Hej
Jeg har igennem de seneste to år kæmpet meget med at håndtere min spiseforstyrrelse (BED).
Jeg lider af PTSD og angst, som jeg har fået hjælp med at bearbejde af diverse psykologer, mentorer, terapeuter osv.
Desværre har min spiseforstyrrelse aldrig været et fokuspunkt hos dem, så derfor søger jeg desperat efter hjalp andetsteds nu.
Igennem mine teenageår, har jeg udviklet et rigtig negativt slevbillede, og har generelt et elendigt selvværd.
Min spiseforstyrrelse fylder mere nu, end den nogensinde har gjort før, og jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre for at håndtere den, så jeg kan få mig en nogenlunde overskuelig hverdag igen.
Hele min dag er struktureret omkring, mad og i den forbindelse også at holde styr på, hvor mange kalorier jeg sådan cirka indtager i mine måltider.
Jeg skal helst ligge i et kalorieunderskud, motionere hver dag, tabe mig og ikke spise søde sager i løbet af ugen.
Når jeg overspiser, så har min oprindelige intention egentligt været, at jeg ville belønne mig selv ved at spise noget, jeg rigtig godt kan lide.
Desværre så ender det oftest ud med, at jeg ikke kan stoppe med at spise igen. Min overspisning bliver efterfulgt af en hel del skam og skyld, der gør det helt umuligt for mig, at være i selskab med andre mennesker.
Ugen efter min overspisninger (som oftest finder sted i weekenderne, til fødselsdage eller lignende) straffer jeg mig selv, ved at spise for lidt, motionere for meget og skælde mig selv ud mentalt.
Jeg kan ikke koncentrere mig i skolen, jeg gider ikke dyrke min sport og jeg er generelt bare meget ked af det hele tiden.
Jeg græder nogen gange op til flere gange om dagen, og har forfærdelige tanker om hvordan jeg ser ud, selve min personlighed, mine egenskaber og mit værd som menneske.
Jeg er desperat efter at få hjælp, men jeg aner ikke, hvor jeg kan finde den til lige netop denne slags problemer, så derfor skriver jeg ind til jer.
Hvad kan jeg gøre, for at håndterer det her?

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Jeg kan godt høre, at tankerne om spisning fylder rigtigt meget for dig. Og du har brug for hjælp, så du kan få en god hverdag igen. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det er et godt 1. skridt i rigtig retning.
Spiseforstyrrelse
Nu skriver du specifikt og spørger om, hvor man kan få hjælp til den slags problemer, som du oplever. Derfor skriver jeg heller ikke så meget om spiseforstyrrelse i det her svar. Men mere om, hvor du kan gå hen for at få den helt rigtige hjælp for dig. For det tænker jeg er det, der fylder mest for dig lige nu? Er det rigtigt forstået? Du skal vide, at jeg synes det er super flot, at du rækker ud efter hjælp. Og heldigvis så er der hjælp at hente, hvis man har det ligesom dig. For du er langt fra den eneste, som har spiseforstyrrelse inde på livet og det kan sagtens blive godt igen, især hvis man får en hjælpende hånd på vejen.
Hvis du har lyst til at læse mere om spiseforstyrrelse, så kan du eventuelt læse denne artikel om værd at vide om spiseforstyrrelse, denne her om tvangsoverspisning og denne her med 9 gode råd til dem, som kæmper med spiseforstyrrelse. Der står nemlig en masse god information, som kan være mega rar at have, hvis man oplever spiseforstyrrelse.
Kontakt LMS
Jeg kommer til at tænke på, om du kender til den forening, som hedder LMS? LMS betyder Landsforeningen Mod Spiseforstyrrelse og selvskade. De er eksperter i netop spiseforstyrrelse og hjælper mennesker, som har det inde på livet. Der kan man få hjælp, støtte og rådgivning enten gennem LMS eller også skal de nok sørge for, at man bliver sendt i den rigtige retning.
Jeg tror, at det bedste råd jeg kan give dig er, at kontakte LMS. LMS vil være et rigtigt godt tilbud for dig, fordi de netop er eksperter i spiseforstyrrelse og hvordan man bedst kan blive hjulpet. Og så er de super søde og fuldstændigt vant til at snakke med unge. De har et hav af forskellige måder, man kan kontakte dem på. For eksempel på telefon, sms, chat eller mail. Og du kan være helt anonym, hvis du synes det er rarest. Dem kan jeg varmt anbefale dig at kontakte. De vil nemlig kunne hjælpe dig endnu bedre, end jeg kan. Og jeg er næsten sikker på, at de nok skal finde den helt rigtige hjælp til dig.
Kan du snakke med din psykolog?
Du skriver også, at du tidligere har fået hjælp fra psykologer og andre terapeuter. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er nogle af dem, som du vil kunne snakke med igen? Det kommer selvfølgelig lidt an på, hvor du har snakket med dem før. Men hvis det eksempelvis er hos en privatpraktiserende psykolog eller terapeut, så kan du måske få endnu et forløb hos en af dem? Det kan i hvert fald være rigtigt rart at snakke med en professionel, som allerede kender en lidt på forhånd, og som man måske er tryg ved og glad for at snakke med. Selvom spiseforstyrrelsen ikke har været et fokuspunkt tidligere, så kan det måske blive det denne omgang? Jeg ved selvfølgelig ikke, om det er en mulighed for dig, men hvis det er, så kan du jo overveje om det ville være en rar løsning for dig.
Man må altid tage til lægen
Hvis man oplever spiseforstyrrelse er det altid en god idé, at tage et smut til lægen. For lægen kan både være med til at tjekke op på, hvordan ens krop har det. Men lægen kan også sende en i retning af behandling, hvis man har brug for det.  Så sidder man sammen med lægen og snakker om, hvordan det går og hvilke symptomer, man oplever på spiseforstyrrelse. Og det er lægen helt vant til at snakke om, så det kan du være helt tryg ved at fortælle ham/hende.
Snak med nogen omkring dig
Hvis man har en spiseforstyrrelse, har man selvfølgelig brug for professionel hjælp. Men det kan også være meget rart at snakke med nogen, som kender en godt og kan støtte en i hverdagen. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er nogen omkring dig, som du kan snakke med om, hvordan du har det? Det kunne være dine forældre, nogle gode veninder, en sød moster eller yndlingslærer. Bare det er en, som du er tryg ved og som er god at snakke med. Det kan nemlig være rigtigt godt at have et pusterum for alle de svære tanker og følelser. Og måske en du kan ringe til, hvis følelsen af at skulle overspise rammer dig. Så kan de måske distrahere dig lidt og snakke dig lidt til ro, hvis det hele bare bliver for meget?
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig. Masser af varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper