Hej
Jeg er en pige på 17 år, som virkelig ikke magter livet længere. Jeg er konstant deprimeret og holder mig meget for mig selv. Jeg er blevet mobbet stort set hele mig liv og har svært ved at få venner. Fra omkring 7-9 klasse, fik jeg nogle rigtig gode venner, men da vi gik ud af 9. blev jeg bare til et nul. Jeg var alene næsten hele sommerferien og der er kun få af dem jeg stadig har kontakt til i dag.
Efter 9. tog jeg på efterskole, og der gik det også galt, jeg blev dolket i ryggen af en jeg troede var min ven, hun sagde til folk at jeg havde sagt onde ting om dem, men jeg fandt så ud af at det var noget hun opdigtede, så alle på skolen begynde at hade mig og holde mig udenfor.
Jeg er for nylig startet på en uddannelse, og siden første uge, føler jeg min lære har været efter mig, han sagde til mig at han syntes mit uddannelsesvalg var dumt og at jeg skulle finde noget andet som han tror jeg faktisk ville kunne klare. Jeg har siden 7 klasse skulle finde ud af hvad jeg godt vil med mit liv og hvilken uddannelse jeg vil tage, og den her Uddannelse var min store drøm, men den har han desværre allerede knust. Jeg føler mig presset og ved ikke hvad jeg skal gøre.
-Pige på 17

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Jeg kan sagtens høre, at det er super svært at være dig for tiden. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp.
Der er hjælp at få
Det lyder som om, det der presser dig allermest lige nu er, at der er en lærer på din uddannelse, der ikke behandler dig særligt godt. Det kan jeg sagtens forstå. For det lyder som om, han har fået taget håbet fra dig om, at du kan gøre din uddannelse færdig. Det er et hårdt at slag at få, når man på en måde får slukket en drøm, som man har haft i mange år. Det er noget, der ville gøre de fleste mennesker kede af det og slå dem lidt ud af kurs. Når man så også har en masse andre rigtigt svære og trælse oplevelse i bagagen, ligesom du har. Så giver det rigtigt god mening, at du har fået en følelse af, at du bare ikke magter dit liv mere.
Men det er rigtigt vigtigt, at du ved, at du ikke behøver at føle sådan her for evigt. For når man er blevet slået lidt ud af kurs og derfor føler sig presset, så kan det godt være rigtigt svært at se, at der er en løsning på de ting, som er svære. Men det er ikke det samme som, at der ikke er en løsning på problemerne, for det er der heldigvis i langt de fleste tilfælde. Nogle gange kan man bare have brug for lidt hjælp fra folk omkring sig for at kunne se en løsning, og det er helt okay. Der er nemlig ikke nogen mennesker i hele verden, der kan løse alle sine problemer alene. Det er vi slet ikke designede til. Og heldigvis så ved jeg, at der er hjælp at få, hvis man har det ligesom dig. Det skriver jeg lidt mere om i de næste afsnit.
Kan du selv lide at være der?
Jeg læser dit brev som, at din drøm om din uddannelse er blevet knust, fordi din lærer sagde til dig, at du skulle have valgt en anden uddannelse, som du kunne klare. Er det rigtigt forstået? Hvis det er, så tænker jeg på, hvordan du mon selv har det med din uddannelse. Udover den lærer, er du så glad for at være der? Synes du, at det er en spændende uddannelse? Og føler du selv, at du kan følge med i det, som I laver? Hvis du kan svare ja på de spørgsmål, så tænker jeg nemlig, at det slet ikke er sikkert, at din drøm om din uddannelse behøver at være slukket.
For selvom det selvfølgeligt ikke er særligt fedt at have en lærer, der siger sådan noget til en. Og jeg vil rigtigt gerne understrege, at jeg ikke på nogen måder synes, at det var en okay ting at sige til dig. Så er det jo heldigvis ikke din lærer, der bestemmer, om du kan fortsætte din uddannelse. Det er dig selv, der bestemmer det. Så hvis du ellers er glad for uddannelsen, så kan du måske sagtens fortsætte på den alligevel? Og så kan det måske være din egen stille hævn på den lærer, at du faktisk tager uddannelsen og gør den færdig?
Snak med en studievejleder
Jeg tænker, at det kunne være en rigtigt god idé for dig at snakke med en studievejleder. Sådan en er der nemlig på de fleste uddannelser, og de er uddannede til at hjælpe, hvis der er noget omkring ens uddannelse, som er svært. Samtidigt så ved de både en masse om de regler, der er omkring ens uddannelse, og så ved de også en masse om de muligheder, der er for at få hjælp, hvis man har det svært på sin uddannelse. Så jeg tænker, at en studievejleder kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre i forhold til din uddannelse.
Snak med nogen
Det allerbedste råd, jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, hvordan du går og har det for tiden. For selvom man nogle gange godt kan have lyst til mest bare at holde sig for sig selv, når man har det svært. Så er det vigtigt, at man ikke gør det. For som jeg skrev i det første afsnit, så er vi mennesker ikke designede til at skulle klare alle de svære ting alene. Vi er designede til at have brug for hjælp fra folk omkring os, når vi har det svært.
Hvis du stadig bor hos dine forældre, så kunne det være en rigtigt god idé at snakke med dem. For de fleste forældre vil rigtigt gerne både lytte og hjælpe, hvis man har det svært. Du kan kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting, hvis du godt kunne bruge nogle råd til, hvordan du kan starte samtalen. Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, er der så en anden voksen tæt på dig, du ville være tryg ved at snakke med? Det kan være sød faster, en rar bedstemor eller en helt tredje person. Til at starte med er det nemlig ikke så vigtigt, hvem du får snakket med. Det vigtigste er, at du får snakket med nogen, så du kan få hjælp til at få det godt igen.
Du kan altid tage fat i Livslinien
Når du skriver, at du ikke magter dit liv mere. Så bliver jeg lidt i tvivl om, om det også er et udtryk for, at du har selvmordstanker? Altså tanker om, at du ikke har lyst til at være her mere. Hvis du har, så er det vigtigt, at du får snakket med en voksen tæt på dig om det så hurtigt som muligt. For selvmordstanker skal man nemlig slet ikke gå alene med.
Hvis du har selvmordstanker, så kan du også altid tage fat i Livslinien. Hos Livslinien sidder der nemlig nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke. Og de er vant til at snakke med unge, som kæmper med selvmordstanker. Samtidigt så kan du være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i, og det skal du endelig bare gøre, hvis du har brug for det.
Tag en tur til lægen
Det kunne også være en rigtigt god idé, hvis du tog fat i din læge og fortalte med ham eller hende om, hvordan du har det for tiden. For når man har det svært, uanset om det er fordi, det er noget fysisk eller noget psykisk, der gør ondt. Så er det altid en god idé at snakke med sin læge. Ens læge kan nemlig hjælpe en med at finde ud af, om man måske har brug for noget mere hjælp for at få det bedre. Og så kan lægen også hjælpe med at finde ud af, hvor man kan finde den hjælpe henne.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at det du kan tage med dig fra mit svar er, at selvom det er hammer-svært lige nu. Så kan det godt blive bedre igen, men nogle gange kræver det lidt hjælp fra folk omkring sig. Derfor er det vigtigt, du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper