Hej Mindhelper
Jeg har siden corona haft rigtig svært ved helt generelt at være alene når jeg ikke selv har valgt det.
Jeg havde på daværende tidspunkt en kæreste som slog op med mig efter ca. 10 måneder.
Sidste år gik jeg på efterskole hvor jeg begyndte skrive med en sød fyr “hjemme” fra, og som den dag idag er min kæreste. Vi har nu været kærester i omkring 1 år og 2 måneder.
Helt generelt har jeg bare svært ved at være alene når jeg ikke selv har valgt det, især hvis min kæreste siger han tager hjem søndag kl. 14 i stedet for fx blive der til mandag morgen – bliver jeg vildt ked af det!
Har det heller ikke super godt derhjemme… snakker ikke rigtig med min far længere, samt er der er en masse problemer mellem min mor og min far og hans kæreste. Det er en sag omkring mig pg min psyke, som min far og hans kæreste bliver ved med at fortsætte i stedet for lukke den.
Jeg bor hos min mor, men det er meget svært da hun ofte er rigtig syg og har været sygemeldt længe. Det er hårdt selv skulle stå for mange ting.
Jeg er ikke super glad for andet end min kæreste
Jeg ved ikke hvordan jeg bliver bedre til at være alene, knap så afhængig af min kæreste og hvad jeg skal gøre ift. Mine forældre?

(17 år)
Kære Du
Det lyder til, at der er flere ting, som fylder hos dig lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det giver mening
Du skriver, at du har rigtig svært ved at være alene, og at det gør dig ked af det, når din kæreste skal af sted tidligere. Samtidig skriver du også, at du heller ikke har det så godt derhjemme, og at din mor ofte er meget syg. Du nævner også, og at der er nogle problemer mellem din mor og far og hans kæreste. Det lyder som rigtig mange ting på en gang. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes det er hårdt. Og for at gøre det lidt mere overskueligt har jeg valgt at bryde tingene op og forholde mig til problemerne et af gangen her i mit svar. Det håber jeg er okay.
Forældrene
Det lyder som en svær og rodet situation med dine forældre. Og det kan være hårdt, når ens forældre ikke kommer så godt ud af det med hinanden. For så kan konflikterne og den dårlige stemning godt komme til at fylde meget. Og man kan måske både blive ked af det og frustreret og føle sig lidt lidt fanget midt i det hele. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget i vores artikel Alt du skal vide om at have skilte forældre, som kunne være rart for dig at læse?
Det kan være hårdt, når ens mor er syg
Du skriver, at det er hårdt at skulle stå for mange ting selv, fordi din mor ofte er syg. Det kan være hårdt og slidsomt, når ens forældre er ramt af sygdom. For måske fylder sygdommen meget, og måske har ens mor ikke overskud til at lave så mange ting derhjemme. Så pludselig skal man selv stå for mange af de ting, som ellers måske har været forældreopgaver. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt at du synes, at det er hårdt. Sådan er der rigtig mange unge med syge forældre, der har det. Derfor er du også langt fra alene. I vores artikel Er din mor eller far alvorligt syg? Husk at tale med nogen om det, står der nogle gode råd til, hvem man  kan snakke med, når ens forældre er alvorligt syge.
At være alene
Når der er mange ting omkring en, som er svære, så kan det være rigtig rart og trygt at have fundet en person, som man har det godt med. For hos den person får man måske ro og tryghed, som er et helt naturligt menneskeligt behov, og måske også en pause fra alt det svære omkring en. Og når man så er alene, så skyller alle de svære tanker og følelser ind over en. Derfor giver det også mening, at det kan være svært at være alene. Men det kan være rigtig hårdt både for en selv og for ens kæreste, når man er afhængig af den anden. Derfor er det også godt, at du er opmærksom på det, og gerne vil øve dig på at blive mindre afhængig af din kæreste.
Noget af det, som kan hjælpe, er at øve sig i at give plads til de svære tanker og følelser. Sådan så alle bekymringerne og de svære tanker og følelser ikke får taget magten fra en. Det kan man fx gøre ved at opfinde en figur til de tunge tanker. Det lyder måske lidt fjollet, men det kan være en god måde at få det lidt lettere med de svære tanker og adskille dem fra sig selv. I vores artikel Opfind en figur til tunge tanker og få det lettere med dem, kan du læse lidt mere om, hvordan man kan gøre det.
Lav noget hyggeligt, når du er alene
Nogle gange kan det være en god ide at gøre alenetiden til noget hyggeligt. Tid til at du kan lave noget af det, som du gerne vil. Det kan fx være at der er en god serie, som du elsker, at bage en kage eller måske noget helt tredje, som du synes er fedt. Sådan så man ikke kommer til at sidde og fokusere på det svære og blive helt overmandet af savnet til den anden.
Tal med en voksen om det
Når man går og bøvler med nogle svære ting, er det rigtig vigtigt at tale med nogen om det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med en voksen om, hvordan du har det. Det kan fx være en lærer, din kærestes mor eller en anden voksen, som du er tryg ved.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få åbnet op for snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man kan tage hul på snakken. Og rådene kan sagtens bruges selvom det er en anden voksen end ens forældre, som man skal snakke med.
Åben anonym rådgivning
Alle kommuner har en åben anonym rådgivning, hvor man kan få hjælp og rådgivning, hvis der er nogle ting i familien, som er svære. Nedenfor har jeg indsat vores vejviser, hvor du kan vælge din kommune og finde oplysningerne på den åbne anonyme rådgivning, der hvor du bor.
Find hjælp i din kommune
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, er du også altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som er klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis og anonymt. Der findes Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Det kan være hammerhårdt, når man ikke har det godt derhjemme og har svært ved at være alene. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper