Her de sidste dage har jeg skåret en del i mig selv. Jeg føler en lettelse, når jeg gør det. Men jeg har brug for hjælp til at stoppe med det.
hey
jeg er en pige på 18 jeg har gået og haft det rigtig svært for tiden og i lørdags stak det helt af har nok skåret mig slev Ca 60 gange og her i dag 5 gange føgler mig lettet når jeg gøre det men folk stiller søgsmål tegn når de ser min arm har virklig brug for hjælp for ikke og skære i mig slev mere

(Pige, 18 år)
Kære du
Det lyder til, at du har en masse, der er rigtig svært for dig at håndtere for tiden. Derfor er det rigtig godt, at du har valgt at dele dine tanker. Det er nemlig første skridt på vejen til at få det bedre.
Cutting flytter fokus fra indre til ydre
Det kan være rigtig svært at håndtere tunge følelser, som jeg tænker, at du må have. De fleste gange kan det være lettest bare at “flygte” fra følelserne. Og at skære i sig selv kan netop gøre det for os. Det er nemlig en måde at flytte fokus fra det, der gør ondt indeni, til noget, der kan mærkes udenpå. Og det gør det oftest lidt nemmere at håndtere, når vi kan mærke en fysisk smerte. Men som du skriver, er det et tegn på, at du har det rigtig skidt. Derfor skal du selvfølgelig have hjælp, så du kan få det bedre.
Hvor kan du få hjælp?
• Landsforeningen mod Selvskade
Første sted du kan tage kontakt til er Landsforeningen mod Selvskade. Det er en forening, der er eksperter i cutting. Her kan du henvende dig helt anonymt – fx ved at ringe eller chatte med en rådgiver. De er altid klar til at give dig et godt råd om, hvad du kan gøre i din situation.
• Dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om dine forældre ved, hvor skidt du har det? Hvis ikke de gør det, er mit vigtigste råd til dig at sætte dig ned og fortælle dem det. Hvis dine forældre ved, hvad du går igennem, kan de nemlig støtte dig og hjælpe dig i de hårde tider. Og støtte og hjælp fra de nærmeste er bare guld værd. Og så kan de også tage med til fx lægen eller et andet sted, hvis du gerne vil have det.
• Din læge
Jeg ved selvfølgelig ikke, om du allerede har været forbi din læge. Men hvis ikke, må det være et af de vigtigste råd, jeg har til dig. Hvis din læge ved, hvordan du har det, kan han/hun nemlig henvise dig videre til nogle personer, der kan hjælpe dig. Og ja, det kan være lidt ubehageligt at snakke om så personlige ting med sin læge. Derfor har vi skrevet en artikel om, hvad du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært.
Læs vores artikel om selvskade
Her til sidst vil jeg lige give dig et link til vores artikel om selvskade. Der står noget af det, jeg allerede har skrevet i mit brev. Men der er også lidt om, hvad der er vigtigt at gøre, når man har det, som du har det. Og hvordan man kan få det bedre.
Jeg håber, at du får den hjælp, du har brug for, så du kan få det bedre. Og husk at rose dig selv for, hvor godt det er, at du opsøger hjælp. For det er nemlig virkelig virkelig godt!
De varmeste hilsner fra Mindhelper