Tidligere er jeg blevet svigtet af nogle, jeg var tætte med. Nu er jeg kommet på efterskole, men det er stadig svært for mig at åbne op for mine følelser.
Hej
Jeg er ærlig talt virkelig forvirret.
Fordi jeg i fortiden er blevet svigtet utallige gange af mine venner og veninder, har jeg for det første meget svært ved at stole på folk, men også at åbne mig op. Det betyder også, at de sidste par år har jeg lukkede mine følelser inde, og ikke altid givet mig selv “tilladelse” til at have visse følelser.
Nu er jeg startet på efterskole, hvor jeg har fået nye venner, som er rigtig søde. Jeg snakker dog ikke rigtigt med de venner, som bor herhjemme – hvilket faktisk også er fint for mig. Jeg er bare kommet til et punkt, hvor jeg ikke ved, hvem der er mine venner og hvem, der har lyst til at være sammen med mig. Udover alt det lægger jeg et stort press på mig selv i forhold til skolen og karakterer.
Jeg er på efterskolen blevet rigtig gode venner med en dreng. Han er super sød og har allerede været mig til stor hjælp. Jeg ved dog ikke, om jeg muligvis er ved at udvikle følelser for ham. Det er blandt andet en af de ting, som jeg skubber væk, fordi jeg ikke skal have følelser for ham. Det går ikke.
I går var jeg til fest, hvor jeg blev forholdsvis meget fuld. På et tidspunkt koger det lidt over for mig, og jeg bliver sur på mig selv. Jeg ved ikke helt, hvad jeg bliver sur over, men jeg tænker en blanding af at jeg ikke accepterer mine følelser, og lukker det hele inde. Musikken spiller højt med sange, som jeg kan relaterer til. Jeg finder altså flere shotsglas af plastik, som jeg ødelægger ved at knuse dem i min hånd. Fordi jeg er sur på mig selv, og derved føler, at det er i orden. At det er faktisk bare det, jeg fortjener. Det ved jeg selvfølgelig godt ikke passer.
Jeg sidder nu og ved ikke hvilken vej jeg skal gå. Derfor håber jeg, at jeg kan få pilen pegede i den rigtige retning. Tak på forhånd.
Venlig hilsen

(Pige, 16 år)
Kære 16 årige pige
Det lyder, som om du har virkeligt mange ting at slås med lige for tiden. Det må være super hårdt. Så jeg er virkeligt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Man bliver påvirket af svigt
Det giver virkeligt god mening, at du oplever, at det er svært for dig at lukke op og stole på folk, når du er blevet svigtet mange gange tidligere. For svigt påvirker en. Fordi det bare gør så sindssygt ondt at blive svigtet. Så det er en reaktion, som mange der er blevet svigtet kender til. Så prøv om du kan lade være med at slå dig selv for meget i hovedet med, at du har svært ved at lukke op. For det er helt forståeligt, at du har det sådan. Og det er noget, der tager tid at lære igen, når man har mange svigt i bagagen.
Det giver også vildt god mening, at du kan have svært ved at finde ud af, hvem der faktisk har lyst til at være sammen med dig. For det er sådan noget, man hurtigt kan komme i tvivl om, hvis man er blevet svigtet meget. Men jeg tænker, at dine venner er sammen med dig, fordi de har lyst til at bruge tid sammen med dig. Så prøv om du kan tro på, at folk faktisk gerne vil være sammen med dig, hvis de er venner med dig. Selvom jeg godt ved, det er mega svært. Måske det kan hjælpe at tænke over, hvordan du selv har det. Er du venner med nogen, du ikke har lyst til at være sammen med?
Pres indefra er hårdt
Du skriver, at du lægger enormt meget pres på dig selv i forhold til dine skole og dine karakterer. Det er helt forståeligt, at du gerne vil gøre det godt i skolen. Sådan er der rigtigt mange, der har det. For det er meget naturligt, at man gerne vil klare sig godt. Men det kan også bare blive mega hårdt, hvis man stiller for høje krav til sig selv. Og måske endda er lidt perfektionistisk. Derfor linker jeg dig lige til vores artikel om at skrue lidt ned for sin perfektionisme. Den handler om, hvordan man kan skrue lidt ned for kravene til sig selv. Så måske er der nogle gode råd i den, du kan bruge?
Hvorfor skulle det ikke gå?
Det lyder virkeligt skønt, at du er blevet gode venner med en dreng, som er en stor hjælp for dig. Ham synes jeg, du skal holde fast i. For det er bare så vigtigt at have gode mennesker omkring sig. Men du skriver også, at du tror, du er ved at få følelser for ham. Men at du skubber det lidt væk, fordi det ikke går at have følelser for ham. Jeg forstår godt, hvis det måske virker lidt skræmmende? For man er bare så sindssygt sårbar, når man har følelser for en anden. Og måske endda er forelsket i vedkommende. Men jeg kommer også til at tænke på, hvorfor det ikke skulle gå at have følelser for ham? For han lyder, som en super dejlig fyr. Som du har det virkeligt godt sammen med.
Snak med nogen
Men mit allervigtigste råd til dig er, at du skal snakke med nogen om alle de følelser, du går og lukker inde. Jeg forstår godt, hvis det lyder sindssygt skræmmende. Men det er så vigtigt, at du ikke går og lukker alle dine følelser inde. Følelser har det nemlig med at bygge sig op og komme til at fylde mere og mere, hvis man går rundt med dem alene. Så det bliver hurtigt rigtigt hårdt, hvis man går og lukker alle sin følelser inde. Og som du selv skriver, så har du fortjent mere end det. Du har fortjent at blive tryg ved at lukke op for dine følelser igen. Så du kan få det godt. Men hvem kan du så snakke med? Du kan se mine forslag i listen nedenunder:
• Dine forældre
De første jeg kommer til at tænke på er, om du har snakket med dine forældre om de her ting? Hvis ikke du har det, synes jeg, du skal gøre det. Jeg tænker nemlig, at dine forældre holder af dig. Og rigtigt gerne vil have, at du har det godt. Så de vil sikkert gerne hjælpe dig, hvis du fortæller, hvordan du har det.
• En lærer på din skole
Nogle gange kan det også være rart nok, at der er nogen, som er tæt på en, der ved hvordan, man har det. Derfor tænker jeg også på, at du kan prøve at snakke med en voksen på din skole. Det kunne for eksempel være din kontaktlærer, hvis du har sådan en. Men det kan også være en hvilken som helst anden voksen, du er tryg ved. Det er nemlig tit nemmest at åbne op, hvis man snakker med en, man er tryg ved.
• Headspace
Andre gange kan det være nemmere at lukke op, hvis man sidder overfor en, man slet ikke kender. Og som man ikke skal se i øjnene igen bagefter. Hvis du har det sådan, kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en masse super søde frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. De er vant til at snakke med unge, som har det svært. Og du kan være helt anonym i Headspace, så dem kan du trygt tage fat i.
Skriv det i et brev
Det er rigtigt svært for dig at skulle lukke op og fortælle om dine følelser. Derfor giver jeg dig lige et lille tip med på vejen. Og det er, at du kan prøve at skrive de ting, du gerne vil sige til den, du snakker med i et brev. Så kan du enten bare læse op af det, du har skrevet i dit brev. Eller du kan give brevet til den person, du sidder sammen med, og så kan de læse brevet. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere, fordi den anden så nemt kan spørge ind til det, man har skrevet bagefter. Og så behøver man ikke selv styre samtalen lige så meget.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Og så håber jeg, at hvis du tager en ting med fra mit svar, så er det, at du skal have snakket med nogen om alle dine følelser. For du fortjener så meget mere end at gå og lukke alle dine følelser inde i dig selv. Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med det.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper