Hej,
pige på 18
jeg har ikke lyst til at spise noget fordi at min familie siger hele tiden at jeg ikke skal blive for fed og føler at hvergang jeg spiser med dem bliver jeg set ned på, nu har jeg ikke lyst til at spise noget som helst.

(18 år)
Hej Pige på 18 år
Det er ubehageligt at føle at ens familie ser ned på en, når man spiser. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det.
Kroppen har brug for benzin
Du skriver, at din familie siger, at du ikke skal blive for fed. Det lyder ikke særligt rart. For det kan gøre ret ondt, når andre siger sådan noget til en. Og man kan godt komme til at føle, at man er forkert, når andre kommenterer på ens vægt og udseende. Derfor kan følelsen af at blive set ned på også godt titte frem. Og den kan være ret ubehagelig. Derfor giver det også mening, at du kan miste lysten til mad. Fordi mad på den måde kan være forbundet med den ubehagelige følelse. Men selvom lysten måske ikke er der lige nu, er det rigtig vigtigt stadig at få spist. For mad er kroppens benzin. Og ligesom en bil har brug for benzin for at kunne køre, så har kroppen også brug for mad for at kunne fungere ordentligt.
Nogle gange kan det hjælpe at slutte fred med ens krop og udseende. Så man ikke skal føle sig forkert, når man spiser. I vores artikel 5 tips til at slutte fred med sin krop og sit udseende står der nogle gode råd til, hvordan man lige så stille kan øve sig på det. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne hjælpe dig lidt på vej?
Snak med din familie om det
Når andre gør noget, som man bliver ked af, så er det helt okay at sige fra. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik fortalt din familie, at du bliver ked af det, når de siger, at du ikke skal blive fed. Og samtidig får sagt, at du gerne vil have, at de stopper med at sige det.
Nogle unge synes, at det kan være svært at få sagt fra og endnu mere, når det er over for deres egen familie. Er det mon noget, som du kan genkende? Hvis det er, så tænker jeg at der måske er et råd eller to i vores artikel Pas på dig selv: lær at sætte grænser, som kunne være hjælpsomme for dig?
Snak med dine venner om det
Når man går med nogle svære tanker og er frustreret over sin familie kan det være rigtig rart og lettende at tale med nogen om det. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske har en god veninde, en tante eller en helt tredje, som du kan tale med det om?
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Hos dem arbejder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Og de sørger derfor også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Du kan både droppe ind, få en tid hos dem eller fange dem på chat. Og uanset hvordan du kontakter dem, så vil de altid gerne lytte.
Det kan være mega ubehageligt at føle ens familie ser ned på en, når man spiser. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper