Hej
Jeg er en pige på 14 år. Jeg har det så svært. Generalt hader jeg bare at leve. Jeg føler mig så ensom. Jeg har ingen venner og livet stinker bare. Dem jeg troede var mine venner er virkelig ikke søde over for mig. Vi er sådan fire piger og de tre laver altid noget sammen uden at spørge om jeg vil være med og så sender de alle tre bare snaps om hvor fedt de har det. Jeg bliver tit virkelig aggressiv og jeg hader mig selv. Jeg føler mig virkelig virkelig tyk og jeg hader bare mit udsende. Jeg virker som hende den glade pige når jeg er i skole men når jeg kommer hjem er jeg hende den klamme pige. Jeg er begyndt at cutte i mig selv og jeg føler smerten går væk på en måde men det kommer altid tilbage igen. Jeg er også begyndt at ryge og jeg har prøvet at tage livet af mig selv et par gange men det er ikke lykkedes. Der er også nogle andre problemer men det er svært at forklare. Der er ingen der ved hvordan jeg har det heller ikke mine forældre. Jeg vil virkelig gerne have hjælp. Hvad jeg skal gøre?

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Der er en hel masse ting, der er vildt svære for dig for tiden. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er så vigtigt at række ud efter hjælp, når man har det så svært, som du har det for tiden. For det er nemlig det første skridt på vejen imod at få det bedre.
Det kan blive godt igen
Du skriver, at du hader livet. Det lyder som en super hård tanke. For det er mega svært, når livet gør så ondt, at man faktisk mest bare gerne vil væk fra det. Det er slet ikke unormalt, at man kan få det sådan, når der er en hel masse ting, der er svære for en, ligesom der er for dig lige nu. Når der sker en masse svære ting på en gang, så kan livet nemlig godt komme til at føles lidt uoverskueligt, fordi det kan være svært at finde en løsning på alle problemerne. Så for det meste er det egentligt ikke livet, man gerne vil væk fra, men alle de problemer som gør livet så svært for en.
Men der skal nok være en løsning på alle de ting, der er svære for dig. Og du langt fra den eneste, der kæmper med en masse svære tanker om, hvordan du ser ud. Det er nemlig meget normalt at kæmpe med svære tanker omkring krop og udseende, når man er teenager. Men det er super hårdt, når tankerne begynder at fylde så meget, at man kommer til at hade sig selv. Og jeg ved heldigvis også, at der findes en masse god hjælp at få til at lære at slutte fred med sig selv, når tankerne er kommet til at fylde så meget, som du gør hos dig lige nu. Så selvom det er super svært lige nu, så kan det godt blive bedre.
Snak med nogen
Du skriver, at du rigtigt gerne vil have hjælp, og det kan jeg godt forstå. For alle de ting du kæmper med, er alt for tunge til, at det er noget, du skal klare helt alene. Der er nemlig ikke nogle mennesker, der kan klare alle sine problemer alene, for det er vi slet ikke bygget til. Vi er bygget til at have brug for hjælp og støtte fra folk omkring os, når vi har det svært. Det lyder også som om, du spørger til, hvad du skal gøre for at få hjælp. Og der er mit bedste og vigtigste råd, at du skal snakke med nogen om, hvordan du har det så hurtigt som muligt. Folk omkring dig kan nemlig kun hjælpe dig, hvis de ved, hvor svært du har det for tiden.
Hvis du kan snakke med dine forældre, så ville det være rigtigt oplagt. Det er nemlig dem, der har ansvaret for dig, så det er også dem, der har allerbedst mulighed for at hjælpe dig. Samtidigt vil de fleste forældre også rigtigt gerne vide det, når deres børn har det svært, fordi de vil deres børn det bedste. Hvis du har brug for nogle råd til, hvordan du kan fortælle dine forældre, hvordan du har det, så kan du kigge i vores artikel om at snakke med dine forældre om de svære ting. Hvis du ikke kan snakke med dine forældre, skal du tage fat i en anden voksen tæt på dig, som du er tryg ved at snakke med. Det kunne for eksempel være en lærer på din skole eller en anden fra din familie. Så kan de nemlig hjælpe dig med at få hjælp.
Tag fat i Livslinien
Du skriver, at du har forsøgt at tage livet af dig selv nogle gange. Når jeg læser det, så bliver jeg rigtigt bekymret for dig. Og derfor vil jeg også rigtigt gerne gøre dig opmærksom på Livslinien. Dem må du altid tage fat i, hvis du kæmper med selvmordstanker. De frivillige rådgivere hos Livslinien sidder nemlig altid klar til at hjælpe dig, hvis du får lyst til at tage livet af dig selv, eller hvis du bare har brug for at snakke med nogen om, at du hader at leve for tiden. Du kan være helt anonym hos Livslinien, så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du endelig bare gøre. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Tag fat i LMS
Du skriver det selv super fint, når du skriver, at cuttingen får din smerte til at gå væk, mens du cutter, men at den alligevel altid kommer tilbage igen. For cuttingen fjerner ens fokus fra alle de ting, der er svære lige, når man cutter sig selv, og så føles det som om de svære følelser forsvinder. Men cuttingen løser ikke alle de svære ting, så smerten vender tilbage, når man holder op med at cutte. Derfor er det også super vigtigt, at du får noget hjælp til at finde ud af, hvordan du kan håndtere smerten på en anden måde end ved at cutte.
Nogle af dem som ved super meget om, hvad den hjælpe kunne være, er LMS. De er nemlig eksperter på blandt andet selvskade, og de har en rådgivning, som du altid må tage fat i, når du kæmper med selvskade og har brug for hjælp. Deres frivillige rådgivere er både super dygtige og super søde, og de er vant til at snakke med unge, der cutter. Derfor ved de også godt, at det kan være lidt svært at snakke om, og de skal nok gøre alt, hvad de kan for at hjælpe dig. Du kan være helt anonym, hvis du helst vil det.
Snak med din læge
Når du har det så svært, at du har forsøgt at tage livet af dig selv, så er det også en god idé at tage et smut forbi lægen. Din læge er nemlig en af dem, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp til at få det bedre henne. Og du må altid tage fat i din læge, når der er noget, der er svært, uanset om det er psykisk eller fysisk. Hvis du har lyst til det, så kan du kigge i vores artikel om at gå til lægen, når man har det svært. Der står en masse ting, som kan være rigtigt rare at vide, når man skal snakke med lægen om nogle lidt svære ting.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. For det er super hårdt, når der er en masse ting i livet, som er rigtigt svære. Men selvom det måske ikke føles sådan lige nu, så kan det godt blive godt igen. Derfor er det vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det, så du kan få den rigtige hjælp.
De bedste hilsner fra en Mindhelper