Jeg cutter og har selvmordstanker. Min mor og min læge ved det. Jeg fortryder ikke, at jeg cutter og har de tanker. Jeg fortryder, at jeg har bedt om hjælp.
Hej Mindhelper
Jeg cutter og har selvmordstanker lige nu går jeg til lægen sammen med min mor for at få hjælp.
Der er bare det i det at jeg faktisk ikke vil have hjælp for efter jeg har fået hjælp er det hele bare blevet meget værre. Jeg fortryder ikke at jeg startede med at cutte eller at jeg har haft planer om at dræbe mig selv men jeg fortryder at jeg har bedt om hjælp.

(Pige, 14 år)
Kære 14-årige pige
Det lyder, som om du har det rigtigt svært lige nu. Så jeg er super glad for, at du har skrevet ind. Det betyder nemlig, at du søger hjælp. Det er bare rigtigt vigtigt, når man ikke har det godt. Så fantastisk godt gået!
Det kan føles nemmest ikke at sige det
Når man har det svært, kan det føles nemmest og tryggest, at ingen ved det. Det forstår jeg så godt. Men det gør det bare sværere at få hjælp til at få det bedre. Og du fortjener at få det bedre, så du ikke skal bokse med cutting og selvmordstanker.
Du skriver, at du bare har fået det værre, efter du har fået hjælp. Sådan kan det sagtens føles lige nu. Og jeg synes, at det giver så god mening. For det er bare virkeligt hårdt at være i, når det er så svært, som det er for dig. Men jeg tænker, at alle omkring dig gør sit allerbedste for at hjælpe. Det må du stole på, for det er muligt at få det bedre igen. Også selvom det måske ikke føles sådan lige nu. Men du skal endelig blive ved med at opsøge hjælpen. Det er så sejt, at du har gjort det. Og jeg kan godt forstå, at det bestemt ikke har været nemt!
For ikke ret længe siden fik vi et brevkassespørgsmål med en, der beskriver mange af de samme ting som dig. Måske du kan bruge nogle svar derfra. Så hvis du har lyst kan du tage et kig på brevet Jeg fortryder, at min mor, lærer og læge ved, at jeg skærer i mig selv.
Tag kontakt til Livslinien
Du skriver, at du har haft selvmordstanker og planer om at dræbe dig selv. Derfor vil jeg rigtigt gerne lige nævne Livslinien. Fordi jeg synes, det er så vigtigt, at du får snakket med nogen om, at du har det så svært. Hos Livslinien kan du helt anonymt ringe eller skrive ind. Og de frivillige, der sidder klar til at hjælpe, er vant til at snakke med folk, der har det på den måde. Så det er et rigtigt trygt sted at få en snak om de her tanker!
Jeg håber virkeligt på, at du kunne bruge mit svar til noget. Og jeg ønsker dig alt det bedste. Jeg tror på, at du kan få det godt igen. Tag mod al den hjælp, du kan få. Og pas godt på dig selv.
De bedste og allervarmeste hilsner fra en Mindhelper