hej. Jeg skriver fordi at mine forældre har fundet ud af at jeg cutter de siger at jeg jo bare kan stoppe og i værste tilfælde tvangsindlægger de mig. Jeg fortalte dem det for trøst jo ikke for at få at vide at jeg gør ting forkert. Jeg fik det slet ikke bedre af det og bliver bare ved og ved men jeg går tit i t shirt osv. jeg bliver tvunget til at tage ud og bade tit og jeg er bange for de fanger mistanke. så er det muligt at jeg bliver indlagt?
jeg har også selvmordstanker jeg tror ikke at jeg kommer til at gøre det men jeg har heller ikke lyst til at leve som jeg gør. Jeg ville bare ønske nogle folk forstod mig lidt…
kh. XXXXXXXX

(13 år)
Kære du
Det lyder til at der er nogle ting lige nu, som er rigtig svære. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Hvad er cutting og hvorfor gør man det?
Dine forældre har fundet ud af at du cutter og siger at du skal stoppe, ellers så ender det med, at de tvangsindlægger dig. Men er det egentlig så nemt at stoppe, som de siger?
Det kan i hvert fald føles rigtig svært at se hvordan man bare lige skulle stoppe, når man står midt i det.
For cutting, og selvskade generelt, er det man kalder en copingstrategi. Det betyder, at det er noget man gør, når man har brug for hjælp til at håndtere noget af det, som er svært indeni.
Det kan fx være nogle følelser, som gør rigtig ondt indeni. Eller nogle ubehagelige tanker, som er rigtig svære at gå og tænke på.
Fordi når man cutter, så fjerner det fokus fra de ting indeni, som er svære. Problemet er bare, at selvom det hjælper på den korte bane, så hjælper det ikke på den lange.
For cuttingen fjerner nemlig ikke det, som er svært indeni. Derfor får man tit lyst til at cutte igen. Og hvis man så ikke får hjælp til det, som er svært indeni, så bliver man bare ved med at cutte.
Så i stedet for kun at kigge på hvordan man stopper med at cutte. Så kan det være en rigtig god ide, også at kigge på hvorfor man cutter, og hvad det er som er svært indeni.
Hvad kan du gøre?
Når jeg læser dit brev, så lyder det som, at du egentlig gerne vil have det bedre, og bare gerne tale med nogen som forstår dig.
Det kan jeg godt forstå. Vi mennesker har nemlig brug for at møde andre, som kan forstå hvordan vi har det.
Derfor er det allerbedste, du kan gøre, at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det er ikke så vigtigt, hvem du taler med. Det vigtigste er bare, at du får snakket med nogen, som du stoler på og er trygge ved, om det.
For jo længere tid man går med sine problemer alene, jo større vokser de sig ofte.
Derfor har vi samlet 5 forslag til, hvem du kan gribe fat i, og en masse andre gode råd i vores artikel: Cutting – 8 kærlige råd til dig, der cutter
Her finder du ikke kun en masse gode råd til hvad du kan gøre, men kan også se nogle videoklip med Karen, som selv cuttede fra hun var 14-16 år.
Kan dine forældre tvangsindlægge dig?
Du skriver, at du er bange for at dine forældre fatter mistanke om at du cutter. Og spørger derfor, om dine forældre kan tvangsindlægge dig, som de siger de vil?
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at vi her i Brevkassen ikke ved nok om tvangsindlæggelser, til at give dig det helt rigtige svar. Det skal du snakke med nogle andre om, som ved meget mere om det.
Men jeg har alligevel prøvet at undersøge det lidt for dig alligevel. På Sundhed.dk’s hjemmeside står der, at der er to ting, som skal være opfyldt før, at man kan blive tvangsindlagt:
1. At man er til fare for sig selv eller andre
2. At man ikke kan få det bedre, medmindre man bliver indlagt
Men sådan som jeg læser dit brev, så lyder det ikke til at du opfylder punkterne.
Hvis du har lyst til at tale med nogen om det, der er svært
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen om de ting som er svære, så kan jeg varmt anbefale dig Børnetelefonen.
Hos Børnetelefonen sidder der en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med børn og unge, som har det svært.
Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis man har brug for at nogle lytter og forstår en, som den man er. Du kan chatte med dem eller snakke med dem over telefon.
Hvis du har lyst til at tale med nogen om at cutte
Hvis du i stedet for også synes det kunne være rart at snakke med nogen om cutting, så kan jeg varmt anbefale dig at kontakte Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade.
Her møder du søde rådgivere, som ved rigtig meget om cutting og hvordan man kan få det bedre.
Hos Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade, bliver du kun mødt af søde og forstående voksne, som altid er klar på at lytte og snakke om de ting, som er svære.
Ud over det, så ved de helt sikkert også en masse om tvangsindlæggelser og indlæggelse generelt. Så de kan helt sikkert svare dig på, om dine forældre kan få dig tvangsindlagt eller ej.
Ligesom Børnetelefonen, kan du enten chatte med dem eller ringe til dem på telefonen. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Når man ikke har lyst til at leve, som man gør nu, så kan det være rigtig svært at vide hvad man skal gøre. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper