Hej brevkasse
jeg har her fortiden haft mange problemer med dårlige tanker og har haft svært ved at være glad, og jeg holder en facade når jeg er sammen med folk og føler ikke mit liv hænger sammen længere, føler at jeg er nød til at drikke mine problemer væk og for at få tømt hovedet, hvad skal jeg gøre?

(18 år)
Kære Du
Det lyder til, at du har det rigtig svært for tiden. Det kan være hammerhårdt, når man føler, at ens liv ikke længere hænger sammen. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For sådan skal du ikke gå og have det.
Man kan godt få det bedre
Du skriver, at du har rigtig mange problemer med dårlige tanker, og at du har svært ved at være glad. Det er hammerhårdt, når de svære tanker og følelser fylder rigtig meget. For det påvirker ens humør og overskud. Og det kan være helt vildt opslidende, når man samtidig føler, at man skal opretholde en facade overfor folk. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes, at det hele er rigtig svært for tiden. For det lyder til, at du tumler med nogle svære ting.
Når de svære tanker fylder rigtig meget i ens hoved, kan det være svært at se sig ud af. Og så kan lysten til at drikke for at dulme alt det svære inde i en godt dukke frem. For på den måde kan det måske føles som om, at man får en lille pause fra alt det svære. Men det er ikke løsningen, for det bliver ofte en ond spiral, når man håndtere det svære på den måde. Og så kan man ende med to problemer i stedet for et. Og når rusen så er forsvundet sidder man måske tilbage med en endnu svære følelse i kroppen.
Derfor tænker jeg også, at det er helt vildt godt, at du rækker ud og skriver ind til os. Det er nemlig første skridt på vejen mod at få det bedre. Og heldigvis kan man godt få det godt igen. Så de svære tanker ikke bliver ved med at fylde, og man ikke føler, man skal drikke sine problemer væk.
Snak med nogen om det
Mit allerbedste råd til dig er at snakke med nogen om, hvordan du har det. For når man går og kæmper med nogle svære ting, er det bedste man kan gøre at dele det med andre. Så man ikke går med det hele alene. Vi mennesker er nemlig slet ikke lavet til at klare alt det svære selv. Vi er lavet til at have brug for andre, når livet er svært.
Det er ikke så vigtigt, hvem du deler det med. Det kan fx være en god ven, en forældre eller en helt tredje, som du er tryg ved.
Nogle synes, at det kan være svært at snakke med andre om, hvordan de har det. Og de er måske ikke vant til at dele det, de gør og bøvler med. Man kan måske også være bekymret for, hvordan den anden person vil reagere, eller hvad de vil synes om en. Er der noget du kan genkende?
Hvis du kan det, skal du vide, at jeg sagtens kan forstå, at det kan føles skræmmende at skulle fortælle andre om det, der er svært. Men heldigvis bliver langt de fleste mennesker rigtig glade for, at man fortæller dem, hvordan man har det. For de fleste som er tæt på en, vil rigtig gerne have, at man har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe, når man fortæller dem, at man har det svært.
Alkolinjen
Når man har det rigtig svært og føler, at man er nødt til at drikke sine problemer væk, kan Alkolinjen være rigtig gode at tage fat i. Der sidder nemlig en masse søde og dygtige rådgivere klar til at lytte og hjælpe. De er vant til at snakke med folk, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode til at sørge for, at det bliver en rar oplevelse. Du kan både ringe til dem og få en snak eller chatte med dem. Ligesom her kan du også sagtens være anonym, og det er også helt gratis. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at kontakte.
Tag et smut til lægen
Når man har det svært og føler, at ens liv ikke længere hænger sammen, er det en rigtig god ide at tage et smut forbi lægen. For ligesom læger ved rigtig meget om, hvordan kroppen fungerer udenpå, så ved de også en masse om, hvad der sker inde i en, når man har det svært. Derfor kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er den rigtige hjælp for dig. Så du ikke skal blive ved med at gå og have det så svært.
Læger er vant til at snakke med unge, som bøvler med nogle svære ting. Derfor ved de også godt, at det måske kan være lidt svært at snakke om, men de gør som regel deres allerbedste for at hjælpe.
I vores artikel om at gå til lægen, når man har det svært, kan du læse lidt mere om, hvordan det er at snakke med lægen, når man går og bøvler med nogle svære ting.
Det er hammerhårdt, når man er ramlet ind i periode, hvor de negative tanker fylder meget, og man har svært ved at være glad. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din retning, og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper