hej
jeg har ikke lyst til at spise og kan ikke få mig slev til at spise noget jeg har her i dag ikke spist noget og jeg vil og kan heller ikke spise noget i dag eller i morgen og har det bare ikke godt med at spise for kan bare ikke få mig selv til at spise

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det er super træls, når man har det sådan, at man ikke rigtigt kan få sig selv til at spise. Derfor er jeg virkeligt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Hvorfor har du ikke lyst til at spise?
Det lyder rigtigt hårdt, at du ikke kan få dig selv til at spise noget overhovedet. Men der kan være rigtigt mange forskellige grunde til, at man har det sådan. Nogle gange kan det være fordi, der er er noget i kroppen, som gør, at det ikke er rart at spise. Det kan for eksempel være, at man får ondt i maven, hver gang man spiser.
Men jeg ved også, at der for eksempel er nogle unge, som skriver herind og fortæller, at de slet ikke kan få sig selv til at spise. For hvis de spiser, kommer der en masse dumme og trælse tanker om, at de bliver tykke og grimme. Derfor tænker jeg på, hvad det mon er, der gør, at du ikke har lyst til at spise?
Kroppen har brug for mad
Det er hammer-svært at overbevise sig selv om, at man skal spise, hvis man slet ikke har lyst til det. Men det er vigtigt for mig, at du ved, at din krop har brug for mad. For mad er den benzin, der får kroppen til at stå og gå og i sidste ende også til at trække vejret. Præcis ligesom en bil har brug for benzin til at kunne køre, og hvis den løber tør, så går den i stå.
Derfor er det også hammer-vigtigt, at du får fortalt nogen, hvordan du har det. Så du kan få hjælp til at komme til at spise igen. For det er nemlig også sådan, at jo længere tid man lader være med at spise, fordi man ikke har lyst. Jo sværere er det også tit at komme i gang med at spise igen. Og hvis man helt lader være med at spise, fordi man gerne vil undgå en masse trælse tanker om, at man er grim og tyk. Så kan man risikere at udvikle en spiseforstyrrelse som for eksempel anoreksi. Hvis du har lyst, så kan du læse mere om spiseforstyrrelser i den artikel, jeg har linket til.
Men det er heldigvis også sådan, at man godt kan få det godt og få lyst til at spise igen. Selv hvis man har det sådan, at ens tanker skælder helt vildt ud, hvis man spiser. Men det kræver tit, at man får den rigtige hjælp. Og den hjælp kan du kun få, hvis der er nogen omkring dig, der ved, hvordan du har det. Jeg skriver noget mere om, hvem du kan snakke med i de næste afsnit.
Snak med dine forældre
De første jeg tænker på, om du kan snakke med, er dine forældre? Hvis du kan snakke med dine forældre om, hvordan du har det med mad for tiden, så ville de nemlig være oplagte at tage fat i. For de fleste forældre vil deres børn det bedste. Og derfor vil de også rigtigt gerne vide det, hvis man ikke har det godt. Så de kan støtte en og hjælpe en, så godt som de kan, mens det er svært.
Hvis du synes, det kan være svært at få startet en samtale om de ting, der er svære for dig med dine forældre. Så kan du prøve at kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting. Der er nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan få taget snakken.
Du kan også få hjælp på din skole
Nogle gange kan man godt komme til at tænke, at ens skole kun er sat i verden for at lære en dansk og matematik. Men alle de voksne på ens skole har faktisk også et ansvar for at hjælpe, hvis man har det svært. Og de vil de fleste voksne også gerne, fordi de holder af de børn og unge, som går der.
Så hvis du vil, kan du også prøve at snakke med en voksen på skolen om, hvordan du har det. Det kunne for eksempel være en sundhedsplejerske. Sådan en har de fleste skoler nemlig ansat, og sundhedsplejerske ved en masse om krop og mad.
Tag at smut til lægen
Det er også vigtigt, at du tager et smut forbi din læge. For når man ikke spiser så meget, fordi man ikke kan få sig selv til det. Så kan man komme til at mangle nogle ting, der er vigtige for, at ens krop fungerer. Derfor er det vigtigt at blive tjekket af en læge, så han eller hun kan holde øje med, at alting er, som det skal være.
Samtidigt så er din læge også uddannet til at vide både en masse om din krop og mad, men også en masse om din hjerne. Derfor kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er, der driller dig, siden du ikke har lyst til at spise. Og han eller hun kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp til at få det godt igen og få appetitten tilbage igen.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får fortalt nogen, hvordan du har det. Sådan så du kan få hjælp til at få lyst til at spise igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper