Hej
jeg har en veninde der cutter. og jeg dømmer hende ikke før jeg har selv været hvor hun er nu… men hun tror ikke på at jeg har været samme sted fordi jeg fik ikke ar af det. men nu hvor jeg prøver at få hende til at stoppe siger hun bare at jeg ikke ved hvordan hun har det. men hun bliver værre og værre. hun snakker dagligt om at hun vil dræbe sig selv, så jeg er meget lost på hvad jeg skal gøre.

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Hvor lyder du bare som en god og omsorgsfuld veninde, der virkeligt bekymrer sig for din veninde. Og hvor må det også være svært for dig at have en veninde, der har det så svært. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Din veninde har det rigtigt svært
Det lyder som om, din veninde har det rigtigt svært for tiden. Og det lyder som om, du er en mega omsorgsfuld veninde, der virkeligt gør alt, hvad du overhovedet kan for at hjælpe din veninde. Og for at hun føler sig forstået og lyttet til. Men når man har det rigtigt svært, som din veninde her så kan man godt have en tendens til at lukke sig ind i sig selv. Og så kan man nemt få den her føleelse af, at der ikke er nogen i hele verden, der forstår en. Så din veninde lukker dig ikke ude, fordi hun vil være dum eller tarvelig. Og det er heller ikke din skyld, at din veninde gør, som hun gør. Hun gør det, fordi hun har det rigtigt svært lige nu, og derfor har svært ved at rumme de ting, som andre omkring hende fortæller hende.
Du skal ikke stå med det alene
Du skriver, at din veninde dagligt snakker om, at hun vil slå sig selv ihjel. Det er et udtryk for, at det gør rigtigt, rigtigt ondt indeni din veninde lige nu. For når man siger sådan, så er det altid fordi, der er noget indeni, der gør så ondt, at man bare gerne vil have det til at holde op. Men når din veninde har det så svært, at hun faktisk har selvmordstanker, så er det ikke noget, som du skal hjælpe din veninde med alene. Det er det alt for tungt til. Det er nogle voksne, der er omkring hende og kan passe på hende hele tiden, der skal hjælpe hende med at få det godt igen.
Derfor er mit allerbedste råd til dig også, at du skal prøve at snakke med din veninde om, om det kunne være okay, at I to sammen snakkede med en voksen om, hvordan hun har det. Fordi du er bekymret for hende og rigtigt gerne vil hjælpe hende, fordi du holder af hende. Men at det her simpelthen er for stort til, at du kan hjælpe hende alene. Det er ikke så vigtigt, hvem I starter med at snakke med. Det skal bare være en voksen, som din veninde er tryg ved. Det kunne måske være dine forældre, det kunne være hende egne forældre, eller det kan være en rigtigt god lærer på jeres skole. Det vigtigste er bare, at I to får snakket med en voksen, så din veninde kan få den hjælp, som hun har brug for. Og så du kan få fjernet det her kæmpe ansvar fra dine skuldre, som det er at skulle passe på en veninde, der har det så svært.
Snak med de voksne alene
Der er en risiko for, at din veninde ikke har lyst til at snakke med en voksen. Måske fordi hun ikke kan rumme, at der er nogen, der skal hjælpe hende. Men hvis din veninde ikke vil snakke med en voksen sammen med dig, så er det rigtigt vigtigt, at du alligevel snakker med en voksen om, hvordan hun har det. Sådan så hun kan få noget hjælp. Det er selvfølgeligt en god idé at fortælle din veninde, at du går til en voksen selv så, når du gør det. Sådan så hun er advaret om, at der nok snart er nogle voksne, der gerne vil snakke med hende.
Det er igen ikke så vigtigt, hvilken voksen du snakker med. Hvis du er mest tryg ved at snakke med dine egne forældre om det, så kan du sagtens gøre det. Så kan dine forældre tage fat i din venindes forældre eller en lærer på jeres skole. Men hvis du synes det er nemmere at snakke med en lærer oppe i skolen om det, så kan du også gøre det. Eller du kan tage fat i hendes forældre, hvis du synes, det er rarere at gå direkte til dem, så du ved, at de får det at vide.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det lyder lidt grænseoverskridende at skulle snakke med de voksne uden, at din veninde vil have det. For det er ikke ret fedt at gå imod andes vilje. Slet ikke når det er nogen, som man holder virkeligt meget af og gerne vil blive ved med at være venner med. Men du går jo netop til de voksne, fordi du holder rigtigt af hende. Og fordi du bare vil, at hun får det godt igen. Forhåbentligt kan din veninde også godt selv se det, når hun lige er kommet sig over chokket.
Tag fat i LMS
Jeg tænker på, om du kender LMS? LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Og det er en forening, der arbejde for at hjælpe mennesker, der enten kæmper med en spiseforstyrrelse eller med selvskade. Men LMS hjælper faktisk også pårørende til folk, der kæmper med selvskade eller spiseforstyrrelse. Det vil sige for eksempel sådan en som dig, der har en veninde, der cutter. Så hvis du har brug for at snakke med nogen om din veninde, der ved rigtigt meget om selvskade og cutting, så kan du altid tage fat i LMS.
Deres rådgivere er super dygtige, og de er vant til at snakke med unge, der er rigtigt bekymrede for deres veninder. Samtidigt så har LMS rigtigt mange forskellige muligheder for, at du kan komme til at snakke med deres rådgivere, så du kan vælge den mulighed, du er mest tryg ved. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det. Det kan også være, at du kan overtale din veninde til at snakke med dem sammen med dig. Det kan være, det er lidt mindre skræmmende for hende at starte med at snakke med nogen, som slet ikke kender hende. Og som hun ikke lige kan risikere at støde ind i nede på gaden.
Pas godt på dig selv
Når man er veninder med nogen, som har det rigtigt svært, så kan man godt nogle gange komme til at glemme at passe på sig selv. Det er helt normalt, fordi man bruger så meget energi på at passe godt på sin veninde. Men det er super vigtigt, at du husker at passe godt på dig selv også. For det er rigtigt hårdt at være tæt på nogen, som har det rigtigt svært. Og det er ikke meningen, at du skal gå helt ned med flaget af at passe på din veninde.
En af de måder du kan passe godt på dig selv på, er ved at snakke med en voksen om, hvordan det er for dig, at din veninde har det så svært. Det kunne for eksempel være dine forældre, en lærer på din skole eller en helt tredje voksen, som plejer at være helt vildt god til at lytte til dig. Så skal du nemlig ikke gå med alle dine bekymringer og tanker alene. Og så har du nogen at støtte dig op af, hvis det bliver ekstra hårdt i en periode.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du og din veninde helt fredeligt kan komme frem til at snakke med en voksen sammen, som hun er tryg ved. Sådan så hun kan få noget hjælp til at få det bedre. Og så du ikke skal bære det mega tunge ansvar alene.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper