Hejsa. Jeg slår mig selv og det har jeg gjort i rigtig lang tid, når jeg bliver rigtig sur og vred. Jeg ville vide om der var en måde at stoppe det, uden at tale med nogen om det, eller om der var en måde hvor jeg kan stoppe med at slå mig selv i hovedet, men stadig få vreden ud på en fysisk måde, som er let tilgængelig, omkring når som helst.
Hilsen mig.

(13 år)
Kære dig
Det lyder rigtig hårdt, at du bliver nødt til at slå dig selv, når du bliver rigtig sur eller vred.
Derfor er det også godt, at du har skrevet til os og bedt om hjælp. For der er helt sikkert en måde at stoppe det på.
Hvorfor kan det være rart at slå sig selv?
Du skriver, at du slår dig selv og har gjort det i lang tid, når du bliver vred
Der er rigtig mange måder at håndtere vrede på. Nogle råber, nogle græder og andre kan finde på at gøre sig selv ondt. Og det lyder til, at du gør det sidste.
Men hvorfor er det egentlig, at man gør det?
At gøre ting på sig selv, der gør ondt, kan være et tegn på, at der er nogen indeni, som er svært.
En ond cirkel
Derfor kan det også hjælpe med at fjerne fokus fra det som er svært, hvis man gør sig selv ondt. Nogle gange er det måske nemmere at tænke på den smerte, som slagene giver, end de følelser som man har indeni.
Men selvom smerten kort kan give én en pause fra det, som er svært, så har de svære følelser det med at vende tilbage. Så får man lyst til at slå sig selv igen, og sådan kan det blive ved.
Kort sagt: så kan det være en rigtig ond cirkel at være fanget i.
Hvad skal du gøre?
Heldigvis er der flere steder, hvor du kan få hjælp.
En af de steder du kan starte, er vores artikel: Værd at vide om selvskade. Her står der en masse gode råd til, hvor og hvordan du kan få hjælp til at stoppe med at slå dig selv.
En af rådene er fx, at i stedet for at slå dig selv, så prøver du at gøre noget andet. Det kunne fx være, at når du blev rigtig vred og fik lyst til at slå dig selv, så lukkede du øjnene og tæller til 10.
På den måde håndterer du vreden på en rar og fredelig måde, som ikke går ud på, at du gør dig selv ondt.
Snak med nogen om det
Selvom du skriver, at du helst gerne vil stoppe med at slå dig selv, uden at tale med nogen om det, så synes jeg stadigvæk, det ville være en rigtig god ide.
For ofte når der er noget som er svært, så er det bedste man kan gøre, at snakke med nogen om det.
Det kan være dine forældre, nogle af dine gode venner eller fx en lærer på din skole, som du godt kan lide.
Det vigtigste er bare, at det er en som du er tryg ved og stoler på.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe samtalen an, så kan du prøve at læse vores artikel: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting. Her står der en masse gode råd til, hvordan du griber den svære snak an.
Selvom artiklen er til forældre, så kan rådene sagtens bruges til andre.
Det kan nemlig være rigtig svært at stoppe med at slå sig selv, hvis man skal gøre det helt alene. Derfor håber jeg også, at mit svar til dig, har givet dig mod på at spørge andre om hjælp. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper