Hej
jeg er en pige på 18 år
Jeg har været ked af det hverdag i 5 uger og jeg ved egentlig ikke hvad der er galt og kan bare ikke mere jeg har også lyst til at skære i mig selv bare for at jeg kan få smerterne unden på end inden i. Jeg kan ikke snakke med min mor om det da hun ikke vil kunne forstå hvordan jeg har det alligevel. hvad skal jeg gøre

(18 år)
Hej 18 årig
Det lyder som om, du er ramlet ind i en super svær periode, så jeg er rigtigt glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Der er ikke altid en grund
Det lyder som om, det er frustrerende og hårdt for dig, at du er ked af det, uden du helt kan finde ud af hvorfor. Er det rigtigt forstået? Det kan jeg sagtens forstå, hvis det er. For det kan være rigtigt svært, når man er ked af det, og det kan gøre rigtigt ondt indeni. Og vi mennesker kan godt lide, hvis vi kan finde en forklaring på, hvorfor vi er kede af det.
Men det er helt normalt, at man kan være ked af det i perioder. For tristhed er en af vores grundfølelser. Det vil sige, at det er en følelse, som alle mennesker mærker og støder på i løbet af deres liv. Og det er også helt naturligt, at man ikke altid helt ved, hvorfor man er ked af det i en periode. For det er ikke altid, der er en bestemt grund til, man er ked af det. Men det er rigtigt vigtigt, at man passer på sig selv og snakker med nogen omkring sig, når man er ked af det. For det er ikke meningen, at man skal kæmpe sig igennem tristheden helt alene. Det er vi mennesker slet ikke bygget til.
Selvskade er en copingstrategi
Du skriver, at du nogle gange har lyst til at skære i dig selv for at få smerterne indeni ud. Det giver rigtigt god mening, at du har det på den måde. For selvskade, som man også kan kalde det at skære i sig selv, er det, man kalder en copingstrategi. Det vil sige, at det er noget, man gør for at håndtere en masse ting indeni, som gør ondt. Og når man eksempelvis ikke helt forstår, hvorfor det gør så ondt indeni. Så kan det være rigtigt rart at kunne oversætte de ting til en smerte udenpå, som man forstår.
Problemet med selvskade er bare, at selvom det virker nu og her, så virker det ikke på den lange bane. For selvskaden får ikke de svære ting indeni til at gå væk, og så ender man med at have to problemer i stedet for et. De ting indeni som gør hammer-ondt og selvskaden. Derfor er det hammer-vigtigt, du får snakket med nogen om, at du får lyst til at skære i dig selv. Sådan så du kan få hjælp til at håndtere de svære ting indeni på en anden måde. Du kan også prøve at læse vores artikel med kærlige råd til dig, der selvskader. Måske er der noget i den, du kan bruge?
Prøv at snakke med din mor
Du skriver, at du ikke vil snakke med din mor om det, fordi du ved, hun ikke vil kunne forstå det. Men jeg kommer til at tænke på, hvordan du kan vide, at hun ikke vil forstå dig? Er det fordi, du har snakket med hende om at have det svært, og så har hun ikke forstået det? Eller er det mere fordi, du er bange for, hun ikke vil forstå det?
Nogle gange når man har det svært og ikke helt kan finde ud af hvorfor. Så kan man nemlig komme til at tænke, at andre omkring en så heller ikke vil forstå, hvorfor man er så ked af det. Men som jeg skrev, så er det ret normalt, at man ikke altid helt ved, hvad man er ked af. Og selv hvis din mor alligevel ikke helt forstår det, så vil de fleste mennesker gerne være der og lytte alligevel.
Derfor tænker jeg også på, om det kunne være en idé at prøve at snakke med din mor alligevel? For hvis du ikke har snakker med hende om, hvordan du har det, så giver du hende heller aldrig muligheden for at prøve at forstå dig. Du kan prøve at læse vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting, hvis du har lyst. Der er en masse gode tips til, hvordan man kan snakke med sine forældre om de svære ting.
Snak med nogle andre omkring dig
Jeg ved godt, at det ikke er alle, der har forældre, som er gode til at lytte og være der for en. Derfor tænker jeg også på, om der mon er nogle andre omkring dig, du kan snakke med, hvis det slet ikke dur at snakke med din mor? Det kunne for eksempel være nogle gode veninder, en rar bedsteforældre eller en helt tredje person. Svære tanker og følelser har det nemlig med at bygge sig op indeni og komme til at fylde endnu mere, hvis man går med det for sig selv. Så i sidste ende er det ikke så vigtigt præcis, hvem man snakker med. Det vigtigste er bare, at man får snakket med nogen, så man ikke skal gå med alt det svære alene.
Kender du LMS?
Jeg tænker på, om du mon kender til LMS? Hos LMS ved de nemlig blandt andet en masse om selvskade. Så de ved præcis, hvordan det kan være, når man har så ondt indeni, at man har lyst til at skære i sig selv for at få smerten ud. Og de har en rådgivning, som man altid må tage fat i, hvis man kæmper med selvskade eller tanker omkring selvskade. De frivillige rådgivere der sidder i LMS er rigtigt søde og super dygtige. Og de vant til at snakke med unge, der kæmper med selvskade. Så de skal nok gøre deres allerbedste for at prøve at forstå dig og hjælpe dig. Du kan være helt anonym hos LMS, hvis du helst vil det.
De vil altid lytte hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for nogen at snakke med. Hos Headspace sidder der nemlig nogle søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke, hvis man er ung og har det svært. Du kan snakke om alt, hvad der fylder hos dig, for hos Headspace er der ikke noget, der er hverken for småt eller for stort at snakke om. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Tag et smut forbi din læge
Jeg tænker også, det kunne være en god idé, hvis du tog et smut forbi din læge. For når man længe har været ked af det hver dag, så kan det godt være et tegn på, at der måske er lidt mere galt. Der er eksempelvis nogle, der oplever at få en depression. Udover at være kede af det så oplever de også tit, at de eksempelvis er trætte og ikke har energi til noget. Du kan læse mere om depression i den artikel, jeg har linket til. Og hvis der er noget mere galt, så er det vigtigt, det bliver opdaget. For der er nemlig hjælp at få, så man kan få det godt igen. Og det er alt sammen noget, din læge kan hjælpe dig med.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen omkring dig om, hvordan du har det. For du skal ikke gå at kæmpe med den her tristhed alene, når den gør så ondt indeni.
De bedste hilsner fra en Mindhelper