Jeg har det med at slå mig selv i hovedet, når jeg bliver vred eller ked af det. Så jeg kom til at tænke på, om det faktisk også er en form for selvskade?
Hej
Hvad klassificerer man som selvskade?
Ofte hører man om, at cutting og lign. er selvskade. Jeg har – siden jeg var barn/yngre – slået mig selv i hovedet når jeg har været virkelig vred, enten (især) på mig selv eller på andre, eller ked af det. Slagende er blevet hårdere gennem årene, og nogen gange har jeg hovedpine et par timer efter. Jeg blev forskrækket over min reaktion da jeg var yngre, men har aldrig tænkt på det som selvskade før her for nyligt, da jeg for noget tid siden for første gang ridsede mig selv i armen. Det var nærmest en ‘refleks’handling at slå mig i hovedet da jeg var mindre (og nu) – altså, at jeg ikke tænkte over, om det kunne lette på nogen måde, pludselig gjorde jeg det bare – og det samme oplevede jeg med at skade mig selv på armen, og det gik for første gang op for mig, at dét at slå sig selv i hovedet måske ikke er en normal måde at håndtere sin vrede på, og faktisk tæller om selvskade?
Hilsen mig

(Pige, 19 år)
Kære du
Det lyder ikke særligt rart, du har har det med at slå på dig selv, når du bliver vred eller ked af det. Så jeg kan godt forstå, at du kom til at tænke over, om det faktisk også kunne være selvskade. Og jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Selvskade er at gøre skade på sig selv Selvskade er egentligt bare defineret som, at man bevidst gør skade på sig selv for at dæmpe svære følelser. Svære følelser kan for eksempel være ked-af-det-hed eller vrede. Så det at slå sig selv i hovedet er faktisk også en form for selvskade. Det er bare cutting, man hører mest om, fordi det er den mest udbredte form for selvskade. Men du skal tage det alvorligt, at du slår dig, når du er vred eller ked af det. For når man selvskader, er det altid et tegn på, at der er et eller andet indeni, som gør rigtigt ondt og er rigtigt svært. Så du skal have fortalt nogen, at du har det sådan.
Er der noget andet, der hjælper
Selvskade er en copingstrategi. Altså en strategi man bruger til at håndtere ting, der er svære for en. Det er bare ikke den bedste copingstrategi på lang sigt. Både fordi man gør skade på sig selv, men også fordi det ikke rigtigt løser noget. Derfor kommer jeg til at tænke på, om der er noget andet, der virker for dig, når du er vred eller ked af det? Det kunne for eksempel være at gå en tur eller lytte til noget musik. Ellers synes jeg, du skal prøve at tænke over, om der er noget, der måske kunne hjælpe dig, som ikke er at gøre skade på dig selv. Du kan eventuelt skrive det ned på en liste. Så kan du nemlig finde den frem, når du får lyst til at slå dig selv for eksempel. Det hjælper nemlig tit, at man ikke skal til at opfinde tingene, når det hele brænder på, og de svære følelser vælter rundt inde i en.
Snak med nogen
Som jeg skrev i det første afsnit, er det ret vigtigt, du får fortalt til nogen, at du faktisk har det med at slå dig selv og ridse i dig selv, hvis du bliver vred eller ked af det. Uanset hvad er det nemlig et tegn på, at der er et eller andet, der er rigtigt svært for dig. Og det lyder også, som om du har kæmpet med det ret længe. Så det kunne godt lyde som noget, at du har brug for noget hjælp til at lære at håndtere de svære følelser på en anden måde. Men den hjælp kan du kun få, hvis der er nogen, der ved, hvordan du har det. I virkeligheden er det ikke super vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtigste er, at det er nogen, som du stoler på og er tryg ved. Men jeg har alligevel prøvet at lave nogle forslag, som du kan se nedenunder.
• Dine forældre: det kan være svært at fortælle sine forældre, at man slås med selvskade. Men det er alligevel en god idé at gøre det. Jeg er nemlig ret sikker på, at dine forældre holder af dig. Og rigtigt gerne vil vide det, hvis du har det svært. Så de kan hjælpe dig og støtte dig mens, det er svært.
• LMS: jeg ved ikke, om du kender til LMS? Men LMS er i hvert fald eksperter i blandt andet selvskade. Så de ved både en hel del om, hvad selvskade er. Men de ved også en hel del om, hvordan man kan hjælpe mennesker, der slås med selvskade. Så de ville være rigtigt gode at tage fat i. Deres rådgivere er super dygtige. Og så er det helt gratis, og du kan være også anonym, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at mit svar har givet dig svar på dit spørgsmål. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om, at du kommer til at slå dig selv, når du bliver vred eller ked af det. Det skal du nemlig ikke slås med helt alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper