Jeg er tit svimmel og har ondt i maven. Og jeg har svært ved at koncentrere mig oppe i skolen. Hvordan siger jeg det til mine forældre?
Kære brevkassen
Jeg er en pige på 13 år og har det seneste par uge fåret det maget skidt jeg har svært ved at sove om natten jeg bliver tit svimmel, jeg får ondt i maven og hoved og i skolen er det svært at få lavet alle lektierne og at konsentærer mig. Jeg bliv navøs for om jeg havde stress så jeg tog 4 forskellige test og de alle sage at jeg havde maget stress. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sige det til min mor og far for det som om at når jeg har det skidt siger de bare at det ikke er noget slemt og at det nok skal gå.
K.H. pigen på 13

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det lyder virkeligt ubehageligt, at du har fået det så skidt. Så jeg er virkeligt glad for, at du har skrevet herind. Det er nemlig et tegn på, at du søger hjælp. Og det er første skridt på ved mod at få det bedre.
Snak med din læge
Det er lyder virkeligt hårdt, at du tit føler dig svimmel og har ondt i maven. Og det er vidst generelt ikke særligt sjovt at være dig lige nu. For du har det ikke særligt godt. De symptomer du oplever, kan sagtens være symptomer på stress. Men det kan også være symptomer på rigtigt meget andet. Og derfor synes jeg, det er rigtigt vigtigt, at du snakker med din læge om, at du for eksempel tit bliver svimmel og får ondt i maven. Det er nemlig vigtigt at finde ud af, hvorfor du har det sådan. Så du kan få den rigtige behandling.
Du har meget at lave
Du skriver, at du har taget nogle forskellige stress-tests på nettet, som alle viste, at du har stress. Det er et tegn på, at du har virkeligt mange bolde i luften lige for tiden. Og nok også lidt for mange bolde i luften. Men det er vigtigt at huske på, at du ikke behøver at have stress, fordi en test på nettet siger det. Vi oplever nemlig alle sammen at føle os stressede og pressede i perioder. Det er helt normalt, så længe man bare får skruet ned for antallet af ting, man skal igen. Men det er i hvert fald et tegn på, at du har det svært lige nu, at de stress-tests du tog siger, at du er stresset. Derfor er det vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Stress eller ej – så skal du ikke gå rundt og have det, som du har det. For du har det ikke godt. Og du skal ikke gå rundt og have det skidt alene.
Snak med dine forældre
Du spørger, hvordan du skal sige det til dine forældre? Og det kan virkeligt også være svært at skulle fortælle, at man faktisk ikke har det særligt godt. Specielt, hvis man måske er lidt i tvivl om, om dem man fortæller det til overhovedet tror på, at man faktisk ikke har det særligt godt. Og det lyder faktisk lidt, som om dine forældre ikke altid helt hører, hvad du siger, når du fortæller dem, at du har det skidt. Er det rigtigt forstået? Så kan jeg virkeligt godt forstå, at det kan være svært for dig at skulle fortælle det til dine forældre. Men det er rigtigt vigtigt, du får snakket med dine forældre. For du skal ikke gå rundt og have det sådan her helt alene.
Jeg tænker, at det allervigtigste er, at du får sagt tingene, som de er. Fortæl dine forældre alt det, du har skrevet i dit brevkassespørgsmål. Og sig meget tydeligt til dine forældre, at det fylder rigtigt meget for dig. Og at du har brug for, at de støtter dig, fordi du faktisk ikke har det særligt godt lige nu. Hvis det gør det nemmere, kan du også prøve at skrive det til dine forældre i et brev. Det kan nogle gange hjælpe, at man har lidt tid til at tænke over, hvad man gerne vil have fortalt. En tredje mulighed er at snakke med en af lærerne oppe i din skole. Det kunne for eksempel være din klasselærer. Klasselæreren har nemlig et særligt ansvar for, at alle i klassen trives. Og jeg tænker, at din klasselærer rigtigt gerne vil hjælpe dig med at snakke med dine forældre.
Tag fat i HeadspaceHeadspace er rigtigt gode at tage fat i, hvis man har det svært og har brug for en at snakke med. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse søde frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Du kan snakke med de frivilligere rådgivere om lige netop det, der er svært for dig. Så du kan jo for eksempel fortælle dem om, at du tit føler dig svimmel. Og at det er svært for dig at koncentrere dig oppe i skolen. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i og høre, om de måske kan hjælpe?
Jeg håber, at du har fået lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så krydser jeg fingre for, at du finder ud af, hvorfor du har det så skidt. Så du kan få det bedre igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper