Hej Mindhelper
Hvad skal jeg gøre hvis jeg mister lysten til at leve, og hver gang jeg taler med nogen om det ender de med at give mig flere grunde til hvorfor jeg ikke burde leve.

(18 år)
Kære Du
Det er rigtig hårdt, når man har mistet lysten til at leve. Derfor er jeg også meget glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Til at starte med vil jeg rose dig, for det er simpelthen så godt, at du har talt med nogen om, hvordan du har det. Men jeg er ked af at høre, at det ikke har hjulpet, men måske tværtimod har gjort det værre. Derfor kan det også føles lidt som en mavepuster.
At miste lysten til livet
Det med at miste lysten til at leve, er noget som flere unge kender til. For nogle kan tankerne handle om, at man synes livet er lidt svært. At hverdagen virker grå og trist. Og at man måske ikke rigtig kan se pointen med det hele. Det er ret normalt at have sådan nogle perioder, hvor humøret er bund en gang i mellem. For det meste går den slags perioder over igen af sig selv.
Men for andre kan lysten til ikke at leve handle om, at der er nogle ting i deres liv som gør dem kede af det, eller som gør, at livet virker svært at overskue. Når man har det på den måde, kan det være svært at se sig ud af. Og så er det, at man kan få selvmordstanker. Hvis du har det på den måde skal du vide, at du langt fra er alene. Og det er muligt at komme af med selvmordstanker, selv hvis de fylder rigtig meget lige nu.
Er der nogle andre, du kan tale med?
Jeg kommer også til at tænke på, om der er nogle andre, du kan tale med, end dem du allerede har snakket med? Måske en forældre, en ven, eller en helt tredje. For selvom det kan være svært at tage snakken igen, hvis ikke man har haft den bedste oplevelse med det. Så er det vigtigt at dele sine tanker med andre. Og måske bliver det en helt anderledes snak næste gang. For vi mennesker er ret forskellige, så derfor er der også nogle som er bedre at tale med, når det kommer til emner som, at miste lysten til at leve.
Tag til lægen
Når man mister lysten til at leve, er noget af det bedste, man kan gøre at tage op til sin læge. Lægen er der nemlig for at hjælpe, og kan være med til at finde ud af, om der er nogle tilbud, som kunne være hjælpsomme for dig. Nogle unge kan synes at det er lidt svært, det med at skulle gå til lægen. Hvis du har det på den måde kan det sommetider hjælpe at tage en med, som man kender. Du kan også læse artiklen alt du skal vide om at tage til lægen. Her står der lidt om, hvordan sådan et lægebesøg foregår.
Livslinien
Jeg kommer også til at tænke på om, du kender du Livslinien? Livslinien er et sted man kan ringe til, hvis man har selvmordstanker. Dem som arbejder derinde er rigtig søde og venlige, og de snakker hver dag med mennesker, som har det svært. Derfor er de også gode at tale med, hvis man ikke kan se meningen med at leve. Og det er altid bedre at ringe en gang for meget, end en gang for lidt. Så dem kan jeg varmt anbefale dig, at tage fat i.
Psykiatrisk skadestue
Hvis du kan mærke, at du får lyst til at handle på tankerne, så skal du tage fat i Psykiatrisk skadestue. Der kan de nemlig hjælpe dig. Der er forskellige akutmodtagelser alt efter hvor man bor henne – du kan finde den tættest på dig herunder:
- Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
- Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
- Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
- Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
- Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864 4050
Det er svært, når man har mistet lysten til at leve. Derfor håber jeg også meget på, at du kan bruge mit svar og får taget fat i din læge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper