Hej Mindhelper
Jeg er en dreng på knap 14 år, der tumler med mange tanker og bekymringer. Det hele startede med, at nogle af mine venner begyndte at småstjæle i supermarkedet. Jeg fortalte om det til mine forældre, som kontaktede skolen, og nu synes alle at jeg en sladrehank/stikker. Det er ikke rart.
Jeg tænker også rigtigt meget over mange ting – og er usikker på min sexualitet – jeg har bl.a. onaneret sammen med nogle af mine venner og vi har rørt ved hinandens p…. Er det unormalt?
Jeg er generelt ret usikker på mig selv – mit selværd er lavt, og jeg piller/bider meget negle.
Håber I kan hjælpe:-)

(Dreng, 13 år)
Hej Dreng på knap 14
Det er mega svært, hvis man går rundt med en masse tanker og bekymringer, som man ikke kan få svar på. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
De andre stjæler
Det lyder mega hårdt, at de andre synes, at du er en sladrehank. For man må selvfølgelig ikke stjæle fra supermarkederne og det er fuldstændigt i orden, at du snakkede med dine forældre om det, så det kunne blive stoppet. Jeg synes faktisk det er super sejt, at du ikke bare lukkede øjnene for det, men faktisk gjorde noget ved det. Jeg er sikker på, at de andre udmærket godt vidste, at det er forkert at stjæle. Det er heller ikke sikkert, at de har haft lyst til at stjæle – nogle gange gør unge ting, fordi de føler sig pressede til det. Jeg kunne godt forestille mig, at der er nogle af dine venner, som er glade for, at det blev stoppet, men som ikke tør sige det. På et tidspunkt holder de nok op med at synes, du er en sladrehank. Sådan nogle ting går for det meste over med tiden. Men hvis de bliver generende eller ubehagelige overfor dig, så må du prøve at tage fat i en lærer eller dine forældre. For det er selvfølgelig ikke okay.
Seksualitet?
Du spørger, om det er unormalt at man onanerer og udforsker sin seksualitet sammen med ens venner. Men det er helt normalt – det er der rigtigt mange unge, som har gjort før jer. Du kan læse mere om onani her på sexliniens side, hvor de faktisk også skriver, at det er almindeligt at onanere flere sammen. Selvom man onanere sammen med andre, så betyder det ikke, at man er homoseksuel eller biseksuel. Man kan sagtens udforske sin seksualitet uden det har noget med det at gøre. Hvis du er interesseret i at læse mere om seksualitet, kan du trykke på linket.
Om at bide negle
Jeg tror rigtigt mange kan nikke genkendende til, at være usikker og så komme til at bide/pille i sine negle. Det er nemlig sådan en vane man godt kan få, hvis man er lidt nervøs. Så kan det føles lidt trygt at bide negle. Men det kan være en rigtig træls vane og derfor er der også mange neglebidere, som ville ønske de kunne lade være. Vi har skrevet en artikel om, hvordan man bryder dårlige vaner, som måske kan være hjælpsom for dig. For det kan være super svært, at stoppe med at bide negle. Du kan også bede dine forældre om at købe noget der hedder God negl på apoteket. Det er sådan en væske, man kan smøre på neglene, som smager rigtigt grimt. Hvis man så kommer til at putte neglene i munden, så opdager man det rigtigt hurtigt og kan prøve at stoppe bideriet.
Selvværd
Det kan være rigtigt svært, hvis man oplever at have lavt selvværd. Så kan man godt gå rundt med en følelse af usikkerhed eller ikke føle sig god nok. Det kan især godt ramme en mens man er ung/teenager, fordi der sker så mange ting i ens liv. Så kan man godt komme til at tro, at alle andre bare har styr på deres liv, mens man selv er super usikker på sig selv. Er det noget i den stil, som du oplever? Hvis det er det, så kan du prøve at læse vores artikel med 7 gode råd til dem, som oplever lavt selvværd eller vores nødhjælpskasse til dem, som er meget bekymrede.
Snak med nogen om det
Et rigtigt godt råd til dig er, at få snakket med nogen om selvværd og usikkerhed. Det er nemlig super svært, hvis man går rundt med sådan nogle tanker helt alene. Så kan de godt blive værre. Hvis du er tryg ved at snakke med dine forældre, så kunne de måske være rigtigt gode at snakke med. Ens forældre er nemlig tit dem, som er allertættest på en i ens hverdag. Og fordi de elsker en, så vil de næsten altid gerne hjælpe en. Så kan de støtte dig og snakke med dig, hvis du føler dig usikker på dig selv. Dine forældre har sikkert også selv prøvet, hvordan det er, at have lavt selvværd eller føle sig usikker på sig selv.
Snak med en anden voksen
Hvis du ikke så gerne vil snakke med dine forældre, så kunne du måske snakke med en anden voksen, som du er tryg ved. Det kunne være en bedsteforældre, storesøster, moster, skolelærer eller sportstræner. Bare det er en, som du er tryg ved at snakke med. Næsten alle mennesker har prøvet at have perioder, hvor deres selvværd var lidt lavt. Derfor kan de fleste også sagtens sætte sig ind i, hvordan det er at være usikker på sig selv.
Snak med dine venner
Hvis du har nogle gode venner, så kan du også prøve at snakke med dem om, hvordan du har det. De kender dig sikkert rigtigt godt og kan sætte sig ind i, hvordan det er at være på jeres alder og føle sig lidt usikker på det hele. Det kan være en rigtig rar støtte.
Der sker en masse ting i ens liv, når man er ung/teenager. Og det er helt normalt at opleve usikkerhed, bekymringer og have mange spørgsmål. Jeg håber at mit svar har kunne hjælpe dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper