Jeg har haft selvmordstanker, siden jeg var 10 år gammel. Desuden er alle mine venner falske. Jeg har kun tre rigtige venner. Hjælp mig.
hej
jeg har haft selvmords tanker lige siden jeg var 10 år, hjælp mig, ingen gider mig mere, jeg har kun 3 rigtige venner alle andre er falske, please hjælp mig ellers gider jeg ikke at leve, mine forældre skal ikke vide det her jeg skriver til jer. Jeg trænger til meget hjælp

(Dreng, 13 år)
Kære dreng på 13 år
Det lyder som om, du er inde i en mega svær periode lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt, at man ikke går med de svære tanker og følelser for sig selv.
Selvmordstanker er et tegn på, at det gør ondt indeni
Du skriver, at du har haft selvmordstanker siden, du var 10 år gammel. Det er et tegn på, at det gør super ondt indeni dig. Når det gør super ondt indeni, kan man nemlig nogen gange komme til at føle, at det bare aldrig nogensinde bliver bedre. Og det er tit der, at selvmordstankerne melder sig som en slags løsning på problemet. Men selvmord er ikke løsningen. For det kan godt blive bedre. Du er nemlig langt fra den eneste, der har kæmpet med selvmordstanker. Og heldigvis er der rigtigt mange af dem, der har kæmpet med selvmordstanker, der får det godt igen. Det kræver bare, at man får den rigtige hjælp.
Nogen gange kan det give håb at læse andres historier. Så hvis du har lyst til det, kan du prøve at læse Claras historie. Hun havde ikke lyst til at leve mere, men hun har det heldigvis godt i dag.
Snak med dem
Du skriver, at de fleste af dine venner er falske. Jeg kommer til at tænke på, om du ved med sikkerhed at dine venner er falske? For eksempel fordi du har fanget dem i at sige dårlige ting om dig, mens de troede, du ikke var der. Hvis du har fanget dine venner i at behandle dig dårligt på den ene eller den anden måde, og det er derfor, du føler, at de er falske, er det en rigtigt god idé at snakke med dem. For man skal behandle hinanden pænt uanset hvad. Og hvis man ikke bliver behandlet pænt, må man gerne sætte grænser og fortæller, at man ikke føler sig ordentligt behandlet lige nu.
Er det mere en følelse?
Nogen gange kan man godt føle, at ens venner er falske uden, at de faktisk har give en nogen god grund til at tro, at de er det. Det kan for eksempel være, at man ikke rigtigt føler, at de er der for en. Og derfor måske kommer til at tænke, at så er de nok kun venner med en, fordi de føler, at de skal. Det behøver bare ikke at være sandheden. Det er nemlig ikke alle ens tanker, der er sande. Så det kan være en rigtigt god idé at stoppe op og udfordre dem lidt. Kunne der for eksempel være en anden forklaring på, at man ikke føler, at ens venner er der for en?
Nogen gange kan man for eksempel have den følelse, hvis man ikke har fået snakket ordentligt med sine venner om, hvad man hver især forventer af venskabet. Og derfor kommer til at forvente noget andet af venskabet, end ens venner faktisk kan tilbyde. Så hvis man har det sådan, kan det være en rigtigt god idé at snakke med sine venner om, hvilke forventninger man har til hinanden. Sådan så man kan få snakket om, hvilke forventninger man kan leve op til. Og hvilke forventninger man måske ikke kan leve op til.
Snak med nogen
Mit allerbedste råd til dig er, at du skal snakke med nogen om, at du har selvmordstanker.  For selvmordstanker er virkeligt ikke noget, du skal gå alene med. Det er de alt for tunge til. Faktisk ville det være for tungt for selv den allerstærkeste mand at gå rundt med selvmordstanker uden at have nogen at snakke med. Det allerbedste ville være at snakke med dine forældre, selvom du skriver, at du ikke har lyst til, at de skal vide det. Det er helt normalt at have det sådan. Men det er vigtigt, at man fortæller det alligevel. For du har brug for hjælp og støtte lige nu. Og den kan du kun få, hvis du fortæller, hvordan du har det. Og tit er ens forældre dem, der har allerbedst mulighed for at give en hjælpe og støtte.
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du prøve at snakke med en anden voksen, der er tæt på dig. Det kunne for eksempel være en lærer henne i din skole, som du er tryg ved. Lærerne har nemlig også et ansvar for, at deres elever har det godt. Og de fleste lærere vil rigtigt gerne hjælpe, hvis man kommer og fortæller, at man har det svært.
Tag fat i Livslinien
Hvis du nogensinde kan mærke, at de her selvmordstanker kommer til at fylde for meget for dig. Og der ikke lige er nogen i nærheden, du kan tage fat i, kan du altid ringe til Livslinien. Hos Livslinien sidder der nemlig nogle kanon dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om dine selvmordstanker. De frivillige rådgivere har snakket med mange unge, der har kæmpet med selvmordstanker. Så de skal nok gøre alt, hvad de kan for at gøre samtalen så tryg som mulig. Du kan være helt anonym hos Livslinien, så du kan trygt tage fat i dem. Og det skal du endelig bare gøre. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Snak med din egen læge
Hvis du bliver ved med at slås med selvmordstanker, synes jeg, at du skal skal snakke med din læge. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe, når det gør ondt indeni. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om du har brug for noget mere hjælp for at kunne blive fri for de her selvmordstanker.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får fortalt nogen om dine selvmordstanker. For det er så vigtigt, at man fortæller det til nogen, hvis man gerne vil have hjælp til at have det bedre. Og det lyder det som om, du rigtigt gerne vil. Så hold fast i det ønske, for det er det allervigtigste, når det kommer til at få det bedre.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper