Hej,
jeg står i en virkelig svær situation. Jeg ved ikke om jeg skal droppe ud af HF. Jeg i gang med mit første år. Jeg har et meget højt fravær bl.a. fordi der har været længere perioder hvor jeg nærmest ikke har været i skole. Hele oktober og starten af november, dvs over en måned, kom jeg næsten ikke i skole, og hvis jeg gjorde var det kun det første par moduler og så tog jeg hjem. Jeg kom fra efterskole i 2 år som har været de bedste år i mit liv, så det har været meget svært for mig at stoppe og jeg har været meget ked af det. Jeg gik hele sommerferien og var helt vildt nervøs for at skulle starte på HF og har lige fra starten af bare tænkt at det var et spørgsmål om tid før jeg droppede ud. En af grundene til at jeg ikke var så meget i skole var fordi jeg slet ikke snakkede med nogen i klassen, men det går meget bedre og også derfor jeg synes det er sådan en svær beslutning fordi jeg har en rigtig god klasse. En anden grund er fordi for mig er det meget angstprovokerende at være i et klasselokale. Jeg er bange for at blive udspurgt, fremlægge og hader det uventede og bliver derfor tit hjemme. Er det værd at trække sig gennem 1 1/2 år endnu og blive mere mere deprimeret?

(18 år)
Kære Du
Det lyder til, at der er flere ting, som fylder hos dig for tiden og at tankerne, om du skal droppe ud af HF, fylder meget. Det kan være rigtig hårdt at gå og være i tvivl, ked af det og nervøs, når man er i skole. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er naturligt
Du skriver, at du har gået på efterskole i to år. Efterskole kan være helt fantastisk, og man kan få en masse gode oplevelser og venner. Og det lyder til, at du virkelig har nydt din efterskoletid. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du synes, at det har været svært at stoppe og har været meget ked af det. For dine to år på efterskole har været rigtig rare for dig. Og når noget har betydet rigtig meget for en, kan det godt være svært at skulle give slip på. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge som kender til.
Skift kan være svære
Det er også sådan med os mennesker, at vi er vanedyr. Derfor kan det med at skulle starte på noget nyt godt føles rigtig svært og ubehageligt. Og man kan gå og blive rigtig nervøs for, hvordan det mon bliver, når man starter. Sådan har de fleste det inden de starter på en ny uddannelse. Derfor er det også helt normalt at være nervøs, inden man skal starte et nyt sted.
Sommetider kommer nervøsiteten også til at fylde så meget, at man får svært ved at tænke på andet og komme i skole. Og så kan tanken om at droppe ud godt poppe frem.
Du skriver også, at du fra starten af tænke, at det bare var et spørgsmål om tid, før du droppede ud. Når den tanke har været der fra start, kan det godt være svært at komme ind i klassen og give HF en chance, for så har det måske farvet den måde, som man oplever det hele på. Du kan forestille dig, at du har et par briller med blåt glas på, som gør, at alt du ser bliver blåt. Så alle de andre farver og oplevelser, som HF byder på, bliver også set gennem de blå briller. Derfor ser man ikke alle de farver og nuancer, der også er der, for brillerne gør det hele blåt – giver det mening?
Lav en liste
Derfor kan det også være en rigtig god ide at få mærket ordentligt efter, hvad det er, som gør, at man gerne vil droppe ud. For det kan også være med til at hjælpe en med at finde ud af, hvad der er rigtigt for en.
Du spørger også om det er værd at trække dig selv igennem i 1 ½ år endnu. Det kan jeg desværre ikke svare dig på, for det er kun dig, som kan mærke, hvad der er det rigtige for dig. Sommetider kan ens tanker og følelser være forvirrende og modstridende. Derfor kan det være en god ide at lave en liste, hvor man skriver, hvad der taler for at droppe ud, og hvad der taler imod. For ofte bliver det lidt mere overskueligt, når ens tanker kommer ned på papir. Du kan enten laven listen på din telefon eller på et stykke papir.
Snak med en studievejleder
Når man har det svært i skolen og går med tanker om at droppe ud, kan studievejledere være rigtig gode at snakke med. For de ved en hel masse om uddannelser og trivsel. Derfor er de også vant til at snakke med unge, som har det svært.
Studievejledere kender også til rigtig mange forskellige uddannelser, og derfor kan en studievejleder også hjælpe dig med at finde ud af, om HF er det rigtige for dig, eller hvad der ellers er af muligheder, hvis du kan mærke, at HF ikke er det rigtige.
De fleste uddannelser har en studievejleder tilknyttet skolen. Så jeg vil varmt anbefale dig at tage fat i studievejlederen og få en snak om, hvordan du har det.
Snak med din lærer
Du skriver, at du synes, at det er angstprovokerende at være i et klasselokale, fordi du er bange for at blive udspurgt eller skulle fremlægge. Og lige netop følesen af, at det er ubehageligt at skulle fremlægge og blive udspurgt er noget, som rigtig mange unge kender til. Der er også ofte unge, som skriver ind til os, at de synes det er hammerubehageligt at fremlægge i klassen. Så du skal vide, at det er helt normalt at have det sådan, for det kan være rigtig ubehageligt, når fokus pludselig er på en.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din lærer om, hvordan du har det. For så kan det være, at I kan lave en aftale om, at læreren kun spørger dig, hvis du fx har hånden oppe. Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig at vide, at I har den aftale, så du ikke hele tiden skal sidde og være nervøs, når du er i skole.
Jeg er også næsten helt sikker på, at du ikke er den første elev din lærer har, som synes, at det med at fremlægge og blive udspurgt ikke er så rart. Og heldigvis vil langt de fleste lærere rigtig gerne have, at deres elever har det godt i skolen. Derfor vil de som regel også rigtig gerne hjælpe en, når man fortæller, at der er nogle ting, som er svære for en.
Snak med den omkring dig
Når man har det svært, kan det være en rigtig god ide at dele det med andre. For vi mennesker er slet ikke skabt til at klare at det svære alene. Vi er skabt til at have brug for andre, når livet er hårdt. Og ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, at du snakkede med nogen omkring dig om, hvordan du har det. Det kan være en god ven, dine forældre eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med alt det svære selv.
Headspace
Når man har det svært, kan Headspace være en stor hjælp. Det er et sted, hvor unge kan komme og snakke om det, som fylder hos dem. De frivillige i Headspace er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode til at lytte, og de sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym. Så hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg virkelig varmt anbefale dig at tage fat i dem.
Det kan være hammerhårdt at være havnet i svær situation og være i tvivl om, man skal droppe ud af HF. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får mærket efter og snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper