Hej
Jeg ved, at dette måske er et lidt underligt spørgsmål, men jeg har bare brug for at få det ud af mit hovede. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for jeg kan mærke at min spiseforstyrrede tankegang virkelig tager overhånd. Det sker blandt andet efter et måltid, hvor jeg overtænker, og fortryder hvad jeg har spist. F.eks. har jeg lige fået en portion skyr med en del granola/mysli, og allerede nu føler jeg at det var dumt, for det indeholder jo vildt meget sukker, så det var slet ikke et særlig sundt valg, selvom det var det jeg gik efter. Jeg valgte netop skyr fremfor rugbrød i dag, fordi jeg tænkte at det ville være sundere, men så tog jeg måske lidt for meget mysli på, og nu har jeg super skidt over det:// Håber I forstår hvad jeg mener, og måske har nogle gode råd til ikke at overtænke det…
Mange hilsner anonym pige, 18 år

(Pige, 18 år)
Kære anonyme pige på 18
Jeg kan godt forstå, at du havde brug for nogle af de her ting. For det lyder som om, at tankerne omkring mad og sundhed er kommet til at fylde rigtigt meget for dig. Og det kan bare være så hårdt. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Sejt, at du har opdaget tankerne
Det lyder super svært, at de her spiseforstyrrede tanker er kommet til at fylde for meget. For det er virkeligt hårdt, når sådan nogle spiseforstyrrede tanker flytter ind hos en. De kan nemlig lynhurtigt komme til at fylde så meget, at det kan føles som om, der slet ikke er plads til en selv derinde. Men det er så vigtigt at huske på, at der er hjælp at få til de tanker, som du kæmper med. Og du er langt fra alene. Der er mange, der kæmper med nogle af de samme tanker om mad og sundhed, som du kæmper med. Men der er heldigvis også mange, der får det godt igen med den rigtige hjælp. Derfor er det også super sejt, at du har opdaget, at de er ved at komme til at fylde for meget. For det er nemlig det første skridt på vejen imod at få hjælp til dem.
Er der noget, der er svært?
Jeg kommer til at tænke på, om der er noget, der er svært for dig for tiden? Eller om der er noget, du måske føler dig lidt presset over. Når man kæmper med svære tanker omkring mad, så er det nemlig tit et tegn på, at der noget andet i ens liv der også er svært. Og så så er det med at holde styr på sin mad en måde at håndtere de ting, som ellers er rigtigt svære. Derfor er det også meget normalt, at tanker omkring mad kommer til at fylde ekstra meget i perioder, hvor man er mere presset, end man normalt er. Så det handler ikke kun om, at du bare skal stoppe med at overtænke, hvad du har spist. Det handle om, at du skal have noget hjælp til alle de ting, som er svære for dig. For det er ikke noget, som du skal klare alene.
Er der noget, der kan flytte fokus?
En af de ting du kan prøve for ikke at overtænke så meget efter, du har spist, er at distrahere dig selv fra dine tanker. For jo mere opmærksomhed du giver dem, jo mere kommer de til at fylde. Derfor kommer til at tænke på, om der er noget, du godt kan lide at lave, der kræver lidt opmærksomhed? Det kunne for eksempel være at tegne, at læse i en bog eller noget helt tredje. Vores hjerne er nemlig ikke særligt god til at gøre to ting på en gang. Så hvis du laver noget, du skal bruge din opmærksomhed på, så kan du ikke også bruge alt for meget af din opmærksomhed på at tænke.
Så hvis du kan komme i tanke om noget, som du godt kan lide. Og som du tror, ville kunne hjælpe med at flytte dit fokus lidt væk fra alle de tanker, der handler om mad, så kan du skrive det ned på en liste. Så kan du nemlig finde den liste frem, når tankerne begynder at køre rundt i hovedet på dig og prøve en af tingene af. På den måde skal du ikke til at finde på noget, du kan gøre, når tankerne først har fået fat i dig. Hvis du har lyst til det, kan du også prøve at kigge i vores artikel om, hvad man kan gøre, når ens tanker kører i ring. Måske er der også nogle råd i den, du kan bruge?
Snak med nogen
Når jeg læser dit spørgsmål, så bliver jeg lidt i tvivl om, om det lige nu mest er de her tanker omkring mad og sundhed, der fylder for dig. Eller om du har eller har haft en spiseforstyrrelse tidligere. Men uanset hvad så tænker jeg i hvert fald på, om du mon får hjælp til det? For det her er ikke noget, som du skal klare alene. Det er det alt for tungt til. Så hvis du ikke får hjælp til det, så er mit allerbedste råd til dig, at du skal få noget hjælp til at klare de her tanker om sundhed og mad. Og den bedste måde at gøre det på, er ved at fortælle nogen omkring dig, hvordan du har det. For hvis man ikke fortæller folk, hvordan man har det, så kan de ikke vide, at man har brug for hjælp.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om der er nogen i nærheden af dig, som du er tryg ved? Og som du kan snakke snakke med. Kan du for eksempel snakke med dine forældre om det? Hvis du kan det, så ville det nemlig være oplagt at snakke med dem. For jeg gætter på, at de er nogen af dem, der er tættest på dig. Så de har bedst mulighed for at hjælpe dig og støtte dig. Men hvis der er nogle andre, du er mere tryg ved at snakke med, så kan du også sagtens snakke med dem. For det vigtigste er, at du føler dig forstået og lyttet til af den person, som du snakker med.
Tag fat i LMS
Jeg synes også, at du skal tage fat i Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og selvskade. De er nemlig blandt andet eksperter i spiseforstyrrelser, så de ved rigtigt meget om, hvordan man kan hjælpe mennesker, der kæmper med spiseforstyrrelser. Og hos dem kan du komme til at snakke med en frivillig rådgiver om de tanker, som popper op hos dig, når du har spist. De frivillige rådgivere har snakket med mange unge, der har kæmpet med spiseforstyrrelser. Så de ved godt, at det ikke er nemt, når maden kommer til at fylde det hele. Og de ved også godt, det kan være svært at snakke om. Så de skal nok forsøge at hjælpe dig så godt, som de overhovedet kan. Du kan også være helt anonym, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Jeg synes også, du skal snakke med din læge. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe dig, hvis det er noget psykisk, der er svært. Og en af de ting som din læge kan hjælpe dig med, er at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp henne. Der er nogle, der synes, at det kan være svært at gå til lægen med de mere psykiske ting. For det er ikke lige det, som man er vant til at snakke med sin læge om. Men din læge har snakket med mange forskellige mennesker, der har haft det svært. Så din læge skal nok forsøge at hjælpe dig så godt, som personen kan.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Sådan så du kan få noget hjælp til det her. For det er ikke noget, som du skal gå med alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper