Hej
Jeg går rundt og kæmper rigtig meget med selvskade/selvmords tanker.
jeg ved ikke hvordan jeg få det væk igen, har prøvet og lave en masse ting for at glemme tankerne men det virker bare ikke rigtigt.
Jeg gør skade på mig selv og kan ikke rigtig stoppe igen, jeg har ikke mod til at fortælle mine forældre det. Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget jeg kan gøre uden ligesom at skade mig selv, jeg ved ikke om i har nogen forslag, jeg har bare lyst til at tage noget skarp og rids men det løser heller ikke noget.
jeg ved ikke hvad jeg mere skal gøre kan ikke få de tanker væk, kan heller ikke stoppe mig selv med at gøre noget.

(16 år)
Kære Du
Det er hårdt at kæmpe med selvskade og selvmordstanker. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Selvskade og svære tanker
Du skriver, at du selvskader, og at du ikke rigtig kan stoppe. Du skriver også, at du har selvmordstanker. Det lyder rigtig hårdt. For både når man selvskader og har selvmordstanker, så er det som regel et tegn på at der er noget, som er svært inden i en. Måske er man ked af det, føler sig ensom, eller noget helt tredje. Og hvis man har svært ved at se sig ud af det, så kan selvmordstankerne godt dukke op.
Ligesom at selvmordstankerne kan dukke op i svære perioder, så kan lysten til at selvskade det også. For selvskade kan tit være en måde at prøve at håndtere nogle af de følelser, man går rundt med inden i. Men ligesom du også selv skriver, så løser det ikke rigtig noget på den lange bane. Og derfor er jeg også glad for at høre, at du gerne vil stoppe med at selvskade. Men jeg kan også sagtens forstå, at det kan være svært. For det kan godt være lidt en ond spiral at være fanget i.
Du skriver, at det ikke hjælper, at distrahere dig selv. Men jeg tænker måske, at du kan prøve nogle af de metoder af, som der er i artiklen 8 kærlige råd til dig der cutter. Der er f.eks. et råd om, at prøve at erstatte selvskaden med noget andet, som f.eks. at tage et iskoldt bad.
En hjælpende hånd
Selvom der er ting, som man selv kan gøre, for at stoppe med at selvskade. Så er det allerbedste at gøre, at fortælle en voksen om det. For at kæmpe med både selvmordstanker og selvskade er alt for tungt, at gå med selv. Men du skal vide, at det er muligt at få det bedre. Mange unge har kæmpet med selvmordstanker og selvskade, og har fået det godt igen. Men nogle gange kræver det, at man får en hjælpende hånd til at løse det, som er svært for en.
Tal med en voksen
De voksne som ofte er tættest på en, er ens forældre. Mange unge synes, det er mega svært at fortælle deres forældre om det, når de kæmper med selvmordstanker og selvskade. For det kan måske både føles lidt grænseoverskridende. Og man kan også blive bange for, hvordan ens forældre vil reagere – vil de forstå en? bliver de kede af det? Eller måske vrede?
Men selvom det er svært, og man kan blive i tvivl om, hvordan ens forældre vil reagere. Så er det vigtigt at gøre. For de fleste forældre vil gerne være der for en og lytte. Og nogle gange er de ikke klar over, at man går og kæmper med nogle ting. Så mit bedste råd til dig er, at få snakket med en af dine forældre.
Og hvis det slet ikke dur, så med en anden voksen. Det kan f.eks. være en lærer, end venindes mor, eller en helt tredje. Du har allerede taget det første skridt, ved at skrive herind, og fortælle om det – så du er godt på vej!
Du kan læse gode råd til at tage snakken i Guiden til at tale med forældre om svære ting. Rådne kan også sagtens bruges til andre voksne.
Lægen
Jeg vil også råde dig til at tage et smut forbi din læge. Lægen ved nemlig en masse om, hvordan vi mennesker fungerer, både udenpå og indeni. Derfor kan lægen også hjælpe, når man f.eks. har selvmordstanker og selvskader. For lægen kan sammen med dig finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være godt at få.
Hvis du synes det er en lidt stor mundfuld at tage til lægen alene, så kan du spørge en voksen, du er tryg ved, om de vil tage med. Det kan være meget rart, at have en med på sidelinjen.
Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
Et sted som også er rigtig godt at tage fat i, når man selvskader og gerne vil stoppe – er Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade. Der ved de nemlig en helt masse om, hvad det vil sige at kæmpe med selvskade. Og de har også erfaring med, hvad man kan gøre, når man gerne vil stoppe. Så dem kan du trygt tage fat i. Du kan både ringe, skrive, eller få en personlig samtale.
Livslinien
Du må også altid tage fat i Livslinien. Livslinien er et tilbud for folk, som har selvmordstanker. Her kan man ringe eller skrive ind, og komme til at tale med en rådgiver. Rådgiverne er vant til at tale om svære ting, og de er rigtig søde og dygtige. Og det er altid bedre at ringe en gang for meget, end en gang for lidt.
Det kan være svært at stoppe med at selvskade på egen hånd. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar der kan hjælpe. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber, at du får mod på at fortælle en om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper