Hejsa
Jeg er en pige på 15 år og jeg får dårlig samvittighed over de mindste ting som jeg så går og tænker på i flere dage og nogle gange uger og bliver nogle gange nødt til at undskylde over nogle ting.
De personer jeg undskylder til siger så at det behøver du ikke at undskylde for, og jeg ved ikke hvorfor jeg får så dårlig samvittighed.
Ville du måske hjælpe?
Kh pige på 15

(15 år)
Kære Pige på 15
Det kan være mega hårdt, at kæmpe med dårlig samvittighed. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Dårlig samvittighed
At få dårlig samvittighed en gang imellem, kender de fleste til. Måske fik man gjort eller sagt noget, som man fortryder. Og så kan følelsen komme snigende, og give en ondt i maven. For: “Jeg burde ikke have gjort det der.. hvor var det dumt” eller “Åh nej… Blev hun egentlig ked af det, da jeg sagde den der ting?”.
Alle begår fejl en gang imellem, og bliver ramt af dårlig samvittighed. Men nogle gange kan man også blive fanget i at få følelsen, selvom man måske slet ikke har gjort noget forkert. Når det er sådan, kan det være ret drænende. For dårlig samvittighed er en tung følelser. Derfor er det heller ikke rart, hvis man har den alt for tit – og uden grund!
Det er ok at fejle
Nogle gange, hvis man får dårlig samvittighed over de mindste ting, kan det handle om, at man er hård ved sig selv. At der måske ikke skal så meget til, før man føler, at man har gjort noget forkert. Kan du genkende det? Hvis det er på den måde, skal du vide, at du ikke er alene. Rigtig mange unge kæmper med, at slå dem selv i hovedet over ting, hvor de ikke synes, de gør det godt nok.
Hvis det er noget du kæmper med, kan du prøve det her eksperiment. Næste gang du får dårlig samvittighed, så prøv at tænk på, hvordan du ville have det, hvis det var en god ven. Ville du også synes din ven havde fejlet, hvis de havde gjort det sammen? Og hvad ville du sige til dem? Jeg tænker at du måske kunne finde på at sige noget i retning af: “Pyt med det, det er slet ikke så slemt” eller “Alle laver fejl nogle gange”. Så prøv, om du kan sige nogle af de samme ting til dig selv.
Når tankerne fylder
Du skriver også, at du nogle gange går og tænker over ting du har gjort i flere uger efter. Det kan være hårdt, når tankerne køre i ring. Og tit kan de også vokse sig større, når det er sådan. Derfor vil jeg tippe dig om artiklen med 8 råd til at stoppe overtænkning
Du kan også prøve, at opfinde en figur til de trælse tanker. Det lyder nok lidt mærkeligt, men det kan være ret godt – især hvis du går med selvkritiske tanker. Du kan læse om hvordan du gør det i artiklen Opfind en figur til tunge tanker – og få det lettere med dem.
Tal om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du taler med nogen om, hvordan du har det? Ellers vil jeg råde dig til at gøre det. Tunge tanker har det nemlig med at fylde mindre, når man deler dem med andre. Så kan du mon tale med en af dine forældre, en god ven, eller en helt tredje?
Headspace
Hvis den dårlige samvittighed bliver ved med at fylde, kan du også altid tage fat i Headspace. Hos Headspace kan man komme og få samtaler med en frivillig. De frivillige er rigtig søde, og er vant til at tale med unge. Intet problem er for stort eller småt, og tilbuddet er gratis. Der ligger headspacecentre i de fleste større byer, og eller kan man også skrive til deres chat.
Det kan være hårdt, når man tit får dårlig samvittighed. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du snart kan give slip på de tunge tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper