Hej Mindhelper
Jeg synes de sidste par måneder (november-martsk) har været rigtig sværer. Jeg har prøvet at få hjælp hos kommunen. De giver endelig hjælp nu men processen var bare virkelig krævende. Jeg havde en læge som ordret sagde til mig “ved mindre du rander hjem og slår dig ihjel med det samme, er det ikke rigtig nogeg jeg kan gøre.” Det tog ret hårdt på mig. Havde også en sagsbehandler som efter en 30 mins første samtale sagde “vi kan kun hjælpe med depression hvis du er over 18. Men du ligner ikke en der har det.” Som om hun kunne kende mig efter 30 min. Og så tilsidesat en psykriater der sagde “det går nok du lidt små skærer i dig selv.”
Den dag min mor fandt ud af jeg cuttede var fordi hun havde kørt mig til psikriatisk skadestue på akut afdelingen. Men hun har slet ikke snakket med mig om det siden. Spurgte hende endda om vi kunne kæbe ting som jeg kunne rense og holde dem rene med, men hun sagde bare “det er vel ikke nødvendigt.” Og jeg blev selvfølgelig flov og svarede nej. Så købte jeg det selv med mine mega støttende veninder. Synes bare det er helt forkert jeg skal søge til jævnaldrende bare fordi voksne ikke tager det seriøst eller synes det er for skræmmende at snakke om

(16 år)
Kære Du
Det lyder til, at du har det rigtigt svært i øjeblikket. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det skal du ikke gå alene med.
Vi har brug for at blive set og forstået
Når jeg læser dit brev, så kan jeg godt forstå, hvis du er træt af det hele lige nu. For når man har det dårligt, har man brug for hjælp, og at der er nogle som lytter og forstår en. Men det lyder til, at der desværre har været en del situationer, hvor du har rakt ud efter hjælp, men ikke er blevet mødt af det, som du havde brug for. Det kan være vildt frustrerende når det sker, og man kan komme til at tabe modet.
Du skal vide, at jeg synes det er rigtigt sejt, at du alligevel har holdt ved og har forsøgt at få hjælp flere steder. Det kræver nemlig både at man er lidt modig og stædig – og det er gode evner at have.
Godt at høre, at der sker noget nu
Du skriver, at kommunen er begyndt at hjælpe. Det tænker jeg er super positivt, for så kan det være, at du kan få noget hjælp til at komme godt ovenpå igen. Derfor vil mit råd til dig også være, at fortælle dem du får hjælp af om, hvordan du har det. For så kan det være at i sammen kan finde ud af, hvad som kunne hjælpe dig til at få det bedre.
Gør noget godt for dig selv
Jeg tænker også, at det kunne være godt for dig nu, at huske at gøre nogle ting, som bare er rare og sjove. Det kunne være at se serier, gå i fitness, strikke, lytte til lydbøger eller hænge ud med dine veninder. Sådan nogle ting, hvor man kan slå hjernen lidt fra, og få tankerne over på noget andet. Jeg ved godt, at det ikke er det nemmeste i verden. Og det kommer heller ikke til at fikse dine problemer. Men måske det kunne være dig et pusterum i hverdagen?
Du kan se flere ideer til, hvad man kan lave for at få tunge tanker på afstand i artiklen Bryd tunge tanker når de køre i ring.
Hold fast i de gode veninder
Det lyder til, at du har nogle mega gode veninder. Derfor tænker jeg også, at du har en stor styrke i dem, fordi de kan støtte dig, når det bliver svært. Og du kan støtte dem tilbage, hvis de går gennem svære perioder. Derfor tænker jeg også, at i endelig skal blive ved med at snakke om, hvordan det går. Men også sørge for at lave nogle hyggelige ting sammen, som bare er rare eller sjove.
Snak med mor igen
Nogle forældre har svært ved at finde ud af hvordan søren, de skal opføre sig overfor deres børn, når børnene har det svært. Det kan der være mange grunde til. Derfor kan jeg heller ikke sige, hvorfor din mor ikke har talt med dig. Måske behøver du ikke give helt op på hende endnu? Hvis din mor ikke helt ved, hvad hun skal gøre, så kan det måske hjælpe at fortælle hende, hvad du har brug for.
Du kan fx. prøve at sige til din mor “Mor, jeg ved godt, at det er nogle svære måneder, men jeg kunne rigtigt godt tænke mig, hvis vi kunne snakke om det. For der er mange ting, som fylder lige nu”. Jeg kan ikke love dig, at det vil virke, men så ved din mor i hvert fald, at du godt kunne tænke dig at snakke om det.
Du kan finde mere inspiration i vores Guide til at snakke med forældre om svære ting.
Tag fat i LMS
Du skriver ikke så meget i dybden om, hvad det er, som er svært i øjeblikket. Men du skriver, at du cutter. Cutting er typisk det, man kalder en coping mekanisme. En copingmekanisme er noget man gør, når man har svært ved at håndtere svære følelser i kroppen. Så kan cutting give en et godt pusterum fra det, som fylder indeni. Men det er ikke en holdbar løsning i længden, da cutting ikke løser årsagen til problemet.
Du kan læse mere i vores artikel: 8 kærlige råd til dig, der cutter.
Hvis du har lyst, så er der også et rådgivningstilbud, der hedder LMS, hvor man kan få hjælp, hvis man cutter. Det er anonymt, gratis og de er helt vant til at snakke med unge. Du kan kontakte dem på alt fra chat og sms til video og personlige samtaler.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at de her svære måneder begynder at blive lidt lettere igen nu. Jeg hepper i hvert fald på dig. Kram herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper