Hej Mindhelper
Jeg har næsten gennem hele mit forhold 1,5 årig lange forhold med min kæreste, haft rigtig svært ved adskillelse. Jeg er meget let til tårer, og jeg græder tit i forbindelse med at jeg savner ham helt sindsygt meget selvom jeg lige har set ham. Det er frustrerende at have det sådan, da jeg ikke føler jeg kan slappe af i mit eget selvskab da jeg kun får det bedre når jeg ser ham. Han er så forstående og støttende, og gør alt for at jeg har det godt. Jeg syns også selv at det er vigtigt at se sine venner og være væk fra hinanden, men så snart vi skal sige farvel eller jeg skal hjem fra ham, bliver jeg ramt af en mega øv følelse og en klump i halsen. Jeg hader at jeg har det sådan her, og føler tit jeg er meget alene om det. Jeg ser stadig mine venner i weekenden og i hverdagene, men så snart jeg er alene eller vi ikke har en aftale jeg kan se frem til er jeg bare mega ked af det, og jeg forstår ik hvorfor jeg ik bare kan slappe af i det. Vi er begge hinandens første kæreste, han har det dog slet ikke på samme måde, han kan sagtens slappe af i det, og er ikke påvirket af ikke at ses hele tiden. Jeg er bare frustreret for det tager rigtig meget energi hele tiden. råd?

(20 år)
Kære du
Det er helt normalt at være lidt bedrøvet eller vemodig, når man siger farvel til sin kæreste. Man har jo lige brugt hele dagen sammen og sikkert hygget sig helt vildt.
Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at tristheden har taget lidt overhånd for dig og det er svært at være i.
Derfor er det også vigtigt, at du får det lettere med tristheden, så du kan sige farvel til sin kæreste, uden at blive ramt af en øv følelse eller måske få en klump i halsen.
Du har en masse gode overvejelser
Du beskriver flere gange i dit brev nogle af de overvejelser, du har gjort dig om, hvordan du synes jeres forhold skal være. Det er vigtigt for dig, at I begge to bruger tid på jeres venner og at det er okay, at han ikke har det på samme måde som dig.
Det er to hammergode overvejelser, som du skal have stor ros for at komme med. For når man har det, som du har det med din kæreste, kunne nogle godt finde på at bruge alt deres tid sammen med kæresten. For på den måde, aldrig at have det dårligt eller være ked af det.
Derfor synes jeg, at du gør det helt rigtige. Du bruger tid sammen med dine venner, selvom det er hårdt ikke at være sammen med din kæreste. Og du bliver ikke sur over, at han ikke har det på samme måde. Godt gået!
At blive ked af det kan blive en ond spiral
Når det så er sagt, er det ikke særlig rart at blive ked af det, hver gang at du skal være væk fra din kæreste. Det lyder til at være enormt drænende og noget, som er rigtig svært at være i hele tiden.
Og når man går i det hele tiden, kan det med at blive ked af det, når I skal skilles, blive til en ond spiral. Fordi hvis du bliver ked af det når I skilles, så kan man gå og bekymre sig om næste gang man skal skilles. Og når man så gør det, så det kan føles endnu hårdere at skilles, hvilket gør at man bekymrer sig endnu mere om næste gang osv, osv.
Hvis du føler, at det er noget som du kan genkende, kan jeg varmt anbefale dig vores guide: Opfind en figur til tunge tanker – og få det lettere med dem. I den finder du en god figur, som kan hjælpe dig med at bryde den onde spiral og få det bedre.
Lær at give dig selv en pause
En anden ting, som måske kan hjælpe dig med at være alene, er at lave nogle ting som gør dig glad. Se den mega sjove serie, som din kæreste ikke kan lide, start på det strikkeprojekt du aldrig kom i gang med eller noget helt tredje.
Det vigtigste er bare, at du laver noget som gør dig i godt humør. Fordi jo mere du kæmper imod svære følelser og tanker, jo mere kan de lige pludselig fylde. Så i stedet for at kæmpe imod hele tiden, så prøv at accepter at følelserne er der og så lav noget du synes der er sjovt imens.
For når vi giver vores følelser og bekymringer noget plads, så giver det nogle gange også plads til, at man kan få en pause fra dem.
Mindfulness når du er alene
Noget der måske kunne være rigtig godt til når du er alene, er mindfulness. I mindfulness arbejder man nemlig med at slappe helt af i hovedet og kroppen, for derimod at være til stede i nuet.
På den måde kan mindfulness måske hjælpe dig med at få en pause fra alle de tanker du får og det savn du har til din kæreste, når du er alene.
Hvis du synes, at det lyder som noget for dig, kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: 4 mindfulness-øvelser du kan prøve allerede i dag. Her står der en masse om, hvad mindfulness er, og nogle øvelser, som du kan prøve derhjemme.
Hvis du bliver helt bidt af mindfulness, kan jeg også anbefale dig vores gratis online mindfulnessforløb. Du kan starte med den første øvelse allerede i dag.
De vil altid lytte hos headspace
Hvis du synes, at det kunne være rart at snakke med nogen som ikke kender dig, er du altid velkommen hos headspace. Hos headspace sidder en masse dygtige og enormt søde frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor er de også virkelig gode at snakke med, hvis du bliver ved med at blive ked af det, når dig og din kæreste skilles.
Der ligger headspacecentre i de fleste større byer og ellers kan du altid fange dem på chatten. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være enormt drænende, hvis man har svært ved at sige farvel til sin kæreste, eller være væk fra ham, uden at blive ked af det. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder en løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper