Hej
Jeg er en pige på 18, som der i de sidste par år har haft lidt svært ved helt præcist at finde ud af hvad det er der er galt med mig. Da jeg var 14-15 år troede jeg det var depression fordi jeg gjorde skade på mig selv, brændte, slog, kradsede og skar mig selv nogle gange også i søvne. Jeg er virkelig impulsiv så meget at det går ud over mine personlige forhold, jeg har været min kæreste utro flere gange selvom jeg ikke vil slå op med ham og har stjålet penge fra mine forældre. Jeg køber også tit ting jeg virkelig ikke har brug for. Ser syner, jeg har vilde humørsvingninger især hvis jeg føler at jeg bliver svigtet og har svært ved at høre hvad folk siger til mig når det er virkelig slemt jeg føler også tit at jeg ikke har noget formål og keder mig på en måde hvor jeg føler mig helt tom indeni.
Jeg håber på at kunne få at vide om der overhovedet er noget galt, eller om jeg bare er en smule dramatisk.
Hilsen J

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Der er en masse ting, der er rigtigt svære for dig lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er det første skridt på vejen imod at få det bedre.
Til at starte med vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at jeg har slettet dit navn. Det er kun, så jeg er sikker på, at der ikke er nogen, der kan genkende dig ud fra dit spørgsmål.
Der er noget, der er svært
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg ikke, at du er dramatisk. Jeg tænker, at der er noget, der er rigtigt svært for dig. Det er svært at svare på præcis, hvad det er, fordi jeg ikke kan sidde og snakke frem og tilbage med dig. Men du skriver, at du har kæmpet med selvskade. Og selvskade er altid et tegn på, at der er noget indeni, der er virkeligt svært. For selvskade er en copingstrategi – det vil sige en strategi, som man bruger til at håndtere nogle følelser indeni, som gør rigtigt ondt. Nogle af de andre ting som du beskriver, kan måske også være en slags copingstrategier.
For eksempel kan det der med at købe ting, også selvom man ikke har brug for dem give en eller anden kort glæde. Den glæde kan være rar, hvis man føler sig tom indeni, som du beskriver. Problemet med mange af de her ting er bare, at de går rigtigt meget dig selv på den lange bane. For mange af tingene har du jo egentligt ikke lyst til at gøre. Det er ikke noget, du gør, fordi du er et ondt menneske eller et dårligt menneske. Det er noget, du gør, fordi du har det rigtigt svært. Og det er super vigtigt, at du får snakket med nogen om det her. For det er ikke noget, du skal klare alene. Det er noget, du skal have hjælp til.
Snak med noget
Det allerbedste og vigtigste råd jeg kan give dig, er det, som jeg allerede tog hul på i slutningen af det sidste afsnit. Det er nemlig, at du skal snakke med nogen om de ting, som du har skrevet til mig i dit brev. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det er svært at skulle gøre det. Men det er super vigtigt, at du ikke går med det her alene. For det her er ikke noget, som du kan eller skal klare alene. Det er noget, du skal have hjælp til. Og den eneste måde du kan få hjælp på, er ved at snakke med nogen om, hvordan du har det. Sådan så de kan hjælpe dig med at få den hjælp, som du har brug for.
Derfor tænker jeg på, om der mon er nogen i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med. Og som plejer at være god til at lytte til dig? Så ville det nemlig være rigtigt oplagt at snakke med dem. Det kunne for eksempel være dine forældre, hvis du kan snakke med dem. Men det kan også være et andet familiemedlem, eller måske en sød lærer eller studievejleder på din skole, hvis du stadig går i skole. Hvis det er for svært for dig at snakke om det, så kan du altid skrive det, du gerne vil sige i et brev. Og så vise det til den person, som du gerne vil snakke med. Så kan de læse brevet og stille dig spørgsmål til det bagefter. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere, fordi du så ikke selv behøver at styre samtalen så meget.
Du kan altid tage fat i Headspace
Hvis der slet ikke er nogen i nærheden af dig, som du kan snakke med, så kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig altid nogle super dygtige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om næsten alt. Hos Headspace er der nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. De frivillige rådgivere hos Headspace har snakket med rigtigt mange unge, der har haft det rigtigt svært. Så de ved godt, at det kan være svært at snakke om. Og de skal nok prøve at hjælpe dig gennem samtalen så godt, som de overhovedet kan. Du kan også være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Snak med din læge
Det er vigtigt, at du også snakker med din læge. Nogle af de ting du beskriver, kan nemlig godt være et tegn på, at der er noget mere alvorligt galt. Og hvis der er det, så er det vigtigt, at det bliver opdaget, så du kan få hjælp til det. For der er heldigvis hjælp at finde til de ting, som du kæmper med. Og du kan godt komme til at få et rigtigt godt liv, selvom du har meget at kæmpe med lige nu. Det kræver bare den rigtige hjælp, og den kan din læge hjælpe dig med at finde. Det kan godt være svært at skulle snakke med sin læge om noget, der er så svært. Men husk på, at din læge er vant til at snakke med mennesker, der har det svært af rigtigt mange forskellige årsager. Så din læge er vant til det. Og han eller hun skal nok forsøge at hjælpe dig så godt, som personen overhovedet kan.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. For du skal ikke gå alene med det her. Det er det alt for svært til.
De bedste hilsner fra en Mindhelper