Hej Mindhelper
Jeg har svært ved skift og uforudsigelighed pga adhd, så da jeg for et par uger siden var til brobygning på hf og eud, slog det mig lidt ud. Mine angstanfald begyndte at komme tilbage. Det er noget jeg ellers har arbejdet med ved psykolog, men alligevel popper angsten stadig op. Jeg vil godt ind på mgk, men jeg ved ikke om jeg kan håndtere optagelsesprøven uden at gå i panik. Den anden dag græd jeg et par timer. Jeg græder næsten aldrig, så det var grænseoverskridende. Jeg er blevet mere trist, træt og presset efter brobygningen, og udsynet til endnu en coronanedlukning gør mig bange. Jeg havde det dårligt sidst. Jeg er bange for om jeg er ved at få det dårligt igen. Måske er det bare pga min søvn. Mine selvmordstanker er kommet tilbage ligesom tanker om selvskade. Jeg er et halvt år clean, så jeg vil ikke selvskade nu her op til jul. Jeg er så trist og træt, og tænker en del på hvordan jeg nemmest kan begå selvmord. Livet virker meningsløst. Jeg begår ikke selvmord, ikke før nytår i hvert fald. Måske er det her kort og midlertidigt, men magter bare ikke at kæmpe mig ud af noget tungt igen. Det giver mig dårlig samvittighed at have det sådan her, når jeg burde glæde mig til jul.

(16 år)
Kære Du
Det lyder til, at du har det rigtig svært lige nu. Det kan være hammerhårdt, når angsten popper op igen og tanker om selvskade og selvmord fylder. Derfor er jeg også virkelig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Godt du rækker ud
Du skriver, at du føler dig trist, træt og presset, og at du er bange for, at du er ved at få det dårligt igen. Når man tidligere har haft det dårligt, kan det godt stadig sidde i kroppen og hjernen husker, at det ikke var særlig rart. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du er bange for, at du er ved at få det dårligt igen. For din krop og hjerne reagerer på, at der sker noget – det er kroppens indre alarmklokker, som måske forsøger at fortælle en, at der er noget som er rigtig svært lige nu. Og at du reagerer på, at der er nogle ting, som er svære lige nu er mega godt. Det skal du simpelthen have kæmpe ros for. Det er så godt, at du har rakt ud og skrevet herind til os. Det viser, at du gerne vil have hjælp og få det bedre – Kæmpe skulderklap herfra. Det at række ud er nemlig det allervigtigste, man kan gøre, når man har det svært.
Selvmordstanker er et tegn på, at der er nogle ting som er rigtig svære
Du skriver, at dine selvmordstanker og tanker om selvskade er kommet tilbage. Det kan være rigtig hårdt at kæmpe med selvmordstanker og tanker om selvskade. Men du skal vide, at du langt fra er alene om at have det sådan. Selvmordstanker og tanker om selvskade er tegn på, at der er nogle ting inde i en, som er rigtig svære. Og det kan måske være svært at håndtere og se sig ud af alt det svære. Så kan tankerne om selvmord og selvskade godt dukke op, som en vej ud af alt det svære. Men det er ikke løsningen. For man kan godt få det godt igen.
En af dem, som også har kæmpet med selvmordstanker er Clara. I dag har Clara det godt og kæmper ikke længere med selvmordstanker. Så hvis du har lyst, kan du tage et kig på Claras historie. Noget af det som Clara siger har hjulpet hende allermest, er at tale med andre om, hvordan hun havde det. Og det er også mit allerbedste råd til dig – fortæl nogen om selvmordstankerne og tankerne om selvskade. For det at dele det med andre, er første skridt på vejen mod at få hjælp og få det bedre igen.
Snak med dine forældre
Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er allertættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem om, hvordan du har det. Og fortalte dem, at selvmordstankerne er begyndt at fylde igen. For de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe, når man fortæller dem, at man har det rigtig svært. Det kan også være, at dine forældre kan hjælpe dig med at komme til lægen og få en snak om, hvordan du har det.
Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen, som du er tryg ved. Det kan være en vens forældre, en lærer eller en helt tredje voksen. For det er vigtigt, at du ikke går med dine tanker alene.
Tag til lægen
Jeg tænker også, at du skal tage et smut til lægen og få en snak om, hvordan du har det. For læger ved en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man kæmper med svære tanker og følelser. Lægen kan også sørge for, at du får den hjælp, som du har brug for. Læger er vant til at snakke med unge, som har det svært og kæmper med selvmordstanker. Derfor gør de som regel også deres allerbedste for at hjælpe og sørge for, at det foregår på en måde, som er rar for dig.
Livslinien
Du kan også tage fat i Livslinien. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De er uddannede til at snakke med folk, som kæmper med selvmordstanker. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man er ramlet ind i en svær periode. Du kan både tage fat i dem, når selvmordstankerne dukker op eller, hvis du bare har lyst til at snakke om, hvordan du har det. Og hellere en gang for meget end en gang for lidt. For hos Livslinien vil de altid gerne lytte.
Du kan både ringe og snakke med dem eller chatte med dem. Det er helt gratis og anonymt. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Psykiatrisk skadestue
Hvis selvmordstankerne bliver for meget eller du kan mærke, at du får lyst til at tage dit eget liv, er det rigtig vigtigt, at du tager fat i psykiatrisk skadestue. For så kan de hjælpe dig. Der findes psykiatriske skadestuer i hele landet, så herunder kan du se en liste og finde den der hører til, der hvor du bor. Og husk at du altid gerne må tage fat i dem. Det er det, de er der for.
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Det er mega svært, når man er ramlet ind i en hård periode. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som har givet dig mod på at fortælle nogen om, hvordan du har det. De varmeste tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper