Hej Brevkasse.
Jeg går i 8’ende og har fundet mig selv i denne brevkasse da jeg er meget bekymret for min 9’ende klasse.
Alle falder fra hinanden, i min klasse. Alle. I karantænen har jeg haft flere tidspunkter hvor jeg har overtændt situationer som jeg ALDRIG har gjort. Vi får meget mere tid til at overrække og blive bekymret i denne periode end normalt. Jeg har følt mig overvældet med problemer, drama foregår i vores klasse. Vi havde et slemt år, hvor alle hadede hinanden, men så blev vi ligesom bedste venner allesammen! Det gik godt til her i ottende. Jeg er bange for efter karantæne og sommerferien. Vennekredsen forandre sig, mine 2 venner begynder at blive irriteret på hinanden. Min bedsteveninde jeg har haft i 9 år, vil hellere hænge ud med en anden pige, hun ignorere mig, mine beskeder og opkald. Hun er kun sammen med den “cool” pige. Det har været en gråt og mørk dag, og jeg har aldrig følt mig så ked af det. Vejret fik mig til at gå mere ned i følelserne, fik mig til, at tænke at verden er tom og intet vil hjælpe mig ud af den situation jeg står i. Jeg vil rigtig gerne vide om jeg er den eneste der er faldet mere ned i følelserne efter at have kigget ud på den grålige himmel?
Jeg er virkelig bange for, at blive alene i 9. Jeg er typen der hænger ud med alle, og vil aldrig holde nogen ude. Hvis jeg en dag bliver alene i min klasse, vil jeg ikke være tredje hjulet dvs. at det ikke skal være sådan at pigerne siger “kom, vær sammen med os” selvom man åbenlyst kan se, at de ikke gider mig men bare prøver at få mig med. Men det nytter intet, for det vil bare lige gå godt det første kvarter også er det, det samme. Jeg har en klump i halsen og var ved at græde foran mine forældre, som en som mig aldrig ville kunne. Jeg er aldrig ked af sådan noget med klasse situationer, men det har virkelig ramt mig i karantænen, at jeg er bange. Jeg har bemærket min bekymring faktisk er stor. Jeg vil ikke snakke om det med min mor og far – vi har ikke et godt forhold til hinanden -… jeg føler, at jeg er den eneste der har følt mig nedtrykt pga. et vejr, overtændt mig, fantaseret omkring forfærdelige ting mm. Alt vil forandre sig. Jeg vil ikke miste nogen
Kærlig hilsen W

(Pige, 15 år)
Kære W
Det kan være rigtigt svært, at holde humøret oppe under karantænen. Derfor giver det også rigtigt god mening, at du føler dig nedtrykt og bliver ramt af overtænkning. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Du er helt normal
Du spørger, om du er den eneste, som bliver nedtrykt i det grå vejr. Men det er du slet ikke, det er fuldstændigt normalt at opleve, at ens humør ikke er helt så godt, som når solen skinner. Det kan være fordi, at kroppen ikke mærker ligeså meget sollys, som den plejer. Og så kan det faktisk være svært for kroppen at vågne ordentligt op, når det så er mørkt og gråt om morgenen. Så kan man sagtens opleve at blive lidt trist og energiløs. Jeg tænker, at de fleste har oplevet, at have perioder, hvor det triste vejr også påvirker humøret. Men der er nogle ting man kan gøre, for at gøre det lidt nemmere. Det kan være en god idé at gå nogle gode ture, så man sørger for at få lidt lys, frisk luft og motion. Det er nemlig en rigtig god måde, at give kroppen ny energi. Du kan prøve at læse vores artikel om råd til at håndtere tristhed. Der står nogle rigtigt gode tips, som måske kunne være hjælpsomme for dig.
Det skal nok blive godt igen
Jeg kan sagtens forstå, hvis du oplever meget overtænkning her i corona-tiden. For det er en rigtig mærkelig og svær periode. Du skriver det så super fint, når du siger, at vi har meget mere tid til at overtænke. For det er bare så rigtigt. Der er nemlig meget tid til at sidde fast i de trælse tanker. Men så kan det være en god idé at prøve huske sig selv på, at corona-tiden nok skal slutte igen. Og så vil de fleste ting nok vende tilbage til normalen igen. Når skolen så åbner, så bliver det nok også nemmere at få venskaberne til at fungere igen. Og selvom der måske er nogle ting, som er forandrede, så vil der måske også være nogle ting, som bliver endnu bedre? Det lyder til, at det er gået rigtigt godt i 8. og derfor tænker jeg også, at der er god chance for, at det så også kommer til at gå godt i 9. Du skriver, at du er typen, som hænger ud med alle og ikke lukker nogen ude. Det tænker jeg er en rigtig god evne at have, som gør en til en god ven. Så er der god chance for, at folk også gerne vil være sammen med dig, når skolen begynder igen.
Hvis man bliver ramt meget af overtænkning, så kan det være svært at se de lyse sider også. Derfor kan det også være en god idé, at prøve at bryde lidt med de tunge tanker. Du kan læse vores nødhjælpskasse til dem, som er meget bekymrede. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan slippe lidt fri, af de svære tanker. Når man har det svært, så kan det også være en rigtig god idé, at passe ekstra godt på sig selv og gøre ting, som gør en glad. Det kalder man selvomsorg og det kan du læse mere om her.
Snak med nogen om det
Du skriver, at du ikke vil snakke med dine forældre om, hvordan du har det. Og at i ikke har så godt et forhold. Det lyder rigtigt svært, for vores forældre er tit dem, som er tættest på os og gerne vil passe på os, når vi har det svært. Hvis du kan mærke, at du alligevel har lyst til at få snakket med dine forældre, så kan du prøve at læse vores artikel om at snakke om svære ting med sine forældre. Der står nemlig nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan få taget de svære samtaler.
Jeg kommer til at tænke på, om der er nogle andre i din omgangskreds, som du kunne snakke med? Det kunne være en sød moster, lærer, storesøster eller helt 4. person. Så længe det er en, som du er tryg ved. Så kan du prøve at tage fat i den person og spørge dem ad, om de kunne have lyst til at snakke med dig.
Snak med en klassekammerat
Det lyder til, at der er nogle søde mennesker i din klasse. Og selvom du måske ikke snakker så godt med din bedsteveninde, så er der måske nogle andre i klassen, som du kan snakke med? Du kan jo prøve at spørge en ad og høre, om de måske også synes det er svært herunder Coronatiden. Jeg kunne forestille mig, at der er flere af dem, som måske går med nogle af de samme tanker som dig. Og det kan være rigtigt rart at få snakket lidt om.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du helst vil snakke med nogle, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale Børnetelefonen. Børnetelefonen er en organisation, hvor børn og unge kan få hjælp til det der fylder. Dem kan man både ringe til, skrive med og sms’e til. De er super søde og rigtigt dygtige. Deres frivillige står klar til at snakke om alt det, som ellers kan være svært. Dem må du altid kontakte.
Coronatiden kan være rigtig svær og så kan man godt blive ramt af svære tanker og nedtrykthed. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig og at du snart kommer ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper