Hej brevkasse
Jeg har haft spiseforstyrrelse i næsten et år nu. Jeg føler kun det er blevet være, på alle punkter. For nu er jeg begyndt at blive meget voldsom, ved at slå og sparke men jeg kan ikke styre det- hved det lyder skørt. jeg føler det kan grundes at jeg er begyndt at virke meget opgivende, og føler bare aldrig det går over. Tænker allermest bare at jeg gerne vil død og væk fra dette forbandede liv, som jeg ikke kan kende mig selv i mere…
Har virkelig brug for hjælp. Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Du har det hammersvært for tiden, og så kan det være svært at finde ud af, hvad man skal gøre for at få det bedre. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp, og det er det første skridt på vej imod at få det bedre.
Det kan blive godt igen
Det lyder som om, du har kæmpet med en spiseforstyrrelse ret længe nu. Og at du faktisk også går ret alene med det. Det forestiller jeg mig er rigtigt svært, for det er super hårdt, når der flytter en spiseforstyrrelse ind hos en. For sådan en spiseforstyrrelse kan virkeligt komme til at fylde meget. Når en spiseforstyrrelse flytter ind hos en, så kan den godt få en til at gøre en hel masse ting, som man faktisk slet ikke har lyst til. Simpelthen fordi spiseforstyrrelsen på en måde har overtaget styringen. Så når du bliver rigtigt voldsom og begynder at sparke og slå, så tænker jeg ikke, at det er dig, der reagerer sådan. Det er spiseforstyrrelsen, der tager over og får dig til at reagerer sådan.
Derfor giver det også super god mening, at du oplever, at du ikke kan styre det. Men det må være rigtigt ubehageligt at have det sådan. Og det er et tegn på, at du har det rigtigt svært. Derfor er det vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Sådan så du kan få hjælp til at finde ud af, hvad du kan gøre, når spiseforstyrrelsen tager over, og så du kan få hjælp til at få det bedre. For selvom det måske kan føles som om, at spiseforstyrrelsen er en hård nød at knække, så er det muligt at få det godt igen. Og det er heldigvis sådan, at mange af dem, der kæmper med en spiseforstyrrelse, får det godt igen med den rigtige hjælp.
Snak med nogen
Når jeg læser dit brev, så lyder det ikke som om, du får noget hjælp til din spiseforstyrrelse. Derfor er mit bedste råd til dig også, at du skal snakke med nogen om, hvordan du har det, så du kan få noget hjælp. For en spiseforstyrrelse er ikke noget, som du skal kæmpe dig igennem alene. Det er det alt for tungt til. Det ville være for tungt for selv den stærkeste person på jorden. Men den eneste måde du kan få hjælp på, er ved at fortælle nogen, hvordan du har det. For hvis du ikke fortæller, at du har det svært, så kan folk omkring dig ikke vide, at du har brug for hjælp. Derfor tænker jeg på, om der mon er nogen omkring dig, som du er tryg ved at snakke med?
Hvis du kan, tænker jeg, at det ville være rigtigt godt at snakke med dine forældre. Det er nemlig dem, der har allerbedst mulighed for at hjælpe dig. Og jeg gætter på, at de også rigtigt gerne vil hjælpe dig, fordi de holder af dig og vil dig det bedste. Men hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, så kan du også snakke med en anden voksen. Det kunne for eksempel være en lærer på din skole eller en anden fra din familie. Det vigtigste er nemlig bare, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det, så du kan få noget hjælp.
Hvis det er for svært for dig at skulle fortælle det, når du står ansigt til ansigt med den, du gerne vil snakke med, kan du skrive det i et brev. Så kan den du gerne vil snakke med læse brevet og snakke med dig om det bagefter. Det gør det nogle gange lidt nemmere, fordi du så ikke skal sige så meget selv.
Tag fat i Livslinien
Du skriver, at du egentligt allerhelst bare vil dø, så du kan komme væk fra dit liv. Det er slet ikke unormalt at få det sådan, når man står midt i noget, som er rigtigt svært. Men det er for det meste ikke livet, man gerne vil væk fra. For det meste er det alt det, som er svært, man gerne vil have til at holde op med at gøre ondt. Og så kan døden nogle gange godt komme til at føles som den eneste udvej, men det er det ikke. Som jeg skrev i det første afsnit, så er det heldigvis muligt at få det godt igen.
Derfor vil jeg rigtigt gerne gør dig opmærksom på Livslinien. Dem skal du tage fat i, hvis tankerne omkring, at du gerne vil dø, kommer til at fylde for meget. Hos Livslinien sidder der nemlig nogle super dygtige rådgivere klar til at snakke med dig om de tanker. Og de frivillige rådgivere er vant til at snakke med unge, der har det så svært, at de bare gerne vil væk herfra. Så de ved godt, hvor ondt livet gør, når man har det sådan. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du endelig bare gøre, hvis du har brug for det.
De kan også hjælpe hos LMS
Jeg kommer til at tænke på, om du mon kender LMS? LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, og de er eksperter i blandt andet spiseforstyrrelser. Derfor ved de også rigtigt meget om, hvor man kan få hjælp henne, hvis man kæmper med en spiseforstyrrelse. Og så kan man også altid tage fat i deres rådgivning, hvis man kæmper med en spiseforstyrrelse og har brug for nogen at snakke med. Så jeg tænker også, at det kunne være en rigtigt god idé at tage fat i dem.
Der er rigtigt mange forskellige muligheder for at komme til at snakke med de frivillige rådgivere hos LMS, så du kan vælge den mulighed, du er mest tryg ved. De frivillige rådgivere har snakket med mange unge, der har kæmpet med spiseforstyrrelser, så de ved godt, det kan være svært at snakke om. Og de skal nok gøre, hvad de kan for at hjælpe dig. Du kan også være helt anonym hos LMS, så dem kan du trygt tage fat i.
Tag et smut forbi lægen
Jeg tænker også, at det er lidt vigtigt, at du tager et smut forbi din læge. Din læge er nemlig også en af dem, der kan hjælpe dig med at få hjælp til din spiseforstyrrelse. Men udover det så er det også en god idé lige at blive tjekket af sin læge, hvis man kæmper med en spiseforstyrrelse. Hvis man ikke spiser helt, som man skal, så kan man nemlig godt komme til at mangle nogle ting, som er vigtige for at kroppen kan fungere. Derfor er det vigtigt at blive tjekket, så lægen kan holde øje med, at alt er som det skal være.
Det kan føles som om, det er en rigtigt hård nød at knække, når man kæmper med en spiseforstyrrelse, men det kan godt lade sig gøre med den rigtige hjælp. Derfor håber jeg også meget på, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og som har givet dig inspiration til, hvor du kan finde hjælp henne.
De bedste hilsner fra en Mindhelper