Hej Mindhelper
Jeg kan ikke græde. Jeg er virkelig ked af det, men der kommer bare ingen tårer. Jeg savner at græde. Det er bare som om følelserne er klistret fast inden i mig. Jeg har noget angst, og jeg ved ikke om det har noget med det at gøre. Jeg mangler håb, jeg er bare så træt af alt. Angsten sidder i mig som en grundfølelse hele tiden, og indimellem får jeg så angstanfald. Jeg har snakket med nogen om angsten. Det er bare svært at blive ved med at kæmpe. Jeg har bare lyst til at grave mig ned, og så vente til alt måske bliver bedre. Idk. Jeg kan bare ikke overskue noget.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder godt nok som om, at du går igennem en rigtig hård periode lige nu. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du er rigtig træt og brugt på grund af det. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og fortalt os om det. For det behøver du selvfølgelig ikke gå alene med.
Det kan godt blive godt igen
Du skriver, at du savner at græde. Og det kan jeg godt forstå. For hvis man er ked af det, så kan det føles rigtigt rart at få grædt ud. Som om kroppen lige bliver renset lidt. Men det er helt normalt at opleve, at man i perioder ikke kan græde, selvom man er ked af det. Det kan komme, hvis ens krop er rigtigt træt og brugt for eksempel. Lige nu lyder det til, at du er løbet helt tør for energi – at dit batteri drænet. Er det rigtigt forstået? Så er det helt naturligt, at du ikke kan overskue noget og bare har lyst til at grave dig ned. Men det er vigtigt at du ved, at selvom det er rigtigt svært lige nu, så kan det godt blive godt igen. Og der er hjælp at hente derude, hvis man har det, som du har det.
Snak med dine forældre om det
Nu skriver du ikke så meget om, hvem du har snakket med. Og jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt dine forældre om, hvordan du har det? For dine forældre er måske nogle af dem, som er allertættest på dig i din hverdag. Og derfor har bedst mulighed for, at hjælpe dig ovenpå igen. Du skriver ikke så meget om, om du ved hvorfor, at du bliver ramt af de her svære følelser. Måske ved du det slet ikke lige nu. Men det vil dine forældre måske kunne snakke med dig om? Og kan i sammen finde ud af, hvordan i kan gribe det an, så du igen kan komme ovenpå.
Får du hjælp til angsten?
Du skriver, at du allerede har snakket med nogen om angsten – sejt! Det er jeg super glad for at høre. For det er mega vigtigt, at man får snakket med nogen om det, hvis man har det skidt. Og hvis du slet ikke kan overskue noget, så er det ekstra vigtigt, at du får en hjælpende hånd på vejen, så du behøver stå alene med de svære følelser.  Det er nemlig et kæmpe skridt i retning af at få det bedre. Og heldigvis så er der hjælp at hente, hvis man oplever angst. Det kan du eksempelvis få ved at gå til lægen og snakke med lægen om, hvordan du har det. Så kan lægen nemlig snakke med dig om, hvordan det går og sørge for at sende dig i retning af noget behandling, hvis du har brug for det.
Du kan også få hjælp gennem din skole. Hvis du eksempelvis beder om at få lov til at snakke med din yndlingslærer eller sundhedsplejersken på skolen, så kan de sørge for, at du får hjælp til at håndtere angsten, så den ikke kommer til at fylde det hele. Det er de helt vant til at snakke med deres elever om og jeg er næsten helt sikker på, at de rigtigt gerne vil hjælpe.
Hvis du har lyst til at prøve lidt øvelser af
Det er sådan, at selvom man måske føler, at man er helt drænet for energi, så kan det være hjælpsomt at prøve nogle ting i løbet af dagen, selvom man måske har mest lyst til at grave sig ned. Det lyder måske lidt selvmodsigende, men man kan få mere energi af at komme mere ud og lave nogle flere ting. Hvis du har lyst til at prøve nogle ting af selv for at få lidt mere energi og måske løfte humøret lidt, så kan du prøve at læse den her artikel om at slippe af med tristhed og måske også den her om, at skrive dagens gode oplevelse ned.
Du er velkommen hos Headspace
Hvis du har mere lyst til at snakke med nogen, som ikke lige er dine forældre, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det, der fylder for dem. Der er alle unge velkomne og ingen problemer er for små eller store i Headspace. Deres frivillige er super søde og dygtige. Og de skal nok sørge for, at det bliver trygt for dig, at snakke med dem. Det er helt gratis og anonymt.
Lige nu er det en rigtig træls tid for dig. Men jeg håber, at mit svar har givet dig en følelse af, at der er håb endnu. Og selvom det er svært, så er der hjælp at hente til at få det godt igen. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper