Hej Mindhelper
Jeg skriver til jer fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal forholde mig til mine tanker omkring hvad jeg føler. For lidt mindre end et år siden havde jeg en svær periode hvor jeg havde mange ting at se til, det var bla skoleskifte, nyt arbejde og forskellige ting, hvilket resulterede i at jeg muligvis havde stress. Da jeg så droppede ud af skole gav det mere overskud og lettelse på den front. Jeg er nu startet et andet sted og jeg har det rigtig godt på min skole og alt det men jeg føler mig så tom indeni. Jeg er lige kommet ud af et rigtig dårligt forhold så det kan måske være en af grundene men det startede også lidt før det. Jeg skifter meget fra dag til dag med at føle alt for meget så jeg slet ikk kan være i mine tanker, til at jeg intet kan føle overhovedet, som om jeg er helt kold og tom indeni. Jeg har sindsygt meget uro inde i min krop og det er der tankerne kommer ind. Alt der plejer at gøre mig glad, det kan være lige fra mennesker til mad har ikke samme effekt mere, som om alt er ligemeget. Jeg har tit dage hvor jeg ikke kan styre mine følelser og græder. Jeg kan ikke føle glæde på samme måde, og ser ikke livet på samme måde som jeg plejede.
Håber i kan hjælpe

(18 år)
Kære dig,
Det lyder som om, at du er i en svær periode lige nu. Jeg kan godt forstå, at det er svært, når dit humør skifter meget, og du tit er rigtig ked af det. De følelser skal du ikke gå med alene, så jeg er rigtig glad for du har skrevet ind til os.
Skiftende humør er normalt
Det er normalt, at vores humør kan skifte. Vores følelser er dynamiske. Det vil sige, at vi nogle dage kan være glade og andre dage kan være mere triste.
Men selvom vores humør kan være forskelligt fra dag til dag, så skal det helst ikke være så skiftende, at det er ubehageligt at være i. Hvis man har det sådan, kan det være rigtig smart at overveje, hvorfor det er på den måde, og hvad man kan gøre ved det.
Store skift kan påvirke os
I det du skriver, lyder det som om, at der er sket mange ting det seneste år. Du har skiftet skole, har fået nyt arbejde, og så er du kommet ud af et forhold, der ikke var så godt.
Det er allesammen ret store ting.
Når der sker store ting i vores liv, så er det helt normalt at reagere på, at ens situation ændrer sig.
Store følelser og tomhed kan være tegn på depression
Nogle gange kan vi blive mere kede af det eller stressede, når vores situation ændrer sig. Men hvis de følelser fortsætter i længere tid, så kan de være tegn på depression
For depression er nemlig, når ked-af-det-heden og tomheden ikke går væk, men fortsætter i længere tid.
Selvom man har tegn på depression, betyder det ikke at man har det. Men derfor kan det stadig være rart at overveje, hvad man selv kan gøre, for at få det bedre.
Skriv tingene ned
Der er flere ting man kan gøre for at få det bedre. I vores artikel: Deprimeret? Få 10 råd til, hvad du selv kan gøre, kommer vi med vores bedste forslag. Her vil jeg uddybe to af rådene for dig.
Det første handler om at skrive ting ned. Det kan for eksempel være i en dagbog eller på telefonen. Der er to ting jeg vil foreslå, at du kan fokusere på at skrive ned.
Det ene er at skrive ned, hvordan du har det. Det andet er at skrive ned, hvad du godt kan lide at lave.
Grunden til at det giver mening at skrive sine tanker og følelser ned, er at man så lærer dem en del bedre at kende. Og tanker og følelser er faktisk nemmere at være med, når vi ved, hvad de handler om. Det er lidt som at være detektiv i sine egne følelser.
Grunden til at det giver mening at skrive ned, hvad man godt kan lide at lave er, at man så har en opskrift til, hvad man kan gøre. Det er nemlig rigtig smart at lave ting vi godt kan lide, især når vi ikke har det så godt.
Også selvom de måske ikke føles lige så sjove eller gode som de plejede. For sådan kan man godt få det, når man er trist. Men det vigtige er at blive ved med at gøre det, for ofte vil man opleve, at man får det bedre med tiden.
Når tankerne tager over
En anden ting jeg også vil foreslå, er at tage en pause fra de tunge tanker. Du skriver at du kan have meget uro i kroppen, og at dine tanker godt kan fylde meget. Det kan jeg godt forstå ikke er rart.
Selvom det kan være svært, så er det faktisk bedre nogle gange at distrahere sig selv fra alle tankerne.
Her handler det om at flytte sit fokus over på noget andet. Det kan for eksempel være at løbe en tur, ses med nogle venner, spille et spil eller noget helt fjerde.
Tal med nogen omkring dig
Noget af det vigtigste, du kan gøre, når du har det svært, er at tale med nogen om det. Det vigtige er ikke nødvendigvis, hvem du taler med, men det vigtigste er at du får sagt tingene højt.
Det kan være du har en god ven, et familiemedlem eller en god lærer du kan tale med. For når vi går med tingene selv, så kan tankerne og bekymringerne vokse sig store.
En måde at undgå det på, og en måde at få et pusterum for de svære følelser på, er at sige dem højt.
Det kan være svært at fortælle andre, hvordan man har det. Derfor kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting
Tal med Headspace
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace er en organisation, som hver dag taler med unge, der har det svært.
Hos Headspace kan man komme med alle typer problemer. Om man har det svært, er deprimeret eller bare har brug for at fortælle noget højt. De er der altid til at lytte.
Rådgiverne hos Headspace er mega søde og rigtig dygtige. De har afdelinger i hele landet, og de tilbyder både fysisk og online rådgivning.
Tag et smut til lægen
Hvis du kan mærke, at du bliver ved med at være ked af det, så husk at du altid kan tage et smut til lægen.
Læger ved meget om hele kroppen både det fysiske og psykiske. Og de ved tit, hvilke muligheder der er for at få hjælp i den kommune, du bor i.
Det kan være rigtig svært at gå og være ked af det, og det er vigtigt at man ikke går med det alene. Derfor er det vigtigt at få talt med nogen om, hvordan man har det. Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper