Jeg vil rigtigt gerne have hjælp. Men hver gang jeg beder om hjælp, siger folk, at det var i december, jeg havde det svært og ikke nu. Hvad skal jeg gøre?
Hej
jeg er en pige på 13 år.
Jeg har det rigtig svært derhjemme. Jeg har en store søster der er 2 år ældre end mig. Min mor og min søster har det god sammen fordi de har det tilfældets at de har hunde. Jeg følere mig rigtig meget udenfor. Jeg har fået en indberetning af min klasse lære fordi jeg har meget slemme selvmords tanker. Da jeg så havde taltmed en fra kommunen blev det endnu være, fordi min lære altid sagde at det var december (2017) du havde det svært i og ikke nu! Jeg fik meget værre selvmords tanker fordi at jeg bare blev glemt. Så jeg bygente at cutte meget skarpere i mig selv. Jeg fandt nogle piller farm som altid ligger i min skoletaske fordi jeg er så desperrat få at forsvinde. Og nu har jeg så en AKT lære som jeg taler med “når” hun har tid. Eller rattersagt har lyst. Hun ved på ingen måde at jeg har det så svært hun ved godt at jeg har haft selvmords tanker. Men så snart jeg siger det til hende igen så siger hun “nej et var i december du havde det”. Også selv om at jeg prøver at sige at december var nem få mig i forhold til nu. Jeg kan ikke holde det ud mere jeg ville gerne have hjælp men hver gang jeg har spurgt om hjælp har folk bare været sådan. Det var den gang det er ikke nu. Jeg håber du kan komme med et forslag til hvad jeg skal gøre…?

(Pige, 13 år)
Kære Pige på 13
Jeg er rigtigt glad for at du skriver herind og deler dine tanker. Det lyder som om der er rigtigt mange svære ting, der fylder i dit liv lige nu.
Fortæl, at du føler dig udenfor
Det er rigtigt hårdt at føle sig udenfor i sin familie. Men jeg tror, det er en følelse, som der er mange, der har mødt en gang imellem. Du skriver at din mor og søster har hundene til fælles. Hvad med dig og din mor? Har i måske nogle ting til fælles, som i kunne bruge tid på? Og hvad med dig og din søster? Er der nogle ting du kunne forestille dig, at i kunne lave sammen?
Det vigtigste er nok, at du får fortalt din mor og søster, at du gerne vil være sammen med dem, men at du måske ikke helt ved hvordan. For det er ikke sikkert, at de har tænkt over, at du føler dig lidt udenfor. Sådanne følelser kan man nemlig ikke se på hinanden. Så de kan kun få at vide, at du har det sådan, hvis du fortæller dem det. Og det kan jo være, at I kan finde nogle ting, som I alle tre synes har lyst til at bruge tid på sammen. Eller måske er der nogle ting, de har brug for hjælp til, som du så kunne hjælpe dem med? Jeg har lavet en lille liste, som inspiration til ting i måske kunne gøre sammen.
• Lave mad sammen
• Drikke te og snakke
• Være kreative sammen – måske synes i det er sjove at male, bygge, sy osv.
• Gå tur med hundene
• Se film sammen
• Dyrke sport sammen
• Gå på shoppetur
Når det gør rigtigt ondt
Du fortæller, at du har selvmordstanker. Og at du samtidigt er begyndt at gøre selvskade. Det er et tegn på, at det gør super ondt indeni dig. Og det skal der selvfølgelig gøre noget ved. For det er ikke noget, du skal gå alene med. Derfor er det også rigtigt godt, at du har skrevet herind til os. Hvis man har selvmordstanker, kan det hele godt føles rigtigt sort og ligegyldigt, og som om at det aldrig kan blive godt igen. Men det kan det godt. Selvom det måske er svært at tro på lige nu. Men du er ikke den første, der har kæmpet med selvmordstanker. Det er de rigtigt mange, der har gjort før dig, og de har fået det godt igen. Jeg synes, du skal prøve at læse vores artikel om selvmordstanker. Måske kan den hjælpe dig lidt?
Hvad skal du så gøre nu?
Mit bedste råd til dig lige nu er at få snakket med nogen, om alt det der foregår inde i dig lige nu. Det er helt vildt vigtigt, at man snakker om de her ting, så man kan få hjælp til at få det bedre. Du skal ikke stå med alle de her ting alene. Det er rigtigt flot, at du har snakket med din lærer omkring det, og du skal endelig blive ved med at fortælle folk omkring dig, hvordan du har det. Det virker til at din lærer ikke helt forstår dig, så derfor synes jeg, at du skal prøve at snakke med nogle andre om det også. Men hvis du føler, at det hjælper at snakke med din lærer, må du selvfølgeligt gerne blive ved med det.
Snak med dine forældre
Først og fremmest så er det rigtigt vigtigt, at du får snakket med dine forældre om, hvordan du går og har det. Det kan være svært at skulle forklare, hvad der fylder i ens hoved. Her er en lille guide, som forklarer, hvordan man kan snakke med sine forældre om svære ting. Den kan du læse, hvis du har lyst. Og hvis du føler, at du kan snakke med dine forældre om dine følelser, så er det det bedste sted at starte. For hvis de skal hjælpe dig, så er de nødt til at vide, hvordan du går og har det.
Sundhedsplejersken
På din skole er der sikkert en sundhedsplejerske, man kan få lov til at snakke med. Hun/han forstår måske bedre end dine lærere, hvad der foregår indeni dig. Han eller hun er nemlig uddannet lidt mere til at snakke med unge om deres tanker og følelser.
Headspace
Hvis du har brug for at få snakket med nogle som ikke er dine forældre, så er  Headspace et super godt sted at gå hen. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om deres problemer med de frivillige ungerådgivere, der er i Headspace. Man kan komme og snakke om hvad som helst, og man kan gøre det helt anonymt. Det betyder, at du ikke behøver at fortælle dem, hvem du er. De frivillige er rigtigt søde og rigtigt dygtige til at rådgive unge med problemer. Det kan være rigtigt rart at snakke med dem, hvis man føler det hele bliver for meget. Der ligger en Headspace i de fleste større byer. Du kan klikke på det blå link og se, hvor der ligger en Headspace i nærheden af dig.
Tag fat i Livslinien
Du skal ikke gå alene med dine selvmordstanker. Og Livslinien kan man ringe til eller chatte med, hvis man har selvmordstanker, og de kommer til at fylde for meget. Deres frivillige er vant til at tale med unge, som har selvmordstanker, og som ikke har lyst til at leve mere. Du kan være helt tryg ved at ringe til dem, og ring hellere end gang for meget, end en gang for lidt.
Du kan også snakke med din egen læge
Når man har det rigtigt svært, er det en god idé at tage til lægen. Lægen kan man snakke med om alt; også ens svære følelser. Lægen kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælpe henne. Det kunne for eksempel være hos en psykolog. Derfor er det altid en god idé, at kontakte sin læge, når man har det skidt – uanset som det er fysisk eller mentalt.
Du kan snakke med LMS om cutting
Det er vigtigt, du får hjælp til din cutting. For selvom det kan føles som den bedste løsning til at håndtere de svære følelser lige nu og her, så er det ikke den bedste løsning på lang sigt. Du kan læse vores artikel om, hvad selvskade er for en størrelse, hvis du gerne vil vide lidt mere om, hvorfor du måske cutter. Og du kan også læse vores artikel med nogle kærlige råd til dig, der cutter, hvis du har brug for lidt inspiration til, hvad du kan gøre i stedet.
Men det allervigtigste er at snakke med nogen om det. Og nogen af dem, der er rigtigt gode at tage fat i, når det handler om cutting er LMS. Det er nemlig en forening, der blandt andet ved en hel masse ting om selvskade og cutting, og de kan være rigtigt godt at snakke med, når man har lyst til at gøre skade på sig selv. De er rigtigt dygtige og du kan være helt tryg ved at tage fat i dem. Samtidigt kan du være anonym, så du behøver ikke fortælle dem, hvad du hedder.
Det blev et rigtigt langt svar, du fik tilbage, men jeg håber det kan hjælpe dig på rette vej med de problemer du har. Du skal vide, at jeg synes det er flot du har skrevet herind, og jeg ønsker dig alt held og lykke fremover.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper