Hej Mindhelper
Jeg har det rigtigt svært. Altså min frygt for døden stopper mig fra at dræbe mig selv.
Jeg har lige haft et lorte år på efterskole og starter gymnasie om 3 uger. Jeg er så panikslagen over at jeg skal starte, og mine tanker kan ikke stoppes længere. Jeg overtænker, jeg har været på mit værelse hele ferien og jeg spilder mit liv. Jeg har ændret mig så meget og jeg er ikke sammen med min familie særligt meget mere.
Min far går mig virkelig på nærværende. Han er hele tid sur på mig over de mindste ting og jeg er så forsigtig omkring ham for jeg ved aldrig hvornår hans humør vil skifte. I nat gik jeg ud af mit værelse ca halv 12 om natten for at gå i seng og så har min far åben dør til værelset og bliver sur over at jeg vækker ham (han står selv op tit om natten og vækker hele huset), og så går jeg ind på værelset og rydder lidt op og så kommer han til mig og siger at jeg skal være stille for ellers vil han ikke bo i huset mere og han bliver ved med at “true” at han ikke vil bo i huset mere (ham og min mor har det lidt svært).
Jeg er et grimt og forfærdeligt menneske og jeg forstår godt min far. Han har ret i at jeg er irriterende og ikke hjælper nok i huset….

(17 år)
Kære dig,
Det lyder til, at der er flere ting som er svære for tiden. Jeg synes du skal give dig selv et rigtig stort klap på skulderen for, at du har skrevet herind til os. At fortælle hvordan man har det, er nemlig første skridt til at få det bedre, så det er mega sejt at du har skrevet herind.
Du kommer omkring flere forskellige ting som fylder hos dig for tiden, for at gøre mit svar mere overskueligt, har jeg valgt at dele det op, så du får svar på alle dine spørgsmål.
Når man har det skidt
Noget af det jeg lægger mærke til i dit brev til os er, at du taler meget grimt om dig selv. Du skriver blandt andet, at du er et grimt og forfærdeligt menneske. Men når jeg læser dit brev til os, er det bestemt ikke det indtryk jeg får af dig.
Blot det at du skriver, at du prøver at tage hensyn til din far, viser, at du bekymrer dig om de mennesker der er omkring dig. Og det, at du har skrevet ind til os, viser, at du er samvittighedsfuld og prøver dit bedste.
Det viser mig, at du bestemt ikke er et forfærdeligt menneske, tværtimod.
Den indre kritiker kan blive vores værste fjende
Når vi har det skidt med os selv, så er det helt normalt, at der kan opstå en lille stemme inde i vores hoved, som hele tiden siger negative ting til os.
Det kan være sætninger som; “du er ikke god nok”, “du er ikke en god ven”, “du er doven” og mange andre ting. Den stemme kalder man den indre kritiker. Det er mega hårdt hele tiden at have den indre kritiker på spil i sit hoved.
På dit brev til os, lyder det som om, at din indre kritiker har fået lov at få meget magt over dine tanker. Det kan være sindssygt drænende og hårdt at være i, så det kan være en god ide at se om man kan få noget af magten tilbage, så ens tanker om sig selv kan blive mere positive.
I vores artikel: Dæmp din indre kritiker: Accepter dig selv! Kan du læse meget mere om hvad den indre kritiker er, og hvordan du kan få den under kontrol.
Styrk dit selvværd og bliv mere glad
Når vores indre kritiker har fået meget plads, så kan det ofte også hænge sammen med det vi kalder vores selvværd. Selvværd er de tanker og følelser, vi har omkring os selv. Når man har et stærkt selvværd, så ved man, at man er et godt menneske som fortjener glæde og kærlighed.
Det er helt normalt, at vores selvværd kan tage et dyk nogle gange, og her kan det være godt at vide, hvad man kan gøre for at styrke sit selvværd igen. Selvværd er nemlig ligesom en muskel, nu mere vi træner den, nu stærkere bliver den.
I vores artikel: Lavt selvværd: 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv, kan du læse en masse om selvværd, og gode råd til hvad du kan gøre for at styrke det.
Ét af rådene handler blandt andet om at prøve at finde sine egne styrker. Som mennesker har vi en tendens til at fokusere på alt det vi ikke kan, og lidt glemme, at der også er ting vi er gode til.
Derfor kan det være rigtig rart at sætte sig ned, og huske på alle de ting man er god til.
En ny start kan være hårdt, men også et friskt pust
Du nævner, at du har haft det rigtig svært i dit efterskoleår. Det er mega hårdt når man ikke har det godt i sin skole, så det kan jeg godt forstå har været svært.
Du nævner dog også, at du skal til at starte i gymnasiet. Selvom det kan være svært at starte et nyt sted, så kommer jeg til at tænke på, om du mon kunne bruge muligheden til at se gymnasiet som et nyt friskt pust?
Det er helt normalt at være nervøs for at starte på en ny skole. Der er mega mange nye indtryk, mennesker og lærere som man skal forholde sig til. Men samtidig er der heller ingen der kender én i forvejen, så man har en helt ny mulighed for at starte på en frisk.
Det kan være svært at finde hoved og hale i, hvordan man skal tale med nye mennesker og lære dem at kende. Heldigvis har vi hos Mindhelper lavet nogle artikler, der forhåbentlig kan gøre det lettere.
I artiklerne: Sådan lærer du nye mennesker at kende og Sådan bliver du bedre til at smalltalke, kan du læse en masse om hvordan du bliver bedre til at tale med nye mennesker.
Tal med dine forældre
Du skriver også, at du lige nu har det svært med din far derhjemme. Det er mega svært at bo i et hjem, hvis man ofte kommer op at skændes med de andre, som også bor der.
Det er helt normalt, at man i perioder kan gå hinanden mere på nerverne end andre. Man kan for eksempel være mere irriteret, hvis man har meget travlt eller sover dårligt om natten.
Men selvom der er forklaringer på, hvorfor man kan være mere irriteret, så skal man selvfølgelig kunne tale sammen, når man bor sammen. Det skal helst være rart for alle at bo sammen.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon kan sætte dig ned sammen med dine forældre, og tale om hvordan du har det? I det brev du har skrevet til os, synes jeg du sætter rigtig flot ord på, hvordan du har det.
Når vi fortæller andre, hvordan vi har det, så er det også nemmere at finde en løsning som kan virke for alle.
I vores artikel: Guide til at snakke med dine forældre om svære ting, kan du læse en masse gode råd til, hvordan du kan gribe samtalen an.
Headspace lytter og støtter
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig eller din familie, så kan jeg varmt anbefale Headspace.
Headspace er en organisation som tilbyder rådgivning til unge mellem 12-25 år i hele landet. Du kan både få rådgivning online eller fysisk i en by tæt på dig. De frivillige hos Headspace er uddannede og utroligt imødekommende, og der er aldrig et problem der er for stort eller småt.
Jeg håber mit svar kan være med til at hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper