordi din mor vil blive bange. Men det med at tale med nogen udefra, kan være en stor hjælp. Og sommetider kan det også være lettere at snakke med en, som ikke lige kender en i forvejen. Derfor tænker jeg også, at Headspace måske kunne være noget for dig. Der arbejder nemlig en masse søde frivillige, som er klar på at lytte. Du kan være helt anonym, og det er også gratis. Du kan prøve at kigge på, om der ligger et center tæt på dig, og ellers kan du også starte med at skrive til deres chat.
Det kan være forvirrende, når det er svært at mærke sine følelser. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og krydser fingre for, at du får talt med en om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper