Spring til hovedindhold
Udgivet: 13/12/2020
Hej Mindhelper
Mit navn er K, og jeg er på mit 3. år i gymnasiet. I hele mit liv har jeg døjet med angst, specifikt sygdoms- og panikangst. Jeg havde det senest i 2015, men nu er det begyndt at komme frem igen. Al min angst er centreret omkring mit hjerte. Om natten ville jeg anfald med voldsom skælven og frygt for at jeg skulle dø. Jeg er bange for at jeg har uregelmæssig hjertebanken, kræft i hjertet, risiko for hjertestop og andet. Jeg føler tit mit hjerte slår dobbelt og banker meget hurtigt og kraftigt. Hvis jeg under en periode med høj hjertebanken rejser mig op hurtigt efter at have ligget ned, eller bøjer mig ned for at samle noget op, kan hjertebanken forværres. Jeg har virkelig svært ved at falde til ro, og mine tanker er værst om morgenen og inden jeg går i seng. Jeg har været til lægen og fik taget et EKG (hjertediagram), samt en blodprøve, hvilket begge viste, at der ikke var noget galt. Det hjalp meget i et par uger, men nu er det vendt tilbage igen. Jeg tror stadig at der er noget galt med mit hjerte, og at jeg snart dør. Jeg kan ikke håndtere det godt, og det er ved at drive mig til vanvid, jeg har nogle gange haft lyst til at dø, fordi det er en forfærdelig følelse.

(Dreng, 19 år)
Hej K.
Det lyder som om, at du går igennem en rigtig svær periode lige nu, hvor sygdomsangsten fylder rigtigt meget. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Jeg har forøvrigt lige fjernet dit navn. Det er bare så du bliver ved med at være så anonym, som mulig.
Sygdomsangst
Når jeg læser dit brev, så kan jeg sagtens forstå, hvis du er rigtigt udmattet og frustreret over angsten. For frygten for hjertet er begyndt at fylde rigtigt meget og det gør dig rigtigt bange. De symptomer, du beskriver, er helt normale at opleve, når man har sygdomsangst. Du beskriver at få anfald om natten med skælven og være bange for at dø. Det kalder man også et panikanfald eller angstanfald. Og selvom det er super ubehageligt, så er det ikke farligt. Det er kroppen, som går i alarmberedskab, selvom der ikke er nogen grund til det.
Kroppen er nemlig bygget til at kunne gå i alarm lynhurtigt. Det kommer helt tilbage fra dengang, hvor vi mennesker vandrede rundt ude på en savanne og skulle prøve at undgå at blive spist af bjørne eller blive angrebet af andre stammer. Så var det rigtigt smart, at kroppen var super opmærksom på fare. Og at hjertet lynhurtigt kunne begynde at pumpe en masse blod ud i kroppen, så vi havde en masse ilt i blodet til at løbe fra vrede bjørne. Sådan fungerer kroppen stadigvæk. Det kan være rigtigt smart, hvis man er ved at blive kørt ned af en bil og hurtigt skal hoppe til siden. Men den alarmfunktion kan godt gå af, selvom der ikke er nogle farer til stede. Det er det der sker, når man har angst.
Hjertebanken
Hvis man har angst, så er det naturligt, at man bliver meget fokuseret på de fysiske symptomer. Følelsen af uregelmæssig, hurtigt og kraftig hjertebanken, følelsen af  dobbeltslag og måske trykken for brystet er helt normale symptomer at opleve, hvis man har sygdomsangst. Men det er ikke farligt. Rigtigt mange med angst beskriver, at angsten er værst om morgenen eller om aftenen. Det er ofte fordi, at det er der, man har mest ro til at lægge mærke til angsten og tankerne om, hvad der mon kan være galt. Det kan godt gøre angsten værre.
Hvis man rejser sig op rigtigt hurtigt, så vil hjertet begynde at banke hurtigere. Det er en helt normal fysisk reaktion på, at kroppen bevæger sig og sender signaler til hjernen om, at hjertet skal pumpe mere blod ud i kroppen, så man har energi til at bevæge sig. Pulsen stiger og det sker for alle mennesker, hvis de rejser sig op hurtigt. Men hvis man har sygdomsangst, vil man lægge mere mærke til det. Derfor er der ikke noget galt med din hjerte, når du kan mærke det baker hurtigere.
Hvis lægen har sagt, at dit hjerte fungerer fint og EKG’en og blodprøven har vist, at der ikke er noget galt med hjertet, så er der ikke noget problem i, at hjerterytmen stiger, er meget kraftig eller hjertet slår en ekstra gang. Tværtimod kan du sætte det lidt på en spids og sige, at hvis du kan mærke hjertet banke, og at hjerterytmen både kan stige og falde af sig selv, så betyder det, at hjertet virker som det skal. Og at dit hjerte er raskt og klar til at pumpe en masse blod ud i kroppen på dig, hvis du får brug for at spurte alt hvad remmer og tøj kan holde til.
Artikler om angst
Jeg vil anbefale dig, at gå lidt på jagt i artiklerne i vores tema om angst. For der står en masse god information om, hvad angst er for noget, hvordan den kan se ud, og hvad man kan gøre ved den selv. Derudover kan du prøve at læse vores artikel om søvnproblemer. Der er nemlig nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan falde til ro om aftenen. Og nogle øvelser, som du kan prøve af.
Tag en tur til lægen igen
Hvis man har angst, så er der hjælp at hente derude. Man kan godt få behandling, så angsten bliver nemmere at håndtere. Derfor er det vigtigt, at du tager en tur til lægen igen og fortæller lægen, at du har brug for hjælp til at håndtere sygdomsangsten. Så kan dig og lægen snakke om, hvordan du bedst kan blive hjulpet. For nogle kan det være nok at snakke med lægen, andre har brug for medicin eller en henvisning til en psykolog. Det vigtigste er, at du ved, at man godt kan få hjælp, når man har det, som du har det lige nu. Og det er der tusindvis af danskere, som får hvert eneste år. Det er helt okay, at have brug for en hjælpende hånd til at komme ovenpå igen.
Er der nogen omkring dig?
Du skriver ikke noget om, om der er nogen omkring dig i øjeblikket. For hvis man går igennem en periode, hvor angsten fylder rigtigt meget, så kan det være rigtigt rart, at have nogle at snakke med om det. Måske kunne det være dine forældre? Eller nogle andre, som du er tryg ved. Så kan du prøve at snakke med dem om dine oplevelser med angsten. Det kan nogle gange være med til, at lette lidt af byrden, hvis man ikke går alene med sine oplevelser.
Ring til Angsttelefonen
Jeg kommer til at tænke på, om du kender til Angsttelefonen? Angstelefonen er en frivillig telefonrådgivning, som hører under Angstforeningen. Der kan man ringe ind og få støtte og rådgivning omkring angst. Deres frivillige er super søde og rigtigt dygtige, og de ved en masse om angst. Det kan være en rigtig rar måde at snakke med nogen om din angst og hvordan søren, du lige håndterer den, når den blusser op på den her måde. Så måske kunne det være noget for dig? Det er helt gratis og anonymt, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem.
Livslinien
Hvis man har det dårligt i en periode, så kan man godt blive så desperat, at man kan få tanker om ikke at have lyst til at være her længere. De tanker kommer, fordi det hele bliver uoverskueligt og man føler sig klemt oppe i et hjørne, og ikke kan se nogen løsning på ens problemer. For nogle bliver det til selvmordstanker. Hvis du oplever selvmordstanker, så er det vigtigt, at du reagerer på det. Og tager en tur til lægen og snakker med lægen om det. For det er alt for svært til, at du skal gå med det alene. Det er der ingen mennesker, som fortjener.  Og heldigvis kan man sagtens få det godt igen, selvom man bliver ramt af selvmordstanker.
Jeg vil også anbefale dig, at prøve at ringe til Livslinien og snakke med dem om tankerne. Livslinien er en frivillig rådgivning, hvor man kan ringe eller skrive ind anonymt, hvis man oplever selvmordstanker eller bare har spørgsmål omkring det. De er super søde og dygtige. Og de er helt vant til at snakke med unge. Dem kan du være helt trygge ved at kontakte.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og du snart kommer ovenpå igen. Masser af varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper