Hej Mindhelper
Jeg synes godt nok, at det hele er ret svært for tiden. Det er svært at vide hvor man skal starte, for det er i grunden helheden af alle mine problemer der vejer meget tungt.
Det er svært at få tingene til at hænge sammen. Jeg har ingen penge. Jeg har mistet passionen for min drømmekarriere. Jeg er en dårlig kæreste. Jeg har et meget dårligt selvbillede. Jeg stoler ikke på nogen, og har skubbet størstedelen af mine venner væk. Jeg får vredesudbrud og er et virkelig negativt menneske. Jeg er vildt mande-haderisk og ser hele tiden mig selv som et offer. Jeg tror at jeg er så udkørt af vrede mod mig selv, at jeg er begyndt at tage det ud på andre.
Jeg har lagt en god del tid og penge i at forbedre mit mentale helbred. Jeg har været udsat for ting, der tager lang tid at bearbejde. Men jeg er efterhånden totalt magtesløs. Ventetiden på psykiatri er 500 uger lang. Psykologhjælp er ekstremt urealistisk med min indkomst. Jeg er ved at arbejde mig selv til udbrændthed bare for at dække mine faste udgifter. Tingene går bare overhovedet ikke som planlagt. Jeg føler mig som en kæmpe fejl. Jeg føler mig misforstået og forræderrisk. Jeg er sur på verden.

(22 år)
Kære dig
Det lyder til at der er rigtig mange ting, som er svære lige nu. Og når man har det sådan, kan det være rigtig svært at vide hvor man skal starte eller slutte.
Derfor håber jeg også, at mit svar kan hjælpe dig lidt med at finde hoved og hale i det hele.
Når der er meget på tallerkenen
Når der er mange ting der fylder, så giver det virkelig god mening, at det kan være rigtig svært at være i.
For hvis man blot har en eller et par ting, som ikke kører helt efter bogen, så er det ofte nemmere at beslutte, hvad man kan gøre for at få det bedre.
Men når det føles som om, at alle store og vigtige ting i ens liv, slet ikke går som man helst ønskede det, så kan det hele blive meget uoverskueligt.
Så jeg kan godt forstå, hvis det føles overvældende, og at du har svært ved, hvad du skal gøre.
Du er ikke alene
Når man har det svært, og føler der er meget i verden, som er imod én, så kan det være vildt hårdt at gå med alene.
Derfor er jeg også virkelig glad for, at du har skrevet til herind og delt din tanker og følelser med os.
Nogle gange når man har det svært, kan det være rart at vide, at man ikke er alene. Derfor vil jeg også lige anbefale at prøve at læse spørgsmålene: Hvad hvis jeg aldrig får det bedre? og Jeg har svært ved at finde min plads i verdenen.
Her beskriver to unge, hvordan de hver især har svært ved at finde deres plads i verdenen. Og hvordan det nogle gange kan være svært, at holde hovedet højt.
Hjælp der ikke koster noget
Når man har det svært og føler sig totalt magtesløs, kan det være rigtig rart at snakke med nogen om det.
Du skriver, at ventetiden på psykiatrien er 500 uger lang og det er urealistisk med din indkomst at få psykologhjælp.
Rigtig mange oplever, at der er rigtig lang ventetid i psykiatrien, og at det er for dyrt at gå til psykolog.
Derfor vil jeg nu prøve at anbefale nogle steder hvor du kan få hjælp, som ikke koster noget.
De vil altid lytte hos headspace
Et rigtig godt sted at starte med at få hjælp er headspace.
Hos headspace sidder der nemlig en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man føler sig magtesløs og udbrændt.
Du kan chatte med dem, ringe med dem eller besøge dem fysisk i flere af de større byer. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Kender du Internetpsykiatrien?
Et andet godt sted at søge hen er Internetpsykiatrien. Internetpsykiatrien tilbyder gratis online psykologhjælp til folk over 18 år, som har symptomer på angst eller depression.
Behandlingen foregår skriftligt, og du arbejder tæt sammen med en psykolog, som følger med online i din behandling. Her kan du hurtigt komme i gang, da ventetiden højst er 30 dage.
Hvis det lyder som noget for dig, så kan du ansøge på Internetpsykiatriens hjemmeside.
Ræk ud til dine venner
Når man har det svært, så er det ikke unormalt, at man skubber mennesker væk, som man egentlig holder rigtig meget af.
Det tror jeg mange kan genkende.
Men det lyder ikke til, at du har skubbet dine venner væk, fordi du ikke kan lide dem, men egentlig mere som en reaktion på, at du har det dårligt. Er det rigtigt forstået?
Hvis det er det, så vil jeg foreslå dig at prøve og række ud til dine venner, hvis du har mod på det.
For selvom vi kan gøre ting, som giver mening, når vi har det dårligt, så er det ikke altid at det hjælper os i sidste ende.
Og en ting som næsten altid hjælper, når mennesker har det skidt, er at være omkring mennesker som holder af dem og få støtte derfra.
Du kan prøve at fortælle dine venner, at du faktisk har det rigtig svært, og at du derfor kom til at skubbe dem væk.
På den måde kan du få kontakt til dem igen, og søge støtte og råd fra dem.
Tag til lægen
En sidste ting jeg vil foreslå dig, er at tage til lægen.
Det lyder som om, at du har undersøgt ventetiden i psykiatrien, men jeg kommer til at tænke på, om du har fået en henvisning til en psykolog?
Med en henvisning til psykolog fra din læge, betaler det offentlige nemlig en del af prisen. Og alt efter hvad de enkelte psykologer koster, så bliver det ofte langt mere overskueligt, selvom man har få penge at gøre med.
Og så ved lægen også mere om, hvilken billig eller gratis hjælp der er for unge i den kommune, du bor i.
Mange kommuner tilbyder nemlig hjælp til unge som har det svært og det kan være rigtig rart at finde ud af, præcis hvilken hjælp der er at hente.
Når tingene ikke går, som man gerne vil have det, så kan det være rigtig svært. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.,
De bedste hilsner fra en Mindhelper