Hej Mindhelper
Min veninde fra gymnasiet er begyndt at træne rigtig rigtig meget. Det startede bare med uskyldige intentioner om en flot sommerkrop, men nu træner hun to gange om dagen og spiser 900 kalorier. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad jeg som veninde kunne gøre for at hjælpe hende ud af den onde cirkel hun er kommet ind i, for det er virkelig ubehageligt at se hvordan hun ændrer sig både fysisk og personlighedsmæssigt. Jeg vil rigtig gerne hjælpe hende, men jeg ved ikke helt hvordan.

(17 år)
Kære Du
Det kan være rigtig hårdt, når folk man holder af, ikke har det godt. Og man bare gerne vil hjælpe dem med, at få det bedre. Derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet herind, og delt dine tanker.
Det er ikke dit ansvar
Det lyder som om, at du holder rigtig meget af din veninde. Og at det bekymre dig, at hun køre sig selv meget hårdt for tiden. Ud fra hvad du skriver i dit brev, lyder det til at din bekymring giver rigtig god mening. Og jeg forstår godt, at det kan være ubehageligt, at stå på sidelinjen og se på, og ikke rigtig vide hvad man skal stille op. Det er i sådan nogle situationer vigtigt at huske på, at selvom du holder rigtig meget af din veninde, er det ikke dit ansvar, at hun får det bedre. Det er nemlig et alt for stort ansvar at have og i sidste ende, er det kun din veninde der kan beslutte, om hun vil ændre hendes vaner.
Tal med hende om det
Jeg tænker, at det kunne være en god ide, at snakke med sine veninder om, at du er bekymret for hende. Det kan godt være lidt grænseoverskridende at gøre, og mange oplever at det kan være lidt svært at finde ud af, hvad der lige er passende at sige. Men ofte er det sådan, at bare man siger noget, så betyder det ikke så meget præcis hvad man siger. Det kan bare være noget helt simpelt som “Hey, jeg ved at du træner rigtig meget og ikke spiser så meget for tiden, det gør at jeg bliver bekymret for dig. Hvordan har du det?”. Du kan læse denne artikel med gode råd, til hvad man kan gøre, hvis man er bekymret for en ven. Jeg tænker også at det ville være rigtig godt, at sige til din veninde, at hun skal fortælle en voksen om hvordan hun har det.
Fortæl det til en voksen
Har din veninde snakket med en voksen om, hvordan hun går og har det?. Det kan godt være, at din veninde ikke er interesseret i, at tale med en voksen. Men i sådan en situation, er det helt okay, at fortælle det til en voksen alligevel, også selvom din veninde måske ikke vil have det. Du kan for eksempel fortælle det til dine forældre, en gymnasielærer eller din venindes forældre. Det er nemlig super vigtigt for din egen skyld, at du ikke går med din bekymring alene. Og at du kan lægge det ansvar du føler for din veninde lidt væk, så der er nogen voksne der kan tage over. De voksne kan nemlig også være med til at hjælpe din veninde, med hvordan hun kan få det bedre.
Tag fat i LMS
Kender du LMS? LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Og i LMS ved de en helt masse om det, at have problemer med mad og motion. LMS er både for mennesker med spiseforstyrrelser og for deres pårørende. Og i LMS kender de en masse til, hvad det vil sige at være pårørende til en, der har et svært forhold til mad og motion. Så måske kunne det være en hjælp for dig, at tage fat i dem.
Jeg håber, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at din veninde snart får det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper