Hej Mindhelper
Hvordan tror jeg mere på mig selv?
Jeg tror ikke på mig selv, fordi min mor har slået mig og kaldte mig dum og som et resultat af det så har jeg et dårlig selværd, så meget at jeg bare har lyst til at dø. Min tro på gud er ikke-eksisterende desværr.Jeg vil gerne være et andet sted, fx et andet land lige nu.Jeg hader Danmark fordi jeg kan ikke det danske sprog og jeg skriver også som et syv årige barn, selvom jeg har boet her i flere år. Hvordan kan jeg komme ud på arbejdsmarkedet engang, hvis jeg ikke kan sproget.
Hilsen den dumme pige

(19 år)
Kære Du
Det lyder til, at det er svært at være dig lige nu. Det kan være hammerhårdt, når man kæmper med dårligt selvværd. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Du klarer det godt
Det lyder til, at det med at komme til Danmark og lære det danske sprog også er noget, som fylder rigtig meget hos dig. Og det kan jeg godt forstå, for det kan være svært at komme til et nyt land, og pludselig skulle forholde sig til en masse nye ting og lære et nyt sprog. Derfor er det også helt normalt, at det tager lidt tid at lære et nyt sprog. For der er mange nye ord og ordlyde, som man skal lære. Men kæmpe skulderklap herfra – jeg synes, at du klarer det rigtig flot.
Derfor tænker jeg også sagtens, at du kan komme ud på arbejdsmarkedet og få et job, når den tid kommer.
Selvværd
Det lyder rigtig hårdt, at din mor har kaldt dig dum og slået dig. Forældrene er de voksne, og det er dem, som skal passe på børnene. Derfor er det heller aldrig okay, at forældre slår deres børn. Det lyder også hammerubehageligt, at din mor kalder dig dum. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du er ked af det, og synes det hårdt, når din mor behandler dig sådan. Og når man har været udsat for det, kan det godt komme til at sætte en masse negative tanker i gang inde i en, og så kan man godt komme til at tvivle på sig selv. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du kæmper med dårligt selvværd. Men heldigvis kan ens selvværd godt bygges op igen, så de negative tanker ikke bliver ved med at fylde så meget. I vores artikel om selvværd, står der nogle gode råd til, hvordan man ligeså stille kan bygge sit selvværd op og få det bedre med sig selv. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som er hjælpsomt for dig?
Selvmordstanker
Du skriver, at du bare har lyst til at dø, og derfor kommer jeg til at tænke på, om du går rundt og har selvmordstanker? Det kan man nemlig godt få, når man har det rigtig svært. Også uden at man egentlig har lyst til at dø, men som et tegn på, at der nogle ting inde i en, som er rigtig svære. Og det lyder til, at der er flere ting, som er rigtig svære for dig lige nu. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du snakker med nogen om, hvordan du har det, og ikke går det det alene. For det allerbedste man kan gøre, når man har det svært, er at fortælle det til nogen.  Og selvom det hele føles rigtig svært lige nu. Så kan man heldigvis med den rette hjælp godt få det bedre igen. Og det første skridt på vejen er at fortælle nogen om, hvordan man har det.
Snak med nogen om det
Når man har det svært er noget af det allerbedste, man kan gøre at dele det med andre. For vi mennesker er slet ikke lavet til at gå med alt det svære alene. Vi er lavet til at have brug for andre, når livet er svært. Og ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik fortalt nogen om, hvordan du har det. Det kan være en i din familie, en god ven eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det er ikke så vigtigt, hvem det præcist er, det vigtige er at du får snakket med nogen om det, og ikke går med det alene.
Få hjælp på din skole
Jeg kommer til at tænke på, om du går i skole? For hvis du gør, tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du fortalte en af dine lærere om, hvordan du har det. De fleste lærere vil nemlig rigtig gerne have, at deres elever har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært. I vores artikel om at få hjælp på din skole, kan du læse lidt mere om, hvordan det er at få hjælp på skolen, og hvad skolen kan gøre, når man bøvler med nogle svære ting.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Headspace er et tilbud for unge, hvor man kan komme og snakke om det, som fylder hos en. De frivillige hos Headspace er vant til at snakke med unge. Derfor gør de også deres allerbedste for at hjælpe, og de sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan jeg varmt anbefale dig, at tage fat i.
Livslinien
Her til sidst vil jeg også lige nævne Livslinien. Når man har det rigtig svært og bøvler med selvmordstanker, kan livslinien nemlig være et rigtig god sted at tage fat i. Der sidder nemlig en hel masse super søde og rare mennesker klar til at hjælpe og lytte. Rådgiverne er vant til at snakke med folk, som kæmper med selvmordstanker. Og de ved godt, at det måske kan være lidt svært at snakke om. Så dem kan du altid ringe til. Og hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Det kan være rigtig svært, når de triste og negative tanker fylder meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du fortjener at få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper