Jeg gør alting forkert, og alle hader mig. Jeg skader mig selv, cutter og tager piller, men det er ikke nok. Jeg vil bare gerne dø.
Jeg ville ikke leve mere.
Jeg gør alt forkert, folk hader mig
Den person jeg elsker kender mig knap nok og er sammen med en jeg aldrig ville gamle op med.
Jeg dør indvendigt, cutter, tager piller og skader mig selv.
Men det er ikke nok.
Jeg ville bare gerne dø…..

(Dreng, 15 år)
Kære dreng på 15 år
Du har det mega svært lige nu. Så jeg er simpelthen så glad for, at du har skrevet herind. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er det første skridt på vejen mod at få det bedre.
Du er ikke alene
Når man har det helt vildt svært, som du har det lige nu, så kan man godt få tanker om, at man ikke har lyst til at leve mere. Og måske man endda får selvmordstanker. Fordi alting bare gør så hammerondt, at man bare gerne vil have det til at holde op. Og så kan det virke som om, den eneste måde man kan få det til at holde op på, er ved at dø. Men det er det ikke. Der er så mange andre muligheder for, at det kan blive bedre igen. De kan bare være så svære at få øje på, når man står midt i alt det svære. Men du har skrevet herind. Og det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Det tænker jeg, du har gjort, fordi der stadig er en lille del af dig, der tror på, at du godt kan få det bedre. Prøv virkeligt at hold fast i den del af dig. Den er nemlig drønvigtig.
For du er nemlig langt fra alene om at have det sådan her. Der er rigtigt mange, der har kæmpet med ikke at have lyst til at leve mere. Og der er heldigvis også rigtigt mange af dem, der har fået det godt igen. Du kan for eksempel prøve at læse Claras historie. Hun havde ikke lyst til at leve mere, men i dag har hun det super godt. Så det kan virkeligt godt lade sig gøre at få det godt igen. Derfor er det så vigtigt, at du prøver at holde fast i den del af dig, der rækker ud efter hjælp. Så du også kan få det bedre. Og få lov til at mærke, at livet også kan være godt. For det fortjener du bare så meget.
Tankerne bliver farvet
Det lyder virkeligt ikke rart, at du synes, at du gør alting forkert, og føler at folk hader dig. Det må være mega hårdt at gå rundt og have den følelse. Men jeg tror altså ikke, at den følelse har helt ret. Jeg er næsten sikker på, at der også er nogle ting, du gør rigtigt. Ligesom jeg er næsten sikker på, at der er nogle mennesker omkring dig, der elsker dig helt vildt. Det kan bare være så mega svært at se, når man har det svært. For når man har det helt vildt svært, så bliver ens tanker farvet af det. Sådan så de for eksempel lige pludseligt bliver helt vildt opmærksomme på alle de negative ting. Det er noget, der sker helt automatisk, så det er ikke noget, man selv kan gøre for.
Men det kan komme til at føles som om, at de her negative tanker er helt vildt sande. Og så kan man virkeligt bare få det rigtigt nedern indeni. Så det kan være en rigtigt stor hjælp at øve sig i at opdage det, når de her tanker dukker op. Og så lige spørge sig selv: “hvad er det egentligt, jeg siger til mig selv lige nu? Og hvilke beviser har jeg egentligt for, at det er rigtigt?” Det er nemlig ikke alle ens tanker, man skal tro på. Og det er meget sjældent, at ens tanker har 100% ret i det, de siger. Fordi ens tanker netop er farvede af vildt mange forskellige ting. Så ved at tjekke sine tanker lidt efter, når de dukker op, kan man tit få dem nuanceret lidt. Sådan så man også får de lidt mere positive ting med. Du kan læse mere om teknikken med at udfordre sine negative tanker i den artikel, jeg har linket til. Og husk, at hvis det er alt for svært at finde nogle ting, der kan modbevise de her tanker, så er det ikke forbudt at bede nogle andre om hjælp.
Snak med nogen
Men det aller, allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, at du har det sådan her. For når man slås med nogle ting, der er så svære, som de ting du slås med, så skal man ikke gå med det alene. Det er alt for tungt. Og det ville være for tungt for selv den allerstærkeste mand at skulle gå rundt med sådan nogle ting alene. Derfor tænker jeg på, om der mon er nogen i nærheden af dig, du kan snakke med?
Det kunne for eksempel være dine forældre. Det er ikke altid, at man lige har lyst til at snakke med sine forældre, når man har det svært. Det kan for eksempel være, at man er bange for, at de ikke vil forstå det. Men langt de fleste forældre vil virkeligt gøre deres allerbedste for at prøve at forstå en, når man har det svært. Og langt de fleste forældre vil også rigtigt gerne vide det, hvis man har det svært. Fordi de også har et ansvar for, at man har det godt, og fordi de holder helt vildt meget af en. Så de vil for det meste mega gerne gøre alt, hvad de kan for at hjælpe en, så man kan få det godt igen.
Men hvis der er en anden voksen omkring dig, du er mere tryg ved at snakke med, så tag fat i ham eller hende. For det allervigtigste er, at du får snakket med nogen. Så er det mindre vigtigt, hvem du starter med at snakke med.
Tag fat i Livslinien
Hvis de her tanker om, at du ikke har lyst til at leve mere, kommer til at fylde for meget for dig. Og der ikke lige er nogle omkring dig, du kan snakke med, så kan du altid tage fat i Livslinien. Det skal du endelig bare gøre, hvis du føler, at du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. Hos Livslinien kan du nemlig komme til at snakke med nogle super dygtige frivillige om, at du ikke har lyst til at leve mere. De frivillige hos Livslinien er vant til at snakke med unge, der ikke har det så svært, at de ikke har lyst til at leve mere. Så de ved godt, at det kan være lidt svært at få sat ord på. Du kan desuden være helt anonym hos Livslinien, så dem kan du trygt tage fat i.
Du kan altid tage fat i psykiatrisk skadestue
Når jeg læser dit brev, bliver jeg lidt i tvivl om, om nogle af de ting du skriver, er et udtryk for, at du faktisk har prøvet at tage dit eget liv. Derfor vil jeg rigtigt gerne gøre dig opmærksom på psykiatrisk skadestue. Dem skal du tage fat i, hvis du lige pludseligt kan mærke, at du får lyst til at reagere på de her tanker om, at du ikke har lyst til at leve mere. Og ligesom med Livslinien så skal du hellere tage fat i dem en gang for meget end en gang for lidt. Fordi jeg ikke ved, hvor du er henne i landet, har jeg lavet en liste med alle landets psykiatriske skadestuer, som du kan se nedenunder:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Snak med din læge
Du skriver i dit brev, at du har taget piller. Og der er det virkeligt vigtigt for mig at understrege, at du skal tage fat i din læge og blive undersøgt. For selvom der ikke umiddelbart skete noget ved, at du tog piller, da du gjorde det, så kan de godt lave skade indvendigt, som man ikke selv kan se. Og det er så vigtigt, at det bliver opdaget, hvis det har gjort skade på dig. Så der kan blive gjort noget ved det, hvis det er nødvendigt. I øvrigt er det altid en rigtigt god idé at snakke med sin læge, når man har det svært. For ens læge er nemlig også uddannet til at hjælpe, når det er det indeni, der gør ondt. Og din læge kan for eksempel hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælpe henne. Så du kan få det godt igen.
Tag fat i LMS
At skade sig selv ved for eksempel at cutte er en måde at håndtere, at der er noget indeni, der gør helt vildt ondt. Men selvom det føles som om, det hjælper på kort sigt, så er det bare ikke nogen særligt god løsning på den lange bane. For selvskade løser ikke de svære følelser indeni. Til gengæld ender man bare med at have to problemer i stedet for, fordi man så både har selvskaden og de ting indeni, der bare gør mega ondt. Så det er super vigtigt, at du får snakket med nogen om, at du selvskader.
Nogle af dem, man kan tage fat i, hvis man slås med selvskade, er LMS. LMS er nemlig eksperter i blandt andet selvskade. Det betyder, at de ved en hel del om, hvordan man har det, når man slås med selvskade. Og også, hvad der kan hjælpe. Hvis du tager fat i LMS, kommer du til at snakke med nogle helt vildt dygtige frivillige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, der gør skade på sig selv. Og så er der rigtigt mange forskellige muligheder for at komme til at snakke med deres frivillige rådgivere, så du kan vælge den mulighed, du er mest tryg ved. Du kan desuden være helt anonym hos LMS, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber virkeligt, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg sådan, at du får snakket med nogen om det her. Så du kan få noget hjælp til at få det bedre igen. For jeg ved godt, at det måske ikke føles sådan lige nu. Men det kan virkeligt godt blive bedre. Og du fortjener bare så meget at få det godt igen.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper